וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיחות לפני הכול: מדוע נתניהו לא זכה לתמונה חגיגית בתא הטייס?

13.12.2016 / 20:41

במהלך ההכנות לטקס קבלת שני מטוסי האדיר, ביקשה הלשכה לתאם את כניסתו לאחד החמקנים. לוואלה! NEWS נודע כי צה"ל, שהופקד על ארגון הטקס, סירב. "המטוס לא היה במצב דומם, וכשהמערכות מופעלות עלייה לקוקפיט אינה בטיחותית"

עריכה: ורד לידני

(נאום נתניהו בטקס בנבטים, אתמול)

קשה היה לפספס את הגאווה וההתרגשות ששידר אתמול (שני) ראש הממשלה בטקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים של חיל האוויר. "ישראל נוסקת מעלה לגבהים חדשים וכשהטייסים שלנו במטוסי האדיר יגביהו עוף נתבונן בהם מן הקרקע בגאווה אדירה", אמר נתניהו בטקס החגיגי.

במהלך האירוע, נתניהו לחץ את ידי הטייסים האמריקנים שהטיסו את המטוס ארצה וצולם מביט על המטוס, אך על מה שנחשב לקודקוד של מטוס החמקן היוקרתי – תא הטייס – הוא נאלץ להביט מרחוק בלבד, מגרם מדרגות נייד שהוצב בסמוך אליו, והוא לא הורשה להכנס לתא הטייס ולבחון אותו מקרוב. לוואלה! NEWS נודע כי במסגרת ההכנות לאירוע לשכת ראש הממשלה ביקשה לתאם את כניסתו של נתניהו לקוקפיט, אך צה"ל – שהופקד על ארגון הטקס – סירב משיקולי בטיחות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
נתניהו עם הגעת המטוסים לישראל, אתמול/ראובן קסטרו

לשר הביטחון אביגדור ליברמן דווקא יש תמונה היסטורית מתא הטייס של מטוס החמקן, וכך גם לקודמו משה יעלון. שניהם ביקרו במפעלי לוקהיד מרטין בטקסס בשנים האחרונות, ובמהלך הביקור בחנו את הקוקפיט של מטוס העתיד הישראלי-אמריקני מקרוב.

בפגישת התיאום שהתקיימה לקראת הטקס, הצוות המקדים של לשכת ראש הממשלה ביקש לדעת האם ניתן לתאם לנתניהו ביקור דומה בתא הטייס עם הגעת המטוסים לישראל, ואולם בצה"ל השיבו בשלילה. "בשונה מהביקורים המתוקשרים של שרי הביטחון בבסיס האמריקני, שבהם המטוס היה במצב דומם, המטוס הגיע לרחבת הטקס במצב מבצעי כשהמערכות מופעלות ולכן עלייה לקוקפיט לא היתה בטיחותית", אמרו גורמים המעורים בפרטים לוואלה! NEWS.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בביקורו בפס הייצור של מטוס הקרב אף-35 במפעלי לוקהייד מרטין בטקסס. לוקהייד מרטין, משרד הביטחון
זכה לתענוג, כשהמטוס דמם. יעלון/משרד הביטחון, לוקהייד מרטין

גורמים צבאיים הוסיפו כי מיד לאחר נחיתת שני המטוסים ויציאת הטייסים, התאים נסגרו ואף אחד לא נכנס, "אך ורק משיקולי בטיחות". גורמים בסביבת נתניהו אישרו את הפרטים והדגישו כי ראש הממשלה עצמו לא היה מעורב בבקשה ולא היה מודע לה.

כאלף בני אדם, בהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, שגרירים, חברי כנסת ובכירי מערכת הביטחון השתתפו אמש בטקס קבלת שני המטוסים, שהתחיל בעיכוב של שש שעות לאחר שערפל כבד דחה את המראתם מאיטליה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס חשיפת מטוס ה-F-35 לייטנינג הראשון של מדינת ישראל, טקסס, ארצות הברית. יוני 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
גם שר הביטחון הנוכחי סימן "וי" על העונג. ליברמן/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם אחרי ארה"ב, שמקבלת לידיה את המטוס, שזכה לשם הישראלי "אדיר", נחשב למטוס הקרב המתקדם בעולם. "הזרוע הארוכה נעשתה היום יותר ארוכה ויותר עוצמתית", אמר נתניהו אתמול בטקס, בהתייחס ליכולות החמקניות הטקטיות שיש למטוס, שעלותו נאמדת בין 80 ל-100 מיליון דולר. אמש הגיעו שני מטוסים, ובשנים הקרובות צפוי מספר המטוסים להגיע ל-50, לאחר שבסוף החודש שעבר אישר הקבינט המדיני ביטחוני עסקה נוספת של רכישת 17 מטוסי חמקן בנוסף ל-33 שכבר נרכשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully