וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טופולנסקי ניצח בזירה הערכית, אך הזירה המשפטית עדיין סבוכה

16.12.2016 / 10:46

ראש אכ"א פרש לאחר שמחשבו נגנב מביתו וזכה לתשבוחות על קבלת האחריות המהירה. ואולם, האירוע עצמו נותר לא פתור וחומרת המעשה עדיין לא התבררה. "הוא הצליח להסיט את הדיון וכעת הציבור עוסק רק בפרגון"

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן.

אלוף חגי טופלונסקי, ראש אגף כוח אדם שפרש מתפקידו על רקע גניבת מחשב צבאי שהחזיק בביתו, זכה השבוע לשבחים רבים על לקיחת האחריות שלו. המהלך עשוי גם להתברר כהחלטה טקטית נבונה שתנמיך את המוטיבציה של הפרקליטות הצבאית להעמידו לדין. על אף שעל העבירות שבגינן הוא נשפט ישנו עונש מאסר, הפרקליט הצבאי שרון אפק יוכל לבחור גם באפיקים חלופיים כמו העמדה לדין משמעתי ואפילו סגירת התיק נגד טופולנסקי.

חומרת המעשה של טופולנסקי עדיין לא התבררה. הפוטנציאל הגלום בעבירה שכזו הוא רב, ולו משום שראש אכ"א הפורש הוא חבר מטכ"ל שחשוף לסדרי הכוחות של צה"ל ולמידע בעל חשיבות רבה, אולם לא בטוח שעל המחשב הספציפי שאותו החזיק האלוף בביתו היה חומר כזה, ובנוסף, לא בטוח שלפורצים הייתה כוונה להשיגו או את היכולת לפרוץ אליו. שיקול זה יעמוד גם בפני הפרקליט הצבאי הראשי במסגרת ההתלבטות האם לנקוט נגד טופולנסקי בהליך משמעתי.

"ראש אכ"א, מעבר להיותו אדם בשר ודם, עומד בראש מוסד צבאי משמעותי אשר אחראי בין היתר על מבנה הכח בצה"ל לרבות על שירותם ופיטוריהם של אלפי משרתי קבע", אמר עו"ד עידן פסח, רס"ן במיל' בפרקליטות הצבאית ומומחה למשפט הצבאי, בשיחה עם וואלה! NEWS. "מדובר באחד האלופים המשמעותיים ביותר במערך. פרישתו הכתה בהלם את כל הנוגעים בדבר אולם עדיין נשאלת השאלה האם בכך תבוא לכדי סיום הפרשה. שהרי, מעבר למגרש הערכי קיים גם מגרש פלילי, שבו טרם נשמעה שריקת הפתיחה".

ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי. דובר צה"ל
עבירות שעונשן עד חמש שנות מאסר. טופולנסקי/דובר צה"ל

העבירות המיוחסות לראש אכ"א במסגרת החקירה הן עבירות ביטחון שדה וחריגה מסמכות עד כדי סיכון ביטחון המדינה, על פי חוק השיפוט הצבאי. מדובר בעבירות שעונשן - בהתאם למידת הסיווג ותוכן המסמכים שנגנבו - יכול להגיע כדי חמש שנות מאסר בחוק.

"בעשור האחרון נדונו בבתי הדין הצבאיים יותר מ-40 תיקים פליליים נגד חיילים וקצינים בעבירות ובנסיבות דומות", הוסיף עו"ד פסח. "התיקים הסתיימו בהרשעה פלילית הגוררת רישום פלילי וכן בעונשים משמעותיים כגון עונשי מאסר ועבודות שירות. כמו כן, נגזרה על הנאשמים הורדה בדרגות, אשר לה השלכות רבות. נדמה, כי לפתחו של הרמטכ"ל ושל הפרקליט הצבאי הראשי מתגלגל כעת כדור המשחק. החלטה על הגשת אישום פלילי כנגד ראש אכ"א עלולה להיתפס בציבור ובתוככי צה"ל כהחמרה מיותרת וקנטרנית, בייחוד לאחר הפרישה. מנגד, סגירת התיק תעלה מן האוב את מבחן בוזגלו וקונספירציות השחיתות בצמרת צה"ל. מהניסיון שלי, אני חושב שמבין האפשרויות הקוטביות הללו תיבחר דרך האמצע".

אחד המקרים שמזכירים את המקרה של טופולנסקי הוא המקרה של אל"ם אילן לוי, קצין תותחנים בפיקוד צפון, שהודח מתפקידו לפני כשנה לאחר שרכבו נגנב ובתוכו מסמכים צבאיים מסווגים. במקרה של לוי, אותרו כל החומרים שנגנבו כך שהנזק שנגרם כתוצאה מהגניבה היה פחות מהפוטנציאל המקורי שלה. אלא שבדיקת התוצאות של המעשה איננה הפרמטר היחיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ביתו של ראש אגף כוח אדם חגי טופולנסקי שנפרץ אמש במועצה אזורית באר טוביה, 13 בדצמבר 2016. שי מכלוף
ביתו של טופולנקי/שי מכלוף

"החומרה שבאירוע אינה נעוצה בעובדה שהמחשב נגנב, דבר שעלול לקרות לכל אחד, אלא בהוצאת החומר המסווג שנטען כי היה בו, אל מחוץ לתחומי בסיס צבאי, פעולה העומדת לכאורה בניגוד מוחלט לפקודות צה"ל שראש אכ"א מכיר אותן היטב", מסביר עו"ד עודד סבוראי, המייצג בין היתר את אופק בוכריס, לשעבר סניגור צבאי וכיום עו"ד מומחה למשפט צבאי.

חומרת המעשה נובעת כמובן גם מהשאלה כמה זמן היה המחשב בביתו של טופולנסקי, האם הוסתר בתוכו ומהו סוג המידע שיש עליו. בצה"ל הביעו שביעות רצון מהחלטתו של האלוף לפרוש מצה"ל – ונראה כי החלטה זו הונעה לא רק משיקולי אחריות אישית, אלא גם מהבנה של המצב המשפטי שבו הוא היה נתון.

"בצעד חד ונחוש, הצליח אלוף טופולנסקי להסיט את הדיון הציבורי שהיה מתרגש עליו במהרה, מהשאלות הנוקבות שהיו צפויות, ובהן: מדוע הוצא החומר המסווג מתחומי הבסיס, כמה פעמים נהג כך האלוף, מדוע הושאר המחשב ובו החומר המסווג ללא השגחה, מה משמעות הדברים ביחס לטיב שיקול הדעת שמפעיל האלוף, כיצד נהג הוא עצמו כראש אכ"א בעניינם של פקודיו שהתרשלו כך, ועוד", אומר עו"ד סבוראי. "אלוף טופולנסקי היה אפוא קרוב מאד לאבד חלק ניכר מיוקרתו בשל האירוע המביך. והנה, בזכות התפטרותו, נתון הציבור במצב רוח מפרגן ביחס אליו, אינו עוסק בשאלות הנוקבות ובמקומן, עוסק הציבור בהרעפת שבחים ביחס להגינותו של הקצין, שנהג כג'נטלמן והתפטר מיד מתפקידו".

"אלא שיחד עם זאת", מוסיף סבוראי, "יש לזכור כי אלוף טופולנסקי היה נתון ממילא לקראת סיום שירותו המפואר בצה"ל לאחר שלא זכה בהתמודדות על תפקיד מפקד חיל האוויר הבא, כך שהקדמת פרישתו לא גרמה לו נזק רב מדי. יתרה מכך; התפטרותו של האלוף טופולנסקי תקל על הפרקליט הצבאי הראשי להימנע מלהגיש נגדו כתב אישום פלילי, או למצער, תאפשר לו לסיים את העניין בענישה קלה ומוסכמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully