וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן היא המנצחת הגדולה בחאלב – ואסד כבר מוכן למערכה הבאה

13.12.2016 / 18:49

תבוסת המורדים במזרח העיר הסורית היא הישג אדיר לציר דמשק-מוסקבה-טהראן, שמוכן לשלם כמעט כל מחיר למען הישרדותו של הנשיא אסד. הידיים שמבצעות את טבח האזרחים אמנם שיעיות, אולם וושינגטון נושאת באחריות לכך

עריכה: שניר דבוש

צבא סוריה, מלווה באלפי לוחמים של המיליציות השיעיות, החל היום (שלישי) בשעות הבוקר בשלב נוסף במבצע הקרקעי במזרח העיר חאלב. הלחימה טרם שככה, אולם כבר ברור כי ארגוני האופוזיציה עומדים בפני תבוסה – ותושבי מזרח העיר הסורית, בפני טבח. בהודעה רשמית שפרסם בשעות הצהריים הצבא הסורי, נמסר כי "המבצע הצבאי במזרח חאלב יסתיים לאחר שתושג השליטה על שכונות א-סכרי, סיף א-דוולה ותל א-זראזיר", וגורם צבאי מסר לרשת "סקיי" בשפה הערבית כי הצבא יכריז רשמית על שליטה מלאה בכל חלקיה של העיר "ביום או היומיים הקרובים".

לקראת שעות הערב מסרו גורמים בכמה ארגוני אופוזיציה בעיר כי הושג הסכם בתיווך רוסי לפינוי הלוחמים ממזרחה, בליווי רוסיה וטורקיה. זאת, בתמורה להפסקת אש בעיר, שצפויה להיכנס לתוקפה עוד הלילה. כמו כן, ברשת "אל-ערביה" דווח כי כבר החל פינוי האזרחים דרך מעבר בוסתאן אל-קסר.

מבחינת ציר אסד-רוסיה-איראן, המשימה המרכזית כעת היא להשלים את השמדת האופוזיציה – שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אינו נמנה עליה – באזור חאלב בכל מחיר. עם השלמת המשימה, שנראית קרובה מתמיד, המטרה הבאה שלהם תהיה להמשיך במבצע הצבאי לעבר העיר אידליב, כדי לשחרר גם אותה מידי האופוזיציה. השאיפה היא להשיג שליטה בכל האזור הצפון-מערבי של סוריה וברצועה המתפרסת דרומה משם, לעבר דמשק, כדי להעניק יציבות מסוימת לנשיא בשאר אסד, כמו גם לנוכחות הרוסית במדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
"מאות הוצאו להורג, ילדים נשרפו בחיים": זוועות המשטר בחאלב
רגעים אחרונים לפני ניצחון אסד בחאלב: "הצבא טובח באזרחים ברחובות"
"הקרב על חאלב הסתיים": המורדים נסוגו ממעוזיהם האחרונים

אזרחים במזרח חאלב נמלטית מתקיפות המשטר הסורי, דצמבר 2016. רויטרס
ההגדרות ה"מערביות" לא מעניינות את אסד. אזרחים שנמלטו מהלחימה במזרח חאלב, היום/רויטרס
מערב חאלב, סוריה. 13 בדצמבר 2016. AP
הכוחות ממשיכים ליעד הבא. חאלב, היום/AP

חלקה המזרחי של סוריה נמצא כעת פחות במרכז תשומת הלב של דמשק או של אחת החברות האחרות בציר. דאעש כבש ביומיים האחרונים מחדש את תדמור, שפעם תפסה את מרכז תשומת הלב העולמית, אולם כרגע לא נראה שמישהו בסביבתו של אסד מוטרד מכך יתר על המידה. עבורם, כנראה, נוח יותר להלום באופוזיציה הפחות קיצונית - ורק לאחר מכן לגשת לטפל גם ב"מדינה האסלאמית" ובבעלי בריתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העדויות המגיעות מחאלב, מפי אזרחים נסערים המשוועים לסיוע, מצטרפות להתרעות שפרסם האו"ם הבוקר בנוגע למעשי הטבח שמבצעים הלוחמים תומכי משטר אסד בתושבי השכונות הנצורות שנכבשו. אוכלוסיית העיר, בצדה המזרחי, עומדת בפני כליה, כתוצאה של כתישה אווירית מתמשכת מצד חיל האוויר הרוסי וכוחות הארטילריה הרוסיים. לתושבים בחלק זה של העיר, שהיה עד לאחרונה בשליטת ארגוני האופוזיציה ונצורים על ידי כוחות הממשל, לא נותרו מוצרי מזון, מי שתייה או תרופות.

חאלב, לכל הפחות בחלקה המזרחי, הפכה להיות עיר בהריסות. היא כבר לא תשוב להיות הבירה הכלכלית של סוריה, לפחות לא בעשור הקרוב. התמונות מחאלב, לצד הדיווחים על מאות הוצאות להורג על ידי צבא אסד – שלא מאפשר יציאה בטוחה של אזרחים ממה שנותר ממזרח העיר – מבהירים את התמורה שחוללה המעורבות הרוסית והאיראנית במלחמה בסוריה.

לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב, סוריה, 12 בדצמבר 2016. רויטרס
המבצע יושלם ביממה הקרובה. לוחמי המורדים בחאלב, אתמול/רויטרס

גם אם את מוסקבה או את דמשק ההגדרות ה"מערביות" לא מטרידות במיוחד, את מה שעושות המליציות השיעיות, הצבא הסורי, כוחות חיזבאללה וחיל האוויר הרוסי אי אפשר לתאר אלא כפשע מלחמה. חוסר העניין הרוסי-סורי רק מתעצם נוכח חוסר האונים שמפגין המשטר האמריקני בימים האחרונים.

עם זאת, אסור לטעות כאן. הידיים המבצעות הן אולי שיעיות-סוריות-רוסיות, אולם האחריות לגורלם של עשרות אלפי האזרחים שנותרו במזרח חאלב, רובצת לפתחו של הבית הלבן, שכשל פעם אחר פעם בסיוע לאופוזיציה ונמנע מהענקת תמיכה צבאית ממשית לגורמי האופוזיציה החילוניים, או הפחות קיצוניים, בסוריה. וושינגטון תחת שרביטו של אובמה צופה בטבח יוצא הדופן – גם במונחים של המזרח התיכון – ומעדיפה לדום.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לטלוויזיה דנית, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
איראן שלחה למענו שלוש דיביזיות. אסד/רויטרס

וכך, המרוויחות המרכזיות מכיבוש חאלב, מלבד כמובן דמשק, הן מוסקבה וטהראן. אסד יתהדר בנוצות הניצחון, אולם הוא יודע שבלעדי הסיוע האיראני-רוסי, הוא ותומכיו היו נאלצים כבר מזמן למצוא מקלט באחת מהמדינות האלה. הציר השיעי בהובלת איראן, שאליו מצטרף גם ארגון חיזבאללה, שאיבד כ-1,600 לוחמים בסוריה, החליט להקריב כל מה שיידרש על מנת להציל את הנשיא אסד.

האיראנים שלחו למערכה בסוריה שלוש דיביזיות שיעיות – שתיים מהן הגיעו בכלל מאפגניסטן ופקיסטן, שכירי חרב לכל דבר, ודיביזיה נוספת של שיעים ממוצא עיראקי – שהתגייסו למלחמה נגד האופוזיציה הסונית, וכמה אלפים מהם משתתפים בקרבות באזור חאלב. עבור הממשל האיראני, שאיבד מאות לוחמים בסוריה, חאלב מהווה ניצחון דרמטי נוכח היעדר היכולת להגיע להכרעה של ממש בזירות קרב אחרות בסוריה.

(עדכון ראשון: 17:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully