וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל הפינוי במזרח חאלב; "תומכי אסד ירו על שיירה הומניטרית"

אף שכל הצדדים הסכימו לנצור את האש, שיירה של אמבולנסים ספגה ירי מתומכי הנשיא אסד ואדם אחד נהרג. משרד ההגנה הרוסי מסר כי החל פינויים של 5,000 מורדים ובני משפחותיהם ממזרח העיר, שנכבשה מחדש על ידי משטר אסד

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(ההפצצות בחאלב שגרמו לקריסת הפסקת האש הקודמת, אתמול)

הצדדים בסוריה הצליחו להגיע להסכם הפסקת האש במזרח חאלב שיאפשר את יציאת המורדים החמושים בשעות הקרובות – כך הודיעו הבוקר (חמישי) כלי תקשורת של ארגון חיזבאללה וגורמים רשמיים באופוזיציה הסורית. לפי חיזבאללה, "משא ומתן אינטנסיבי שנערך הלילה בין הצדדים הוביל להפסקת האש". עד ראייה מסר לסוכנות רויטרס כי לא נשמעו קולות לחימה מאז שעות הבוקר המוקדמות.

גורם סורי רשמי אישר מאוחר יותר כי החל המבצע לארגון יציאתם של המורדים ממזרח חאלב. אשרור נוסף הגיע מהודעה מטעם הוועד הבינלאומי של הצלב האדום שבה נמסר כי הארגון ושלוחתו בסוריה התבקשו היום לסייע לצדדים בחאלב בפינוי הנפגעים. לארגון כמאה מתנדבים ועשרה אמבולנסים מוכנים בעיר.

בתוך כך, מהשטח בחאלב מגיעים דיווחים כי תומכי אסד ירו לעבר השיירה שפינתה פצועים. ראש שירותי האמבולנסים בעיר מסר לערוץ טלוויזיה מקומי כי אדם אחד נהרג ושניים נפצעו, בהם עובד סיוע. "כוחות התומכים באסד ירו עלינו, על האמבולנסים ועל אלה שניסו לפנות לנו את הדרך", אמר דובר שירות ההצלה.

לקריאה נוספת:
אחרי יום של קרבות: דיווחים סותרים על הפסקת אש חדשה בחאלב
תושב חאלב מנסה להרגיע פעוט שאביו מת בהפצצה: "הוא בגן עדן"
פינוי חאלב מתעכב; אסד: "המערב רוצה להציל את הטרוריסטים"

אוטובוסים מפנים אזרחים ומורדים ממזרח חאלב, סוריה. דצמבר 2016. רויטרס
ברקע עשן מיתמר, אוטובוסים מפנים מורדים ובני משפחותיהם מחאלב/רויטרס

בינתיים, לפי סוכנויות ידיעות רוסיות שציטטו את משרד ההגנה של רוסיה, חיילים רוסים יובילו את המורדים החוצה מהעיר לפי הוראותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. עוד נמסר כי הרשויות הסוריות יוודאו את יציאתם הבטוחה של המורדים ומשפחותיהם מהעיר לכיוון אידליב. צבא רוסיה יפקח באמצעות מל"טים על פינוי המורדים, שייערך באמצעות 20 אוטובוסים בליווי עשרה אמבולנסים, דרך פרוזדור הומניטרי. שעות לאחר מכן מסר משרד ההגנה כי פינוי 5,000 מורדים ובני משפחותיהם מהעיר החל דרך פרוזדור הומניטרי של 21 קילומטרים.

שיירה ראשונה של פצועים הזקוקים לטיפול רפואי כבר החלה לצאת מחאלב, כך לפי הארגון הסורי לזכויות אדם. השיירה החלה במסעה דרך אזורים בשליטת המשטר לכאלה בשליטת המורדים במערב חאלב, כפי שהוסכם השבוע. עם זאת, הארגון ציין כי טרם עזבה קבוצה של אזרחים או מורדים את העיר.

אוטובוסים מפנים אזרחים ומורדים ממזרח חאלב, סוריה. דצמבר 2016. רויטרס
האוטובוסים יוצאים מחאלב/רויטרס

אתמול סוכלה הפסקת אש כשפרצו קרבות עזים. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כוחותיו של הנשיא בשאר אסד רשמו אמש התקדמות נוספת במזרח העיר לקראת כיבושה המוחלט והסופי. בעוד גורמים באופוזיציה ובמשטר אסד אישרו אתמול כי הושג שוב הסכם להפסקת אש, חיזבאללה הכחיש את הדיווחים וטען כי ישנם "סיבוכים במשא ומתן".

במסגרת הפסקת האש הוסכם כי יפונו כ-15 אלף בני אדם משני כפרים שיעיים נצורים במחוז אידליב. תנאי זה, שהוצב לפי דיווחים שונים על ידי איראן, היה זה שגרם לקריסת ההסכם הקודם בשל סירובם של המורדים לו.

נפילת מזרח חאלב בידי משטר בשאר אסד ומרחץ הדמים בעיר הוביל ביממה האחרונה להפגנות נרחבות ברחבי העולם. אתמול הפגינו מאות טורקים וסורים מחוץ לקונסוליה האיראנית באיסטנבול והאשימו את טהראן בקריסת הפסקת האש אתמול. "איראן רוצחת, צאי מסוריה!", צעקו המפגינים, שהחזיקו שלטים שעליהם נכתב "הצילו את חאלב". הפגנות נערכו גם בהמבורג שבגרמניה, סרייבו שבבוסניה, רבאט וקזבלנקה במרוקו ובכווית.

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch התריע מכך שהכוחות הנלחמים בחאלב דוחפים את התושבים ל"גיהינום". הארגון, שהמטה שלו יושב בניו יורק, קרא במיוחד לכוחות הנאמנים למשטר אסד לעצור את המתקפות "הלא חוקיות" ולאפשר יציאה בטוחה של אזרחים מהעיר. בהודעה צוין כי גם קבוצות המורדים התוקפות את האזורים בשליטת המשטר גרמו להרג אזרחים ולפציעתם.

(עדכון ראשון: 7:56)

הפגנה נגד הנעשה בעיר חאלב שבסוריה, קזבלנקה, מרוקו. דצמבר 2016. רויטרס
הפגנה למען חאלב בקזבלנקה/רויטרס
הפגנה נגד הנעשה בעיר חאלב שבסוריה, איסטנבול, טורקיה. דצמבר 2016. רויטרס
מפגינות באיסטנבול נגד איראן, בעלת בריתו של אסד/רויטרס
"רצח עם בהתהוות": מאות בני אדם קיימו עצרות הדהות עם חאלב בערים בעולם. רויטרס
מגדל אייפל מוחשך לזכר קורבנות חאלב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully