וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החמקן לא יספק פתרון להגנה על העורף": דיון בכנסת על איום הרקטות

13.12.2016 / 21:57

הוועדה לביקורת המדינה דנה באיום הרקטות ובדוח מבקר המדינה שעסק בכשלים בקידום מערך הגנה על העורף. "נושא העורף יעמוד במרכזה של כל מלחמה עתידית", אמר ראש חטיבת הביטחון במשרד המבקר

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: שר הביטחון אביגדור ליברמן מגיב באולפן וואלה! על דוח המבקר)

"החמקן לא יביא פתרון בסוגיית ההגנה על העורף. היכולת של ישראל להגיב על ירי טילים בהתקפה היא מוגבלת" - כך אמר היום (שלישי) תת-אלוף במיל' יוסי ביינהורן, ראש חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה. בדיון בוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), התייחס ביינהורן להערכות מערכת הביטחון לפיה בעימות הבא ישוגרו עשרות אלפי טילים ורקטות לשטח ישראל, ואמר כי מבצע "צוק איתן" היה "מתאר נוח יחסית ביחס לתרחישים העתידיים".

"נושא העורף יעמוד במרכזה של כל מלחמה עתידית", אמר ביינהורן. בהתייחסו לדוח שעסק בכשלים בקידום מערך הגנה על העורף שפורסם בשבוע שעבר, אמר ראש חטיבת הביטחון כי בשל כך הוחלט "להרחיב את הביקורת גם כלפי ההיערכות כלפי תרחישים פוטנציאלים ולא רק כלפי 'צוק איתן'".

בדיון, אמר סגן ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) זאב צוק רם כי הרשויות המקומיות לא תמיד מאפשרות לממשלה לבצע את מדיניותה בנושא. "אי אפשר למגן את כל המדינה וגם לא צריך למגן. יש במדינת ישראל 257 רשויות מקומיות שבכולן צריך לטפל באופן נפרד", אמר צוק רם. הוא הוסיף כי "גם אם יש פירמידה מסוימת ויש ראש ממשלה וקבינט, לראש עיר אי אפשר להגיד שום דבר. הוא בעל הבית באזור הזה והאחריות לתחזוקת מקלטים נמצאת באחריות הרשות המקומית".

עוד בוואלה! NEWS:
סערה ברחבי הארץ: כבישים נחסמו, נהג מת אחרי שמכוניתו הוצפה במנהרה
טקס ההצדעה לכבאים יעלה 1.2 מיליון שקל – אך הנפגעים עוד מחכים לפיצויים
"מאות הוצאו להורג, ילדים נשרפו בחיים": זוועות המשטר בחאלב

שיגור רקטות מעזה במבצע עמוד ענן, 2012. AP
"אזרחים יופקרו". רקטה משוגרת מרצועת עזה/AP

הוא הוסיף כי למרות שהממשלה החליטה על הקצאת קרקעות שיאפשרו אחסון תת קרקעי של חלק מהחומרים המסוכנים הנמצאים בנמל חיפה, ההצעה נדחתה על ידי ראש העירייה יונה יהב. "לפני כמה שבועות החליט ראש עיריית חיפה שהוא לא מוכן להקצות את הקרקע הזו", אמר צוק רם. לדברי אפרת אוריין, עורכת הדוח, לכשליש מתושבי הצפון אין מקלטים, מוסדות חינוך בעוטף עזה טרם מוגנו כנדרש והתכנית הנוכחית לפינוי אוכלוסייה אינה אפשרית.

במהלך דיון עלו טענות קשות, שפורטו גם בדוח המבקר, הנוגעות לנתק בין המל"ל למשרד הביטחון, שעיכב את קידומן של חלק מהרפורמות בתחום ההגנה על העורף. הנתק גרם לכך שחלק מהצעות המטה לא הוצגו לכלל חברי הקבינט אלא רק לשר הביטחון, וזאת בניגוד לתפקידו בחוק. "ייתכן שרצינו להעלות נושא לדיון בקבינט והוא לא עלה כי שר הביטחון או שר אחר חושב שיש משהו דחוף יותר. זה קורה בכל נושא. הנתק בינינו לבין משרד הביטחון נפתר", אמר צוק רם.

מפרץ חיפה. שרון בוקוב
ראש עיריית חיפה לא מוכן להקצות קרקע. מפרץ חיפה/שרון בוקוב

יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר אמרה כי נראה המדינה לא ניצלה את הזמן להיערך לעימות צבאי בצפון או בדרום. היא הוסיפה כי דוח המבקר מציג תמונה קשה. "במלחמה הבאה האזרחים יופקרו", אמרה יו"ר הוועדה.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), ראש מועצת אשכול לשעבר, התייחס לדוח המבקר ואמר כי "מאות אלפי תושבים נמצאים היום ללא מקלטים ציבוריים, חדרים ממוגנים בביתם או בבניין שלהם. זה חושף אותם ישירות לאיום הטילים והרקטות במערכה הבאה, שתהיה קשה יותר ובה הם יהיו חשופים ופגיעים יותר". הוא הוסיף כי "ילדי העוטף, שנאלצו להפסיק את שגרת חייהם ופונו מביתם בצוק איתן, עדיין סובלים מפוסט טראומה. פינוי זה היה דגל ניצחון לטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully