וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרזת נתניהו בבצלאל: המשטרה פתחה בחקירה בחשד להסתה

המשטרה תחקור את תליית הכרזות באקדמיה לעיצוב, שבאחת נראית דמותו של ראש הממשלה לצד חבל תלייה, ובשנייה הודבקה תמונתו על כרזת "בוגד" במקום זו של רבין. נשיא בצלאל: "מיצג מעורר מחשבה וראוי להצגה"

צילום וידאו: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אישר היום (שלישי) לפתוח בחקירה בחשד להסתה בעקבות תליית הכרזות באקדמיה לעיצוב בצלאל בירושלים שבהן נראית דמותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצד חבל תלייה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, הטיל את ניהול החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז. אתמול פורסם כי הכרזות שנתלו במסדרונות אחד המבנים בקמפוס הוסרו בידי סטודנטים הלומדים במוסד. מבצלאל נמסר: "בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, היא מוסד שומר חוק. בצלאל תשתף פעולה עם כל חקירה ותפעל לפי תוצאותיה".

בבצלאל הבהירו כי אף שלא יודעים מי עומד מאחורי תליית הכרזות, דומה שהן מתכתבות עם שני פוסטרים מוכרים מאוד: האחד של קמפיין הבחירות של ברק אובמה משנת 2008, והשני של ההסתה נגד ראש הממשלה יצחק רבין בטרם הירצחו. "אני חושב שכפי שזה הוצג, זה מיצג מעורר מחשבה וראוי להצגה. זאת עבודה פנים אקדמית ולא במרחב הציבורי", אמר נשיא בצלאל, פרופ' עדי שטרן, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

עוד בוואלה! NEWS:
אבטחה הוצמדה לבנט מחשש לפגיעה מצד פעילי ימין
איזנקוט: "דבריו של קהלני על שירות נשים בשריון לא ראויים"
"אני אטפל בך": חזן יועמד לדין בגין תקיפת מנכ"ל עיריית אריאל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העבודה, על פניו, מתכתבת עם הכרזה המפורסמת של אובמה". היצירה שעוררה סערה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא יודע מי תלה ומי הסיר. אנחנו מנסים לברר מי הסטודנטית, כמובן, אבל לא נהפוך את זה לחקירה משפטית", אמר. "אסור לעבור על החוק, אבל אנחנו מעודדים לחופש ביטוי, לשיח ער, נושא ההסתה ראוי לדיבור.

בנוגע לדרישת שרת התרבות מירי רגב לשלול את התקצוב לאדמיה, אמר: "על מה? על התרומה ההיסטורית של בצלאל לתרבות הישראלית? על זה שאמנים ישראלים מבצלאל מייצגים את ישראל בכל הזירות החשובות בעולם? על התרומה של המעצבים לתעשיה ולהייטק? זה מרחיק לכת, בכלל הבעת דעה של מישהו שאני לא יודע מי הוא".

עוד הוא הוסיף: "בצלאל הוקמה כמפעל ציוני, אני מאמץ סטונדטים מימין ומשמאל, חילוניים ודתיים ותורמים למדינה. קשה לי להבין את הדרך בה הדברים מתגלגלים. הפוליטיקאים ניצלו את ההזמנדות לעשות הון פוליטי וחבל שכך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קוראים לזה הסתה". הכרזות המדוברות/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטודנטים בבצלאל העריכו כי ככל הנראה מדובר בעבודת מחאה אנונימית של אחד התלמידים במחלקה, ולא ברור אם היא נעשתה כמשימה ללימודים או כעבודה אישית. פתק שנכתב ככל הנראה על ידי סטודנט אחר, הוצמד לצד העבודות ועליו נכתב בכתב יד "קוראים לזה הסתה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכרזה של אובמה, שעוצבה בידי האמן שפרד פיירי והפכה לסמל הקמפיין ב-2008/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבצלאל נמסר אתמול בתגובה: "האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. העבודה תלויה בחדר מדרגות ומורכבת מהדימוי המדובר, המופיע מספר פעמים מסביב לצילום דוקומנטרי של כרזות הסתה נגד ראש הממשלה רבין. לצד העבודה תלוי דף ובו כתוב: 'קוראים לזה הסתה..'.

"עדיין לא ברור, ואנו מבררים, אם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט. בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. העבודה, על פניה, מתכתבת עם כמה דימויים מוכרים ובעלי משמעות ומשקל, לרבות זיכרון כרזות ההסתה נגד רבין, והכרזה המפורסמת של הנשיא אובמה עם הכיתוב 'Hope'.

"התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט", הוסיפו במוסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully