וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נגמר השמן": לצד משפחת פרס, אובמה הדליק חנוכייה בפעם האחרונה

15.12.2016 / 9:38

בטקס הדלקת נרות חנוכה המסורתי בבית הלבן, רגע לפני שהוא עוזב אותו, אירח נשיא ארה"ב את בנו של שמעון פרס, חמי, ואת נכדיו. "אף פעם לא מוקדם מדי לאכול סופגניות ולטקס", התבדח הנשיא, והוסיף: "שהנרות יסייעו לנו לעבוד למען השלום כפי ששאף שמעון"

צילום: רויטרס

(אובמה נפרד משמעון פרס בעברית, ספטמבר האחרון)

בעוד 36 ימים יעזוב נשיא ארצות הברית ברק אובמה את תפקידו, והלילה (חמישי) הוא קיים בפעם האחרונה בתור נשיא את טקס הדלקת נרות חנוכה המסורתי בבית הלבן. מדי שנה הקפיד הנשיא היוצא לערוך מסיבת חנוכה לראשי הקהילה היהודית ולדמויות בכירות בממשל האמריקני. באירוע הלילה אירחו בני הזוג אובמה את בנו של הנשיא לשעבר המנוח שמעון פרס, חמי, ואת נכדיו מיקה וגיא.

היחסים בין משפחת פרס לאובמה היו ידידותיים מאז שנכנס לתפקידו, אולם עם מותו של הנשיא פרס לפני חודשיים התחזק עוד יותר הקשר בין יתר בני המשפחה לנשיא ארצות הברית. כזכור, אובמה הגיע במיוחד לארץ לשעות ספורות על מנת להשתתף בהלוויית פרס, ובנו חמי הודה לו על כך בחום, בין היתר בברכת וידאו ששודרה בקהילה היהודית בוושינגטון בטקס לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין שחל כמה ימים לאחר מותו של פרס. באירוע הלילה נכחו 550 אורחים, בהם שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, שר האוצר האמריקני ג'ק לו, שופטת העליון רות בדר גינסבורג וחברי קונגרס.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, רעייתו מישל אובמה ובנו של שמעון פרס, חמי פרס, בטקס הדלקת נרות חנוכה, הבית הלבן, וושינגטון. דצמבר 2016. AP
הזוג אובמה מדליק נרות חנוכה בבית הלבן עם משפחת פרס/AP

חנוכה אמנם עוד לא התחיל, אבל המסיבה נערכה כבר הלילה כיוון שהנשיא ואשתו מישל צפויים לטוס לחופשה בהוואי בשבוע הבא. "מישל ואני החלטנו שאף פעם לא מוקדם מדי לאכול סופגניות ולטקס", התבדח הנשיא. הוא הוסיף: "ברוח החג, לא נגמר לנו השמן במטבח". לאלו שלא הבינו את ההלצה, הסביר אובמה: "יש לי בדיחות של אבות לכל אירוע".

"הסיפור של החג בן 2000 שנה, אבל הוא לא מתיישן", הוסיף הנשיא היוצא. "אנחנו מלמדים על המאבק של המכבים לחיות בשלום ולהתפלל ללא הפרעה. אנחנו מלמדים את ילדינו שגם בימים הכי אפלים - הנסים אפשריים". הוא התמקד בדבריו בנשיא המנוח פרס, ואמר כי "הלילה מיקה וחמי ידליקו את החנוכייה בבית הלבן כשם ששמעון פרס לימד אותנו שאמונה וחזון יכולים להאיר את חיינו. אני מקווה כי זכרו יעניק לנו השראה לראות את אלו הזקוקים לאור, לזהות ולסייע לאלו הנמצאים באפלה ובמצוקה וזקוקים לסיוע גם אם שונים מאיתנו. אני מקווה כי נרות החנוכה יסייעו לנו לשאוף ולעבוד למען השלום כפי ששאף שמעון פרס, גם כשזה קשה - ובעיקר כשזה קשה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, רעייתו מישל אובמה ובנו של שמעון פרס, חמי פרס, בטקס הדלקת נרות חנוכה, הבית הלבן, וושינגטון. דצמבר 2016. AP
ידידות קרובה. אובמה וחמי פרס/AP

אובמה ביקש בדבריו להצביע על חוזק הקשר בין נשיאי ארצות הברית לדורותיהם לבין הקהילה היהודית בארצות הברית. בבית הלבן הוצג הלילה מכתב של הנשיא ג'ורג' וושינגטון משנת 1790, שבו כתב במענה לברכה של מוזס זייקס, מהקהילה היהודית ברוד איילנד, כי "ממשל ארצות הברית לא ייתן שום הכשר לקנאות, ולא יסייע לרדיפה". מדובר באחד המסמכים המכוננים בכל הנוגע לחופש הדת בארצות הברית.

חמי פרס סיפר לוואלה! NEWS כי התרגש מקבלת הפנים של אובמה. "זה היה אירוע שהיה בו תערובת של חגיגה עם איזשהו יום זיכרון מבחינתי וגם סיום כהונה, הכול התערבב, אבל לא היה מוזר, יצא מזה אור מאוד גדול", אמר. החנוכייה שעליה הדליק פרס את הנרות היא חנוכייה שהוסתרה מפני הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה בצרפת. "המקור שלה הוא ממשפחת ולדן", הסביר פרס, "היא התגלגלה במשפחה שאספה חפצי יודאיקה. בתקופת הנאצים רצו לשמור על היודאיקה, נתנו למשפחה בצרפת לשמר את האוסף".

אף שבית המשפחה שבה הוטמנה החנוכייה הועלה באש על ידי הגרמנים ונשרף כליל, סיפר פרס, החנוכייה עצמה שרדה. "אתה מסתכל על החנוכייה ואתה יודע שהיא ניצלה משרפה ומשמשת בעצמה ככלי להאיר, גם היא שרדה את השואה וחוותה תקופות אפלות מאוד. מבחינתי זה היום שהיה בו הכי הרבה אור".

כשנשאל על מה שוחח עם אובמה, הודה פרס כי השיחה ביניהם הייתה קצרה למדי. "הכנתי כמה דברים שרציתי לומר לו, בעיקר להבין לאן הוא הולך בעתיד, הוא אדם עם המון אנרגיה ויכולת וגם אדם צעיר, עניין אותי לדעת מה התכנית שלו, זה מסקרן", סיפר פרס. "הוא בסך הכול בן 55. אחרי שהוא יהיה נשיא, אם הוא יסכים, אולי נשב ונדבר על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully