וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימין מברכים על שגריר ארה"ב המיועד: "שותף אמיתי של ההתיישבות"

בנט כינה את דייוויד פרידמן, עורך דין יהודי חסר ניסיון דיפלומטי, "חבר גדול של ישראל", וגורם המקורב לנתניהו אמר כי "הוא מצפה לעבוד עמו באופן הדוק". ארגוני שמאל תקפו את המינוי: "חסר אחריות ומסוכן"

צילום: באדיבות CBS, עריכה: יוסי אלטר

(נתניהו, השבוע: "התמיכה של טראמפ בישראל ברורה")

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, בירך הבוקר (שישי) על הכרזתו של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ כי ימנה לשגריר בישראל את דיוויד פרידמן, שייעץ לו בענייני ישראל במהלך הקמפיין לנשיאות ועומד בראש אגודת ידידי בית אל. "דיוויד פרידמן הוא חבר ושותף אמיתי של מדינת ישראל ושל ההתיישבות", מסר דגן.

לדבריו, הבחירה בפרידמן, שכלל לא החזיק במשרות דיפלומטיות בעבר, מוכיחה כי טראמפ "מתכוון להיות מחויב למדינת ישראל בצורה כנה ואמיתית". דגן, שנפגש עם פרידמן עוד לפני הבחירות לנשיאות, העריך כי "הממשל החדש יהיה ידידותי, ולא יתנהג כמו ממשל אובמה שניסה לסחוט וללחוץ את ראש ממשלת ישראל ואיים על כל קידום ופתוח ביהודה ושומרון בצעדים נגד מדינת ישראל".

עוד בוואלה! NEWS:
"האפשרות היחידה – מדינה פלסטינית": ריאיון מיוחד עם ג'יבריל רג'וב
גורמים ביטחוניים: ישראל לוחצת על חברי קונגרס להחריף את הסכם הגרעין
מקורבי טראמפ פנו לישראל: מודאגים מהספק בגיורה של איוונקה

דייוויד פרידמן ויוסי דגן. ספק 500
"מחויב למדינת ישראל בצורה כנה ואמיתית". פרידמן ודגן/ספק 500

לדבריו, "אנחנו שמחים מאוד שטראמפ נבחר לנשיא, אבל המפתח הוא אצל ראש הממשלה, ולא אצל הנשיא הנבחר. היכולת של ממשלת ישראל לקדם את המדיניות שלה עולה פלאים, ולצד זה גם הציפיות ממנה, כי הממשל האמריקני לא יביע התנגדות".

פרידמן, עורך דין יהודי חובש כיפה ואיש ימין מובהק, הדובר עברית שוטפת, מסר בתגובה להכרזה על המינוי כי הוא "מצפה לעבוד ללא לאות משגרירות ארצות הברית בבירתה הנצחית של ישראל – ירושלים". מחליפו של השגריר הנוכחי דן שפירו הוסיף כי הוא מתרגש לקראת המינוי, וירצה "לחזק את הקשר העוצמתי בין שתי המדינות, ולקדם את השלום באזור".

גורם בסביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר היום כי נתניהו מרוצה גם הוא ממינויו של פרידמן. לדברי הגורם, ראש הממשלה יודע כי יש לנשיא הנבחר אמון מלא בו והוא מצפה לעבוד יחד עם פרידמן באופן הדוק וקרוב.

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, בירך אף הוא על המינוי וכינה את פרידמן בחשבון הטוויטר שלו "חבר גדול של ישראל". יוחאי דמרי, ראש ראש המועצה האזורית הר חברון, טען כי "כשידידה ותיקה מתחילה להתנהג כמו חברה, זה אומר שאנחנו בכיוון חיובי. ימיו הקשים של אובמה תמו בכל הקשור להתיישבות, ויחד איתם תמו זמני התירוצים. אם נצליח ונשכיל לעבוד נכון, ייתכן כאן שחר של יום חדש להתיישבות ולמדינת ישראל כולה".

ירח טוקר, יועץ התקשורת של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בירך על המינוי, וכתב בטוויטר: "דייוויד פרידמן הוא איש מדהים. יהודי חם ומיוחד. מינויו הצפוי כשגריר ארה"ב בישראל על ידי הנשיא הנבחר טראמפ הוא לא פחות מ'וואו' לכולנו. אמיתי". גם הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק ויו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין בירך בהודעה שפרסם, ובה תמונה שלו ושל השגריר המיועד.

עודד רביבו, ראש המועצה המקומית אפרת, נפגש עם פרידמן לפני כשבועיים בוושינגטון, ותיאר את הפגישה כ"מאוד טובה". בהתייחסות למינוי, טען: "בהחלט מדובר בידיד ישראל ואוהב ישראל. מדובר באדם שומר תורה ומצוות קרוב לעמדות של תושבי יהודה ושומרון. בסופו של דבר צריך לזכור שזו החלטה של נשיא ארצות הברית, והיא מעידה יותר מכל על הצעדים שהנשיא הולך לנקוט".

מ"הארגון הציוני באמריקה", שדולה פרו-ישראלית בארצות הברית, נמסר כי לפרידמן "יש את הפוטנציאל להיות השגריר האדיר ביותר של ארצות הברית בישראל אי פעם". יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, מסר כי הוא "מצפה לעבוד עם השגריר האמריקני החדש, ידידה הקרוב של ישראל, דייוויד פרידמן, במקום הראוי למשרדו - בירתנו ירושלים".

"להתראות, שלום"

מנגד, ארגוני שמאל יהודיים בארצות הברית תקפו את המינוי. ג'רמי בן-עמי, נשיא שדולת "ג'יי סטריט", כתב בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כי בחירתו של פרידמן היא "קללה לערכים שעליהם מתבססת מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית. נילחם בזה בכל יכולתנו". יוצר הסרטים מייקל מור הגיב גם הוא למינוי, וכתב בטוויטר: "להתראות, שלום".

בהצהרה רשמית נמסר משדולת ג'יי סטריט כי "פרידמן היה חבר אמריקאי קרוב להתנחלויות, חסר כל ניסיון דיפלומטי וכינה את היהדות הליברלית 'גרועה יותר מאלה ששימשו כקאפו'. הוא לא יכול לבוא בחשבון לייצוג ארצות הברית בישראל". עוד נמסר מהארגון, כי "המינוי חסר אחריות, ושם את מוניטין ארצות הברית באזור ובעולם כולו בסיכון".

גם ארגון שלום עכשיו בארצות הברית פרסם הצהרה, שבה נכתב כי הארגון "מודאג מבחירתו של טראמפ בדיוויד פרידמן כשגריר בישראל". בהודעה נכתב עוד כי "מדובר במסר מדאיג לגבי תפקידו של ממשל טראמפ בקידום שלום בין ישראל לפלסטינים". רבקה וילקומרסון, מנכ"לית ארגון "Jewish Voice for Peace" טענה כי המינוי "מצביע על כך שממשל טראמפ כרת ברית עם גורמי הימין הקיצוניים ביותר בממשלת ישראל".

ארון דייוויד מילר, יועץ לענייני המזרח התיכון בכמה ממשלים רפובליקניים ודמוקרטיים, טען כי מינויו של פרידמן "נועד לשלוח מסר כי יהיה שינוי גדול בטון, בסגנון ואולי אף במהות, מממשל אובמה". הוא הבהיר כי "תהליך השלום מת כרגע", אולם טען כי "מוקדם מדי" לראות במינוי השגריר כהתרחקות של טראמפ מפתרון שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully