וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: אלפים חסמו את הפרלמנט במחאה נגד הגבלת חופש העיתונות

17.12.2016 / 11:18

מפגינים התאספו מול בית המחוקקים בוורשה ומנעו מחברי פרלמנט לעזוב את המקום, במחאה על כוונת הממשלה להגביל גישת עיתונאים למבנה. חברי אופוזיציה מחו גם הם נגד הצעד המתוכנן ושיתקו את ההצבעה על התקציב במליאה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

אלפי בני אדם הצטרפו למחאה ספונטנית שהתקיימה אמש (שישי) בחזית בניין הפרלמנט בוורשה, בירת פולין, נגד כוונת מפלגת השלטון השמרנית להגביל את גישתם של עיתונאים לחברי הפרלמנט. בהפגנה, שאורגנה בידי התנועה האזרחית "הוועידה להגנה על הדמוקרטיה" (KOD), הונפו דגלי המגינה בעוד המוחים קראו "תקשורת חופשית". מוקדם יותר במהלך היום, קבוצת חברי פרלמנט מהאופוזיציה הביעו אף הם את מחאתם בנוגע להצעת החוק החדשה, ובעצם שיתקו את ההצבעה על תקציב 2017 בכך שעמדו במשך כמה שעות סביב דוכן הנואמים.

המפגינים שהתאספו סביב בניין הפרלמנט בוורשה חסמו את הכניסה אליו והתגודדו סביב מכוניותיהם של חברי הפרלמנט, ובכך מנעו מהם לעזוב את האזור. לאחר כמה שעות, המשטרה נאלצה להתערב על מנת לאפשר למחוקקים לעזוב את המתחם. בעוד המפגינים צעקו לעבר השוטרים "אנחנו ננצח", אורגנה הפגנה חדשה שתתקיים היום בארמון הנשיאותי בבירה.

עוד ידיעות מהעולם:
מחקר חדש בהולנד: ייתכן שאנה פרנק לא הוסגרה לידי הנאצים
צעד חשוב בדרך להכרה: קוסובו קיבלה קידומת טלפון משלה
תופעה חדשה בבריטניה: "מסיבות" מילת נשים לילדות קטנות

אזרחים מפגינים מול בניין הפרלמנט בוורשה, פולין, נגד חקיקה המגבילה את גישת העיתונות לחברי פרלמנט. 16 בדצמבר 2016. AP
"אנחנו ננצח!". המפגינים מול בניין הפרלמנט בוורשה, אמש/AP

ההצבעה על התקציב השנתי, שנחסמה בידי חברי האופוזיציה במחאתם בפרלמנט עצמו, התבצעה לבסוף באולם אחר ולקחו בה חלק חברי מפלגת השלטון השמרנית "החוק והצדק" בלבד. המשבר הפרלמנטרי בנוגע לתקציב נחשב לחמור ביותר בפולין זה שנים, וכעת באופוזיציה מטילים ספק בחוקיות ההצבעה על התקציב ללא נוכחותה.

החוק שאותו מתכננת מפלגת השלטון להנהיג החל מ-1 בינואר יגביל באופן דרסטי את נוכחותם של כתבי חדשות במסדרונות בית המחוקקים. מאז קיבלה פולין את עצמאותה מברית המועצות לפני 27 שנים, עיתונאים היוו חלק בלתי נפרד מהפרלמנט שלה. נאסר עליהם להיכנס לאולם המליאה, אך הם הורשו לראיין חברי פרלמנט ושרים במסדרונות בית המחוקקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חברי פרלמנט מהאופוזיציה מוחים על הפודיום בבניין הפרלמנט הפולני נגד הכוונה להגביל גישת עיתונאים לפרלמנט. 16 בדצמבר 2016. AP
מחוקקים מהאופוזיציה מתגודדים סביב דוכן הנואמים ומניפים שלט הקורא "תקשורת חופשית", אתמול/AP

מנהיג מפלגת "החוק והצדק" ירוסלב קצ'ינסקי הגיב למפגינים וציין כי הגבלת גישת העיתונאים לפרלמנט אינה שונה ממה שנהוג במדינות שונות באירופה. הוא כינה את חסימת הכניסה לפרלמנט "התנהגות חוליגנית", איים על המפגינים כי "יישאו בתוצאות" ואמר כי "לא ניתן לאף אחד להטיל עלינו טרור". מפלגתו של קצ'ינסקי הנהיגה שינויים בחוקה ובחקיקה הפולנית מאז בחירתה בסוף 2015, ועוררה מחאה נרחבת בכמה הזדמנויות בציבור הפולני ובקרב מדינות נוספות באיחוד האירופי, המסמנות את חלק מפעולותיה כאנטי-דמוקרטיות.

עיתונאים רבים מחו גם הם מול בניין הפרלמנט, בהם הכתב הבכיר סוורין בלומשטיין, שכינה את הצעדים שאותם מתכננת הממשלה "חזרה לפרקטיקות שהיו נהוגות בעידן הקומוניסטי". כתבת תחנת הטלוויזיה הפולנית TVN, מוניקה אולייניק, הודתה כי עיתונאים "הלכו רחוק מדי" לפעמים וניסו לפנות לפוליטיקאים בדרכם לשירותים. עם זאת, היא הביעה גם את מחאתה נגד תכניות הממשלה בטענה כי "המחוקקים רוצים להגן על עצמם מפני שאלות שמעוררות בהם אי נוחות. זוהי הפרה של החוקה ושל חוקי הפרלמנט".

אזרחים מפגינים מול בניין הפרלמנט בוורשה, פולין, נגד חקיקה המגבילה את גישת העיתונות לחברי פרלמנט. 16 בדצמבר 2016. AP
ההפגנה מול הפרלמנט בוורשה, אמש/AP
חברי פרלמנט מהאופוזיציה מוחים על הפודיום בבניין הפרלמנט הפולני נגד הכוונה להגביל גישת עיתונאים לפרלמנט. 16 בדצמבר 2016. AP
חברי האופוזיציה סביב דוכן הנואמים בפרלמנט הפולני, אתמול/AP
עיתונאים מפגינים ליד הפרלמנט בוורשה, פולין, נגד כוונת הממשלה להגביל גישת עיתונאים לחברי פרלמנט. 16 בדצמבר 2016. AP
הפגנת עיתונאים בוורשה, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully