וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ככה זה טוב, היועמ"ש?": כרזת מחאה חדשה בבצלאל מציגה את נתניהו בעירום

בתגובה על חקירת הסטודנטית שפרסמה מיצג ובו נראה חבל תלייה לצד נתניהו, הוצגה כרזה שבה הוא נראה בעירום עם חבל סביב איבר מינו. הסטודנטים ישביתו מחר את הלימודים לשעתיים. המיצג הוסר לבקשת ההנהלה, שמסרה כי הוא משקף "זעם ביחס לאיום על חופש הביטוי"

עריכה: שמרית גולדשטיין

כרזה חדשה שנתלתה היום (רביעי) בבצלאל מציגה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעירום עם חבל תלייה סביב איבר מינו. בתחתית הכרזה נכתב: "ככה זה טוב, היועמ"ש?". זאת, במחאה על חקירתה של סטודנטית מהמוסד האקדמי עקב עבודה שהציגה, ובה נראה נתניהו לצד חבל תלייה. בנוסף לכך מחו כמה סטודנטים על החקירה באמצעות סרט הדבקה על פיהם.

המוסד האקדמי מסר בתגובה כי כרזת העירום משקפת זעם על המעצר ולא עוברת על כללי חופש הביטוי. "הקריקטורה המדוברת, היא ככל הידוע עבודה של סטודנט שנוצרה כמחאה על חקירת המשטרה של סטודנטית בצלאל אמש. הקריקטורה, שהוסרה לבקשתנו מקירות האקדמיה, משקפת את זעם הסטודנטים ביחס לאיום על חופש הביטוי והיצירה בכלל, ובמרחבי האקדמיה לאמנות בפרט. הסטודנטים בבצלאל - מכל קצוות הקשת הפוליטית - קיימו היום מיצג של מחאה שקטה כנגד הגבלת חופש הביטוי. בצלאל מעודדת שיח פתוח בעניין גבולות חופש הביטוי ותמשיך כתמיד, לעמוד בחזית, להגן ולשמר את חופש הביטוי והיצירה בישראל".

בעקבות המהלכים האחרונים, החליטו הנהלת האקדמיה ואיגוד הסטודנטים במהלך משותף להפסיק את הלימודים מחר לשעתיים ולהקדיש זמן זה לדיון פתוח בנושא חופש הביטוי והיצירה. "אנחנו גאים לראות שסטודנטים וסטודנטיות בבצלאל לא עומדים מנגד ולא מאפשרים את דיכוי חופש הביטוי בגבולות הקמפוס", נמסר מאגודת הסטודנטים. "זה המקום שלנו להתבטא, ליצור ולאתגר. השיח הפוליטי חייב למצוא מקום לגיטימי ורחב באקדמיה בכלל, בטח ובטח שבמוסדות לאמנות. בשם חופש האומנות אמנם לא נסכים עם הסתה וזילות, אך לא נאפשר הפחדה והשתקה".

לקריאה נוספת:
כרזת נתניהו בבצלאל: המשטרה פתחה בחקירה בחשד להסתה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ככה זה טוב, היועמ"ש?" ציור העירום של נתניהו בבצלאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר, נמסר מהאגודה: "היועמ"ש מיהר לדרוש חקירה כנגד הסטודנטית, אם כי ברור לכל כי לא מדובר בעבודה מסיתה, כך גם לפי הדברים שעלו בחקירתה. בלתי אפשרי ששיח פוליטי אומנותי בתוך כותלי המכללה יגלוש לדיון פרשני של בעלי אינטרס המנסים לייצר תמונה לא נכונה. הסטודנטים בבצלאל נלחמים על חופש הביטוי שלהם, וזה לגיטימי. השימוש בתמונה הנ"ל אמנם לא ראוי, אך המסר חשוב מאין כמותו: חופש הביטוי באקדמיה חייב להישמר. אנו שוב מדגישים כי קריאות לאלימות או הסתה לא יתקבלו, אך במקרה הנוכחי אנו סופגים תגובות לא פרופורציונליות ביחס למציאות".

בתגובה לדברים קראו צעירי הליכוד לסגירת המוסד האקדמי. "נראה שחלק מתלמידי בצלאל התבלבלו בין חופש הביטוי ואומנות להסתה ברורה, הסתה שאסור לנו כחברה לעבור עליה לסדר היום. אנו קוראים לרשויות לפעול במהרה כנגד המסיתים ולסגור את שערי בצלאל עד לבירור מעמיק. לפעול היום לפני שחס וחלילה יהיה מאוחר מדי", אמר יו"ר צעירי הליכוד, דוד שאין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

עו"ד של הסטודנטית: "התמונות הוצאו מהקשרן"

פרקליטה של הסטודנטית, עו"ד רמי עותמאן, אמר אתמול כי "כל הסיפור יצא מהקשרו". לדבריו, "התמונות שהוצגו הן לא אמיתיות. מדובר בסטודנטית בת 18 שעשתה תרגיל של שנה א' כדי ללמוד על תוכנת הפוטושופ. אין בתרגיל שום דבר שיש בו הסתה. העיתונות הוציאה את התמונות מהקשרן. החבל לא תלוי על ראשו של ראש הממשלה, אלא האמירה היא שאין תקווה מהממשלה הזו והעם רוצה תקווה".

אגודת הסטודנטים בבצלאל שלחה אתמול מכתב פנימי לסטודנטים בנוגע למקרה. "עבר עלינו יום לא פשוט, הופנו הרבה חצים לכיוון הסטודנטים והסטודנטיות בבצלאל וסטודנטית אחת בפרט", נכתב. "חשוב לנו לסיכום של יום, בלי להוסיף על כל הדברים שכבר נאמרו, שאנחנו כאן ונעמוד על המשמר עבור הסטודנטים שלנו וחופש הביטוי שלהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחאה על חקירת הסטודנטית. כרזת המחאה הנוספת, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב: "מובן שאנחנו מתנגדים להסתה ואלימות, אך יודעים שלא כך היה המקרה המדובר. האקדמיה צריכה להיות מקום מוגן להביע את עמדותינו, ומרחב פיתוח עבור שפה ודימויים קשים - כל עוד הם במסגרת החוק. אנחנו נלווה את הסטודנטית וכל סטודנט, ואנחנו קוראים להמשיך וליצור ללא כל חשש או רתיעה כי זה תפקידנו בחברה.

"אנחנו מצטערים מאוד על המהירות שבה הוציאו גורמים פוליטיים את הדברים מהקשרם לצורך קידומי אג'נדות כאלו ואחרות מכלל הקשת הפוליטית, ושמחים על עבודתה המהירה של המשטרה וההבנה תוך זמן קצר כי אין במקרה שלהלן דבר עבירה כלשהו".

הכרזה הראשונה נתלתה במסדרונות הקמפוס ביום ראשון האחרון. המיצג כלל 20 פוסטרים עם תמונתו של נתניהו וחבל תלייה לצדו, עם הכיתוב ROPE (חבל). הפוסטרים, שנתלו במסדרונות המחלקה לתקשורת חזותית, הוסרו אחרי שעות ככל הנראה בידי סטודנטים, ולא בידי המוסד.

נשיא בצלאל: "מיצג ראוי"

נשיא המוסד האקדמי, פרופ' עדי שטרן, אמר כי התמונות במיצג מתכתבות עם שני פוסטרים מוכרים מאוד: האחד של קמפיין הבחירות של ברק אובמה משנת 2008, והשני של ההסתה נגד ראש הממשלה יצחק רבין בטרם הירצחו. "אני חושב שכפי שזה הוצג, זה מיצג מעורר מחשבה וראוי להצגה. זאת עבודה פנים אקדמית ולא במרחב הציבורי", אמר אתמול בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

בתגובה לדבריה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שדרשה לעצור את התקציבים למוסד האקדמי, אמר פרופ' שטרן בזעם כי מדובר בהגזמה פרועה. "על מה לשלול? על התרומה ההיסטורית של בצלאל לתרבות הישראלית? על זה שאמנים ישראלים מבצלאל מייצגים את ישראל בכל הזירות החשובות בעולם? על התרומה של המעצבים לתעשיה ולהייטק? זה מרחיק לכת, בכלל הבעת דעה של מישהו שאני לא יודע מי הוא".

(עדכון ראשון: 14:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully