וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום מספר אחד בגדה: חשש במערכת הביטחון מהתגברות פיגועי הירי

15.12.2016 / 12:05

אמש נורתה אש לעבר כלי רכב ישראלי מבלי לגרום לנפגעים, וגורמי ביטחון מתריעים כי המחיר הזול של כלי הנשק, כמו גם הרצון של חוליות הטרור "לעלות מדרגה" בפעולותיהם, עלולים להביא לאירועים דומים. צה"ל כבר עורך פעילות לסיכול מקרים אלה, ורושם הישגים

צילום: דוברות המשטרה ודובר צה"ל, עריכה: יאיר דניאל וטל רזניק

(תיעוד: מסתערבים עוצרים את החוליה שאחראית לארבעה פיגועים בגדה, החודש)

בחודשים האחרונים מתריעים במערכת הביטחון מפני התגברות פיגועי הירי, שהפכו לאיום מספר אחד ביהודה ושומרון. רק אמש (רביעי) נורתה אש לעבר מכונית ישראלית בסמוך לכפר דיר אבו משעל שבבנימין. איש לא נפגע, אך כמה קליעים פגעו ברכב הישראלי. אירוע דומה התרחש באוקטובר האחרון בסמוך לכרמי צור. גם באירוע זה למרבה המזל לא היו נפגעים בנפש, אך הייתה זו עוד תזכורת למצב הנפיץ בגדה המערבית.

בהערכת מצב ביטחונית בפני הדרג המדיני טענו גורמי המודיעין כי חוליות הטרור ביהודה ושומרון רואות בפיגוע הירי עליית שלב מפיגועי הסכינים והדריסות, שמסתיימים בלרוב בחיסול המחבל. במערכת הביטחון מדגישים כי השילוב בין חוליות טרור מקומיות, שאינן תמיד בעלות שיוך ארגוני מובהק, לאמצעי לחימה כמו רובים ואקדחים שמיוצרים בשטחים ונמכרים במחירים זולים, הופכים את פיגועי הירי למשימה פשוטה וקטלנית.

ניסיון הפיגוע האחרון התרחש ביום שבו צוין בגדה יום השנה להקמת חמאס, אך טרם התברר אם יש קשר בין שני האירועים. מזג האוויר שיחק לרעתם של פעילי הארגון, שלא הצליחו להוציא את ההמון לתהלוכות ועצרות כמדי שנה. עם זאת, לא מן הנמנע שאותו מזג אוויר המקשה על הראות דרבן חוליית ירי להוציא לפועל פיגוע.

הרובה ששימש את המחבל שביצע פיגוע ירי במחסום פוקוס, הסמוך לבית אל שבבנימין, 31 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
נמכר במחיר זול בגדה. רובה ששימש מחבל שהוציא לפועל פיגוע ירי בבנימין, אוקטובר 2016/דובר צה"ל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט הכריז בתחילת השנה על מהלך מקיף לטיפול באיום פיגועי הירי, הכולל סיורים על צירים מרכזיים וכאלו שהוגדרו כבעלי נקודות תורפה, מחסומי פתע, תצפיות, איסוף מודיעין ממוקד, מעצרים וחקירות. המטרה היא לסכל פיגועים ולחשוף חוליות ירי, ואף למנוע מהחוליה שכבר יצאה לדרכה לממש את כוונותיה. רק בשבועיים האחרונים נעצרו שתי חוליות חמאס – שתיהן תכננו להוציא לפועל פיגוע ירי, ואחת מהן תכננה לבצע חטיפה.

בנוסף הורה הרמטכ"ל על "מערכה באמל"ח" - פעילות מבצעית ומודיעינית משולבת של צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל לחשיפת בתי מלאכה לייצור אמצעי לחימה, ואיתור רובים ואקדחים שחלקם מיוצר בגדה, וחלקם מוברח מירדן או נגנב בישראל ומוברח לסוחרי נשק פלסטינים. מנתוני מערכת הביטחון עולה כי המערכה מניבה תוצאות בשטח, ומתחילת השנה אותרו 422 כלי נשק מסוגים שונים ונחשפו 38 בתי מלאכה.

גדר עוטף המושב סלעית, 22 בספטמבר 2016. ראובן קסטרו
צה"ל יסייר בצירים מרכזיים כדי לסכל פיגועי ירי/ראובן קסטרו

במקביל, פעילות דומה נערכת על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, שעושים מאמצים כדי לחשוף מחרטות ואמצעי לחימה. כוחות אלה פועלים מתוך אינטרס מובהק וברור: לרסק את כוחו של חמאס בגדה ולפגוע בחוליות מקומיות סוררות, בדגש על נאמניו של מוחמד דחלאן, אויבו המר של אבו מאזן. במערכת הביטחון מציינים את הפעילות לחיוב, ומדגישים כי התיאום הביטחוני יציב וטוב. עם זאת, הם מבהירים כי האווירה שברירית ועל כן יש לתחזק אותה כל הזמן, במיוחד בחודשים הקרובים לקראת פעילות מדינית שמתכננת הרשות הפלסטינית באו"ם.

דוגמא למצב השברירי ניתן למצוא בחיכוך שאירע השבוע בכניסה לג'נין. כוח של צה"ל שנכנס בטעות לפעילות בשטח A נתקל בהמון פלסטיני, ולאחר מכן בשוטרים פלסטינים שהשתמשו באש חיה באוויר. הכוח הצבאי עזב את המקום, והפלסטינים טענו כי לוחמי צה"ל הוברחו מהשטח. בצה"ל ציינו כי הירי החי של השוטרים הפלסטינים בוצע כדי לפזר את ההמון הפלסטיני וכדי למנוע פגיעה בכוח הצבאי. בתקופה אחרת ירי של שוטרים פלסטינים מטרים בודדים מכוח צה"ל היה מסתיים באופן שונה לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully