וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים ביטחוניים: ישראל לוחצת על חברי קונגרס להחריף את הסכם הגרעין

15.12.2016 / 15:15

לוואלה! NEWS נודע כי פקידים בכירים בירושלים מובילים בשבועות האחרונים מסע שכנועים, שמטרתו הוספת סנקציות על טהראן אם תמשיך לערוך ניסויים בטילים בליסטיים ותתמוך בארגוני טרור. בכירים בממשל אובמה מזהירים כי המהלך עלול להסיג את טהראן מההסכם שנחתם עמה בשנה שעברה

צילום: באדיבות פורום סבן, עריכה: אוהד פיטר

(נתניהו בנאום לפורום סבן: "אדון עם טראמפ על ההסכם הגרוע עם איראן", בתחילת החודש)

גורמים מדיניים וביטחוניים בישראל החלו להפעיל לחצים על חברי סנאט וקונגרס בארצות הברית כדי שיפתחו מחדש את הסכם הגרעין עם איראן. גורמי ביטחון אמרו לוואלה! NEWS כי פקידים בכירים מובילים בשבועות האחרונים מסע שכנועים, שמטרתו הוספת סנקציות על טהראן אם תמשיך לערוך ניסויים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים ולתמוך בארגוני טרור במזרח התיכון.

לפי הגורמים, בשבועות האחרונים חלה התקדמות בנושא בשיחות עם דיפלומטים אמריקניים. לטענתם, קיים רצון של חברי קונגרס לסייע בפתיחת ההסכם ולכלול בו סנקציות חדשות. עם זאת, בכירים בסביבת הנשיא ברק אובמה הזהירו לאחרונה גורמים רשמיים בישראל, כי מאמצים להטלת סנקציות על פרויקט הטילים האיראני עלול לדחוף את טהראן לסגת לחלוטין מההסכם שנחתם בין איראן למעצמות.

בשבועות האחרונים הוחרף הטון מצד ישראל כלפי הסכם הגרעין. בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הסכם הגרעין גרוע, וכי הוא מצפה לדון עם טראמפ עליו. בתחילת השבוע אמר נתניהו בריאיון לתכנית "60 דקות" האמריקנית כי להערכתו יש כמה דרכים חלופות להסכם הגרעין.

המהלך מלמד על הדריכות שמעורר פרויקט הטילים האיראני בישראל. בירושלים חוששים כי טהראן תייצא טכנולוגיה של טילים מדויקים לחיזבאללה - שמחזיק ארסנל נשק גדול, לא בהכרח בלבנון – ולמוקדים נוספים. זאת במטרה להרחיב את האיום על ישראל.

לקריאה נוספת:
רוחאני מאיים: "נפתח כלי שיט מונעים גרעינית בתגובה להפרת הסכם הגרעין"
איראן: "ארה"ב האריכה את הסנקציות – והפרה את הסכם הגרעין"
ראש ה-CIA נגד טראמפ: "ביטול הסכם הגרעין יהיה שיא הטיפשות"

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
לחצים להוספת סנקציות נוספות. ניסוי בטילים בליסטיים של משמרות המהפכה, מרץ/רויטרס
טילים בליסטיים של משמרות המהפכה האיראניים, 8 במרץ 2016. רויטרס
"מערערת את היציבות במזרח התיכון". הניסוי שערכה טהראן בטילים הבליסטיים, מרץ/רויטרס

גורמי ביטחון בכירים מדגישים בשיחות עם ארה"ב כי מהאסטרטגיה האיראנית, בצל התקיפות בסוריה המיוחסות לישראל, עולים בבירור מהלכים לחימוש משמרות המהפכה בטילים בליסטיים בעלי כושר נשיאה של ראשי נפץ גרעיניים שירתיעו לא רק את ישראל, אלא גם את מדינות נוספות באזור ובאירופה.

טהראן, הוסיפו הגורמים, עוסקת בחימוש חיזבאללה – סוגיה אליה התייחס גם שר הביטחון אביגדור ליברמן בפני שגרירים מהאיחוד האירופי בשבוע שעבר. לדבריו, לישראל יש "קווים אדומים", לכן לא תאפשר העברת נשק שובר איזון.

עם זאת, במערכת הביטחונית-מדינית ישנו מתח בין התומכים בהסכם למתנגדיו. לצד אלו שקוראים לבטל אותו לחלוטין, ישנם גורמים במערכת התומכים בהוספת סנקציות על פרויקט הטילים ותמיכתה בטרור.

לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון, 2010. AP
"לישראל יש קווים אדומים". חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון, 2014/AP

ערב חתימת הסכם הגרעין ביולי 2015, מתחו בממשלה ביקורת על פעילותה של איראן גם באוזניי בכירי הממשל בוושינגטון. השרים טענו אז כי האיראנים תומכים בהתעצמות הצבאית של חיזבאללה ופועלים לערעור היציבות במזרח התיכון. למרות זאת, אובמה העדיף להתמקד באותה תקופה בסנקציות ממוקדות על פרויקט הגרעין. גם לאחר חתימת ההסכם המשיכה מערכת הביטחון בישראל להתנגד בקול להסכם, והביקורת הלכה וגברה ככל שהאיראנים האיצו את הניסויים בטילים בליסטיים. אובמה ראה את הביקורת בעיקר כניסיון לנגח את ממשלו.

בתקופה האחרונה, עם היבחרו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, הצטרפו לביקורת על הסכם הגרעין גם מדינות ערב במזרח התיכון, שרואות בטהראן איום ממשי על ביטחונן. דיפלומטים במדינות אלו רואות בתקופת המעבר בין הנשיאים זמן טוב להוביל שינוי בגישה כלפי טהראן. עם זאת, טרם התקבלה עמדתו הרשמית של טראמפ בנושא. בהתאם לכך, במערכת הביטחון לא מייחסים משקל רב לדברים שאמר הנשיא הנבחר בעבר נגד ההסכם.

מעצמת טילים ללא פיקוח

ראשיתו של מפעל הטילים הבליסטיים של איראן באמצע שנות ה-80', אז רכשה הרפובליקה האסלאמית טילים מלוב ושיגרה אותם בסיוע יועצים מצבאה לעבר יעדים בעיראק. בלחץ הממשל האמריקני, הסיוע מלוב הופסק, אך הידע והניסיון המבצעי כבר הוטמעו בקרב אנשי משמרות המהפכה. החל מסוף שנות ה-90' פעלו האיראנים לרכוש טילים, משגרים וידע טכנולוגי מקוריאה הצפונית.

דונלד טראמפ, וויסקונסין, ארצות הברית, 5 באפריל 2016. רויטרס
התנגד בעבר להסכם הגרעין, אך עמדתו הרשמית בנושא טרם נשמעה. טראמפ/רויטרס

איראן החלה את דרכה כמעצמת טילים לא מפוקחת עם שכפול טיל הטאיפו דונג הצפון קוריאני ופיתוח טילים משל עצמה, שכללו שיפורים משמעותיים בטווחים ובגודל ראשי הנפץ. כדי להימנע מביקורת בינלאומית, הצהירה טהראן כי מטרת פרויקט הטילים היא שיגור לוויינים לחלל, אך בעשור האחרון ביצעה סדרת ניסויים לטווחים שונים. בין הטילים שהשתתפו בניסויים היו סדרת שיהאב וסג'יל. לדברי גורמי ביטחון, חלק מהפרסומים בנושא היו שקריים, ולרוב מדובר בשמות חדשים לטילים קיימים – מעשה שנועד להגברת ההרתעה של איראן במזרח התיכון.

הפיתוח האיראני התמקד בשני צירים מרכזיים: טילים מבוססי הנעה בדלק נוזלי, והנעה בדלק מוצק. הפיתוח הטכנולוגי היה איטי והטילים הגיעו לטווחים שבין 300 ל-600 קילומטרים ובעלי רמת דיוק של 35 מטרים מהמטרה. בראשית העשור הקודם הציגה איראן טילים החוצים את טווח ה-1,500 קילומטרים, ובקהילת המודיעין הישראלית התקשו להסביר לעמיתיה בארה"ב כי מדובר בפרויקט שמטרתו הסופית היא הרכבת ראשי קרב גרעיניים על הטילים.

בשנת 2008 ערכו האיראנים מפגן כוח של טילים בליסטיים. שנתיים לאחר מכן ביצעו ניסוי בטיל אמאד, שהוגדר שיפור של שיהאב 3. לפני שנתיים פורסמו נתונים על ניסוי בטיל בליסטי ששמו גאדאר 110 שתמונותיו לא פורסמו עד היום, וב-2015 חשפה טהראן טיל המסוגל לשאת 750 קילוגרמים של חומר נפץ ולכסות כל יעד במדינת ישראל ברמת דיוק גבוהה. כעבור כמה חודשים, ערב החתימה על הסכם הגרעין, נערך ניסוי נוסף בטיל בשם עימאד, בזמן המשא ומתן בין איראן והמעצמות. בישראל ראו בניסוי צעד המבטא זלזול בארה"ב.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
הסכם הגרעין מעורר חשש גם בקרב מדינות ערב במזרח התיכון. נשיא איראן רוחאני בביקור בתחנת כוח גרעינית, 2015/AP

מנגד, פעולות אפופות מסתורין התרחשו בבסיסי הטילים של הרפובליקה האיסלאמית. בחורף 2010 נהרגו 18 אנשי משמרות המפכה בבסיס טילים איראני סמוך לעיר חורמבאד. כתוצאה מהפיצוץ נהרס מחסן טילי שיהאב. בכלי התקשורת הזרים העלו הערכות כי מדובר בפעולת של המוסד. שנה לאחר מכן אירע פיצוץ נוסף בבסיס טילים ליד הכפר בידג'נה הסמוך לטהראן. 36 איש נהרגו, ובהם גנרל שכונה "אבי תכנית הטילים האיראנית".

באוקטובר ובנובמבר 2015, זמן קצר לאחר החתימה על ההסכם, ערכה איראן שני ניסויי טילים נוספים בטיל עימאד, המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני. הניסוי בוצע יממה לאחר ההודעה על הסרת הסנקציות מעל טהראן. כמה חודשים לאחר מכן, הודיע משרד האוצר האמריקני כי יוטלו סנקציות על 11 חברות מאיראן ומאיחוד האמירויות הערביות, שעסקו בתכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית.

במרץ השנה נמשכה ההתרסה האיראנית כלפי המערב. בניסוי שנערך בזמן ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, נכתבה על טילי קאדר, שיכולים לשאת נפץ גרעיני, הכתובת "ישראל חייבת להימחק". חודשיים לאחר מכן, בעוד האמריקנים הסתפקו בביקורת בכלי התקשורת בלבד, בוצע ניסוי נוסף בטיל לטווח של 2,000 קילומטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully