וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונת מודיעין למשימות מיוחדות: כך ישפיע ה-F35 על המפה האזורית

12.12.2016 / 11:01

המטוס המתקדם, שמצטרף למערך האווירי של צה"ל ויתקבל היום בטקס חגיגי, ידרוש היערכות מיוחדת שכן טרם הוטס על ידי טייס ישראלי. עקב תנאי מזג האוויר שאינם מאפשרים את המראת שני המטוסים, נחיתתם בישראל תידחה בכשעה

צילום: דובר צה"ל

שער הכניסה לדור החמישי של מטוסי הקרב בעולם ייפתח עבור חיל האוויר הישראלי היום (שני) בסביבות השעה 14:00 עם נחיתת שני מטוסי ה"אדיר" (F-35) בבסיס נבטים שבנגב. ואולם, זו עשויה להתעכב בשל תנאי מזג האוויר שמקשים על המראתם מאיטליה ועלולה להידחות בכשעה. אלא שאחרי שישקע האבק על החגיגות בבסיס יגיע רגע האמת: חיל האוויר יידרש לתחזק ולהפעיל מטוס שעד כה לא טס עליו אף טייס ישראלי. כל התנסות עמו תהיה הראשונה ומכאן הרגישות שבדבר. עיניהם של אויבי ישראל ושל צבאות זרים, בהם גם המדינות השותפות בפרויקט ה-F-35, יהיו נשואות לעבר טייסת "נשר הזהב" של החיל מכאן ואילך.

בחיל האוויר בחרו את מצטייני הטייסים, אנשי הצוות הטכני והמאמנים בטייסת מאחר שלכל פעולה שלהם יהיה רכיב משמעותי בחיזוק הדימוי של המטוס בעולם ובביצור ההרתעה של מדינת ישראל במזרח התיכון. הייחודיות מתחילה בפרטים הקטנים. כך לדוגמה ייצרו את הטלאי ועליו סמל הטייסת, אותו תולים הטייסים על סרבל הטיסה: טלאי מחומש ולא עגול כמו בשאר הטייסות, שעשוי מחומר PVC הזוהר בחושך.

לקריאה נוספת:
ה-F-35 מגיע היום לישראל: "ישמור על העליונות של צה"ל במזה"ת"
"רגע היסטורי": הטייס שיביא את מטוסי ה"אדיר" במסר לישראל
עם דגל ישראל בקוקפיט: בצה"ל נערכים לנחיתה ההיסטורית של ה-F-35

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס ה-F-35 "אדיר" בדרכו לישראל בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחיל האוויר מדגישים כי למטוס ה"אדיר" תהיה השפעה על כל החיל ויש בו כדי להביא לשינוי תפיסות, תורת לחימה, שיטות ונהלים חדשים באופן נרחב בכל הקשור לניהול הקרב המודרני וניהול מערך האחזקה. כבר בשלב זה מעריכים ותיקי הטייסים בחיל כי העתיד ייראה אחרת לגמרי בזכות המטוס. אופן הטיסה הקרבית עשוי להשתנות מרביעייה למבנה אחר וכך גם מספר המטוסים בטייסת עשוי להצטמצם בשל עוצמתו ויכולותיו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

חתימת מכ"ם נמוכה ותאי חימוש נסתרים

מהנדסי מטוס ה-F-35 בנו אותו מלכתחילה מתוך מחשבה על שילוב יכולות חמקנות וכל מה שנבנה בתוכו ובסביבתו נועד לשרת מטרה זו. חשוב לציין כי לא מדובר ביכולת חמקנות של 100%, אך היא בהחלט ברמה הגבוהה ביותר בקנה מידה עולמי.

לשם כך, להרכבת המטוס נבחרו חומרים מורכבים שיש קושי רב לאתר אותם באוויר; חלקים גדולים בו "בולעים" מכ"מים מתקדמים; נשיאת הדלק נעשית באמצעות מכלים פנימיים, וכך גם החימוש, ואנטנות התקשורת שלו נסתרות. באופן דומה, מנוע המטוס, על אף גודלו ועוצמתו, תוכנן והותקן באופן שיהיה בעל חתימת מכ"ם נמוכה וכדי לשפר את יכולת החמקנות נבחר עיצוב מעוגל, קווי המתאר שלו שויפו וחריצים במבנהו נאטמו באמצעות אטמים מתקדמים ודבקים מחומרים מתקדמים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יכולת החמקנות של המטוס מאפשרת לו לתמוך בצורה יעילה במשימות מגוונות באזורים מאוימים שבהם צה"ל התקשה בעבר להפעיל כלי טיס. יכולת זו מאפשרת ל"אדיר" לפעול מעל אזורים מאוימים ולתקוף מטרות באוויר ובקרקע עוד לפני שזוהה על ידי גורמים עוינים או לאסוף מודיעין מבלי שאף אחד יבחין בו ולחזור לבסיס האם.

מבקרי פרויקט ה-F-35 טוענים כי בתצורה החמקנית יכול המטוס לשאת רק שני טון חימוש כמו מטוס ה-F-16I, אך קצינים בכירים בחיל האוויר מרגיעים ומסבירים כי בתצורה הרגילה של המטוס הוא נושא חימוש במשקל של שישה טון מחוץ לגוף המטוס, בדומה למטוס ה-F-15I.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד יכולת החמקנות יש לקחת בחשבון גם את היקף החיישנים שעל המטוס שאוספים בו זמנית מידע מודיעיני עצום; את המחשבים המתקדמים שמבצעים את מלאכת איסוף, עיבוד, ניתוח, והפקת המידע וכן את מערכת הקישוריות שמאפשרת למטוס להעביר בזמן אמת את המידע לכלי טיס אחרים ולכוחות נוספים לפני שהמטרות והיעדים ייעלמו בשטח. יכולותיו הופכות אותו למכונת מודיעין ענקית.

חשוב לציין כי מדובר במטוס שעדיין נמצא בתהליך פיתוח ויש בו מאות תקלות שטרם נפתרו על ידי היצרנית "לוקהיד מרטין" והצבא האמריקני. למרות זאת, בחיל האוויר הישראלי מדגישים כי אף אחת מהתקלות שהתגלו עד כה לא מעכבת את תהליך ההכשרה וההכרזה על הטייסת כמבצעית.

קצב ייצור ה"אדיר" בארה"ב יואץ בשנה הבאה ועד שנת 2025 ינחתו בישראל 25 מטוסים מתוך 50 הנכללים בעסקת הרכש בפרויקט. זאת, בצעד המהווה תשובה ברורה וחדה למרוץ החימוש במזרח התיכון שכולל רכש רחב היקף של מטוסי קרב במדינות כמו סעודיה, בחריין, טורקיה, איחוד האמירויות ומצרים - שאף חתמה בשנה שעברה על הסכם לרכש מטוסי ה"ראפאל" הצרפתיים, שמוגדרים כמטוסי קרב דור 4.5, שלב אחד מעל מטוסי ה-16-F הישראליים. לכן בקליטת מטוס ה-F-35 יש לישראל היכולת להכריז באופן ברור על שימור עליונותה האווירית במזרח התיכון.

(עדכון ראשון: 7:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully