וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיג'מות בפרלמנט ומכות בגלל ז'קט: תשובת העולם ל"מחאת החצאיות"

מחאתן של העוזרות הפרלמנטריות בכנסת העלתה לסדר היום את הדיון על "לבוש הולם" – ונראה שיש לנו מה ללמוד ממדינות העולם. איך הבריטים הגיבו לחברת הפרלמנט הסוררת, וכיצד הגיעה גלימה של ה-KKK לפרלמנט האוסטרלי?

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(דיון באולפן וואלה! NEWS על "מחאת החצאיות" במשכן הכנסת)

"מחאת החצאיות" של העוזרות והעוזרים הפרלמנטריים היום (רביעי) במשכן הכנסת העלתה לסדר היום הציבורי בישראל את הדיון על מה שנחשב ל"לבוש הולם" בפרלמנט, אולם הנושא כבר עלה לכותרות במדינות רבות ברחבי העולם בשנים האחרונות: מטי-שירטים בפרלמנט הבריטי, דרך סארי בסרי לנקה וכלה בעימותים בפרלמנט של זימבבואה – בגלל ז'קט.

לפני כשנתיים חברת הפרלמנט בלונדון מרייט הרמן הגיעה לישיבה רשמית כשהיא לבושה בטי-שירט, שעליו הכיתוב "כך נראית פמיניסטית". קוד הלבוש הרשמי של הפרלמנט הבריטי דורש מנשים "לבוש עסקי", וחולצות כאלה, כמובן, אסורות. כשנה לפני כן, על פי הדיווח ב-BBC, חברת פרלמנט נוספת, קרוליין לוקס, שהגיעה לישיבה לבושה בטי-שירט עם הכיתוב "לא עוד עמוד שלוש", במחאה על סקסיזם בכלי התקשורת, התבקשה על ידי יו"ר הפרלמנט ג'ימי הוד "לשים בחזרה את הז'קט שלה".

עוד בוואלה! NEWS:
סערת החצאיות בכנסת: "נראה שמישהו כאן התחרפן"
מחאת החצאיות: לפחות עשר יועצות פרלמנטריות נוספות עוכבו בכנסת

חברת הפרלמנט הבריטי קרוליין לוקס, לונדון, 2014. טוויטר, צילום מסך
התבקשה לשים ז'קט. לוקס בפרלמנט הבריטי, 2013/צילום מסך, טוויטר
חברת הפרלמנט הבריטי מרייט הרמן, לונדון, 2014. טוויטר, צילום מסך
"כך נראית פמיניסטית". הרמן בפרלמנט הבריטי, 2014/צילום מסך, טוויטר

עם זאת, התגובה הבריטית במקרים כאלה הייתה מנומסת למדי – לא איסור כניסה ולא הוצאה מהאולם, כי אם בקשה ברורה לפעול לפי נהלי הלבוש. בשנת 2002, כשחבר הפרלמנט קווין ברנן עלה לנאום ללא עניבה, פנה אליו יו"ר הפרלמנט, וקרא: "לתחושתי, ז'קט ועניבה יהלמו את האדום המכובד".

רק לפני כחודשיים, חברי מפלגות האופוזיציה מתחו את גבול הלבוש ההולם בפרלמנט של מדינת קווינסלנד שבאוסטרליה. לאחר שכבר פרשו לשינה, בציפייה לדיון ארוך במיוחד שיסתיים, הם נקראו להצבעה על הצעת חוק שקידמה הקואליציה – בשעה 2:30 לפנות בוקר. ביטול כמה מהנאומים הקדים את ההצבעה באופן בלתי צפוי, והם תועדו נוהרים לאולם המליאה חצי-לבושים. אולם זה לא עזר להם, והאופוזיציה הפסידה בהצבעה. חרף טענות מצד חברי הקואליציה, יו"ר הפרלמנט פיטר וולינגטון הבהיר: "זה בסדר".

עוד באוסטרליה, שלושה פעילים צעדו לפני כשנתיים לעבר בניין הפרלמנט בקנברה, כשאחד מהם לובש בורקה – כיסוי גוף ופנים מלא, אחר לובש גלימה לבנה המזכירה את מדי הארגון האמריקני הגזעני "קו קלוקס קלאן", והאחרון עוטה קסדה המסתירה את פניו. הם עשו זאת בקריאה לאסור על לבישת בורקה בחוק, וניסו לבחון את תגובת המאבטחים בפרלמנט – שלא הרשו להם להיכנס. לטענתם, הם "מתנגדים לכל סוג של כיסוי פנים".

שלושה פעילים צועדים מול בניין הפרלמנט, קנברה, אוסטרליה, אוקטובר 2014. טוויטר, צילום מסך
שלושת "חסרי הפנים" מול הפרלמנט בקנברה/צילום מסך, טוויטר

בחודש אוקטובר האחרון, חבר פרלמנט בסרי לנקה עורר סערה כשהגיע לדיון לבוש בחולצה בצבע כתום כהה. עובדי המשכן הזהירו את המחוקק, ארבינד קומאר, כי "הלבוש שלך עלול לעורר עניין". על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, הוא עזב את המקום לאחר מכן, למרות שמפקד משמר הפרלמנט הבהיר כי לא הורה לו לעזוב את הבניין.

דיון בפרלמנט בקולומבו, סרי לנקה, אוקטובר 2014. AP
לבוש בהיר לגברים, סארי חובה לנשים. דיון בפרלמנט בסרי לנקה/AP

אלא שהמפקד, אניל סמרסקרה, שב והדגיש כי חולצות כהות אסורות לחברי פרלמנט, שנדרשים לעטות לבוש מסורתי או חליפות – וחברות הפלרמנט, מצדן, נדרשות ללבוש סארי מסורתי בלבד. שלושה חברי פרלמנט בהיסטוריה של המדינה התבקשו לעזוב את המשכן, האחרונה שבהם היא קיי טנגנסוורי שלבשה בגד מסורתי שאינו סארי. לפני כשני עשורים, חברת הפרלמנט הסרי לנקי סרימאני אתולטמודאלי נאלצה אף היא לעזוב את הפרלמנט – לאחר שהגיעה לדיון בחצאית ובחולצה רשמית.

חברי הרפלמנט בדנמרק עם חולצות תמיכה בחאלב, אוקטובר 2016. צילום מסך מתוך טוויטר, צילום מסך
"לא רשמי". חברי הפרלמנט המוחים בדנמרק/צילום מסך, צילום מסך מתוך טוויטר

כמו כן, לפני כחודשיים הוצאו שלושה חברי הפרלמנט הדני לאחר שהגיעו למושב הפתיחה של הפרלמנט, כשהם לבושים בטי-שירט עם דברי תמיכה בתושבי חאלב. על פי הדיווח באתר הדני DR, הם הוצאו מהדיון על ידי יו"ר הפרלמנט פיה ירסגרד – לטענתם בשל המחאה הפוליטית, אולם לטענת הרשויות בשל לבושם הלא רשמי. במקרה אחר בחודש שעבר, סורבה כניסתו של מבקר לפרלמנט של מדינת קראלה ההודית, לאחר שהגיע בלבוש מסורתי, שהוגדר על ידי הרשויות במקום "לא רשמי".

בפרלמנט בזימבבואה, חבר הפרלמנט קוסטה מצ'ינגואטה הגיעה לפני כחודש וחצי לבוש בז'קט בצבעי דגל המדינה. חבר פרלמנט אחר ביקש לקרוא אותו לסדר – ומהומה התפתחה במקום לאחר שיו"ר הפרלמנט מאבל צ'נומונה דרש ממנו לעזוב. מצ'ינגואטה סירב וטען כי זו זכותו החוקתית, וכשמשמר הפרלמנט הגיע להסיר אותו בכוח, חברי פרלמנט אחרים חסמו את השומרים, והחלו להתקוטט עמם. לבסוף, חבר הפרלמנט הוצא מהמבנה לאחר כבוד על ידי כוחות משטרה שהוזעקו.

ג'וליוס מלאמה, ראש מפלגת EFF, בדיון בפרלמנט בקייפ טאון, דרום אפריקה, מאי 2014. AP
"חברי הפרלמנט יכולים ללבוש מה שהם רוצים". ראש ה-EFF, ג'וליוס מלאמה, בלבוש מעורר המחלוקת/AP

לבסוף, נראה כי קוד הלבוש בפרלמנט יכול גם להפוך לכלי פוליטי בידי הרשויות. לפני כחצי שני, ביקשה מפלגת השלטון בדרום אפריקה, ANC, לאסור על הגעה לדיונים בפרלמנט עם קסדות ועם סרבלים. בקשה מוזרה, על פניו, אלא שכמה חודשים לפני כן החלו חברי מפלגת האופוזיציה EFF להגיע לדיוני הפרלמנט בסרבלים אדומים ובקסדות, במטרה להביע סולידריות עם העובדים במכרות במדינה. כשלבסוף פורסם קוד הלבוש החדש, ולאחר מחאה עיקשת מצד האופוזיציה, התברר כי הסעיף המדובר לא הוכנס אליו, והכותרת בעיתון המקומי "City Press" הבהירה בשמחה: "חברי הפרלמנט יכולים ללבוש מה שהם רוצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully