וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון סוער: החוק למיסוי דירה שלישית אושר בוועדת הכספים

16.12.2016 / 8:17

חברי האופוזיציה טענו כי קיבלו נוסח חדש שעות ספורות לפני הדיון, וסירבו להצביע עליו. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הסביר כי "שר האוצר לחץ שהוועדה תדון בחוק עוד הלילה", והוסיף: "החוק פוגע דווקא באזרחים החלשים"

צילום: יוני ריקנר ובני בן סימון, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: ריאיון שר האוצר משה כחלון לוואלה! NEWS)

החוק למיסוי דירה שלישית עבר הבוקר (שישי) בוועדת הכספים, בתום דיון שנמשך לאורך כל הלילה. על פי החוק, המס בשיעור של 1% יחול על בעלי שלוש דירות ומעלה בשווי של מעל 1.15 מיליון שקל לכל אחת מהן. בנוסף, הוחלט כי גובה המס המירבי יעמוד על 18 אלף שקלים בשנה לכל דירה, והוא יחול על מי שמחזיק בבעלותו לפחות שתי דירות ויותר מ-49% בעלות בדירה שלישית. החוק קובע מדרגות מיסוי בהתאם לשווי הדירה, בטווח שבין 1.15 מיליון שקלים ל-1.4 מיליון.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יצא בתום הדיון במחאה מחדר הוועדה ואמר כי החוק הוא "פוגע באזרחים ודווקא בחלשים ומעמד הביניים שחסכו שקל לשקל ורכשו את הדירות, בין השאר על-מנת להוריש לילדיהם". את המשך הדיון ניהל רכז הקואליציה בוועדה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד).

זאת, לאחר שבמהלך הדיון עזבו חברי האופוזיציה בוועדה את האולם במחאה על ההצעה. לטענתם, הליך הדיון אינו תקין, משום שקיבלו לידם את הנוסח המעודכן של החוק שעות ספורות לפני שהחל. "לא אהיה שותף להליך הלא תקין והלא דמוקרטי הזה", אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), בעת שעזב בזעם את הדיון בראשיתו.

עוד בוואלה! NEWS:
סלומינסקי: "אני מחבק כמקובל בפוליטיקה הישראלית ללא כוונה מינית"
"עברנו אסונות קשים במשפחה": ח"כ יהודה גליק בריאיון אישי
גורמים ביטחוניים: ישראל לוחצת על חברי קונגרס להחריף את הסכם הגרעין

ח"כ מיקי לוי, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"לא אהיה שותף להליך הלא דמוקרטי הזה". ח"כ מיקי לוי/נועם מושקוביץ

גם היועצת המשפטית לוועדת הכספים שגית אופק, מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הדיונים, ואמרה כי "בעייתי מאוד לדון בחוק הלילה, חוק מורכב מאוד שהשתנה כמה וכמה פעמים מאז הנוסח שאושר בקריאה ראשונה על ידי הממשלה ומבלי שוועדת הכספים דנה בו, בנוסח עצמו, אפילו פעם אחת, מלבד דיון עקרוני וכללי".

לדבריה של אופק, חברי וועדת הכספים ובהם הצוות המשפטי קיבלו את הנוסח האחרון לחוק שלוש שעות לפני תחילת הדיון ולא הספיקו ללמוד אותו בצורה ראויה. בנוסף, בדיון לא נכחו נציגי הלשכות המקצועיות, לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין. "זו הפעם הראשונה שאני נדרשת לתת ייעוץ משפטי על חוק שלא ראיתי", אמרה. למרות המחאות, הדיון על הצעת החוק נמשך לאחר עזיבת חברי האופוזיציה וביקורת היועצת המשפטית.

ח"כ גפני הסביר בפתח הדיון לחברי הוועדה כי "שר האוצר לוחץ שהוועדה תדון בחוק עוד הלילה". עוד לפני דבריה של היועצת המשפטית, דרשו חברי האופוזיציה, וכן חברי הקואליציה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח"כ שרן השכל (ליכוד) לדחות את הדיון.

ח"כ משה גפני בכנס האופוזיציה המחרימה את דיוני הכנסת. מרץ 2014. טלי מאייר
המשיך את הדיון גם לאחר יציאת חברי האופוזיציה. ח"כ גפני/טלי מאייר

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, העלה הסתייגות לחוק שהתקבלה, לפיה יש "לאסור בחוק על בעלי הבתים העלאת שכר הדירה כתוצאה מהעברת החוק". לדבריו, "לא ייתכן שבעלי בתים יתפסו את שוכרי הדירות כבני ערובה בתקופה קריטית בה אנו מרחיקים משקיעים מהשוק ורוצים לשחרר דירות באזורי ביקוש עבור צעירים. יש לוודא כי שוכרי הדירות לא ינוצלו ולא יפגעו". על פי הנוסח הנוכחי, התוספת תכלול גם חוזים בדיעבד שנחתמו מאז דובר על החוק.

ח"כ זוהר מסר בסיום הדיון: "הפטור ממס שבח ואלטרנטיבת השקעה למשקיעי נדל"ן יעודדו את בעלי הנכסים למכור את דירותיהם בהנחה וימנעו העלאת דמי השכירות לשוכרים. חוק מיסוי דירה שלישית רוכך ונוספו בו תיקונים רבים על מנת למנוע פגיעה בשכבות החלשות". לדבריו, "אני סבור שהשינוי שיזמתי יציף את השוק בעשרות אלפי דירות לזוגות צעירים ויביא בעזרת השם לירידת מחירי הדיור".

כחלק מהתמריצים שהציע האוצר, משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה עד אוקטובר 2017 לזוג צעיר חסר דירה או משפר דיור, יקבל החזר של מס שבח עד לסך של 75 אלף שקלים לדירה. המשקיע יוכל להפקיד תשלומים בקופת גמל מיוחדת להשקעה שתהנה מתנאים ייחודיים, שתזוכה בפטור ממס רווחי הון. מועד ההפקדה בקופת הגמל לא יאוחר מאוקטובר 2017 וסך כל התשלומים שיופקדו בקופת הגמל המיוחדת להשקעה לא יעלו על שני מיליון שקלים, והכסף יופקד בקופת הגמל המיוחדת לתקופה של 5 שנים לפחות.

יו"ר כולנו משה כחלון עם חברי הסיעה  רועי פולקמן ומירב בן ארי בבית הנשיא, מרץ 2015. טלי מאייר
"יש לוודא כי שוכרי הדירות לא ינוצלו". פולקמן לצדו של כחלון/טלי מאייר

לאחר יציאתו מהדיון, התייחס ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) לסערה ואמר כי "אין גבול לבושה. הקואליציה רומסת בגסות כל מנהל תקין. שום עמדה מקצועית לא עוצרת את הבריונית".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הוסיפה ומסרה כי "לא יכולתנו לתת יד לפארסה שמנוהלת בחסות הממשלה. לאור חוות הדעת החשובה של היועצת המשפטית של הוועדה, שהבהירה שאין לנו שום אפשרות לחוקק תחת התנאים החמורים שנוצרו, החלטנו לנטוש את הדיון על סעיף מס דירה שלישית בחוק ההסדרים ולאפשר להמשך מדיניות מבזה כזו" .

לדבריו של ח"כ לוי, תהליך אישור החוק אינו חוקתי. "הנוסח החדש של חוק מיסוי דירה שלישית ומעלה הועבר רק לפני שעתיים לחברי ועדת הכספים - לא ניתן לקרוא אותו במהירות בזק".

(עדכון ראשון: 2:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully