וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון הפחית את עונשו של צבי בר לשלוש שנות מאסר

11.12.2016 / 10:24

ראש עיריית רמת גן לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד של שני מיליון שקל מיזמי נדל"ן, זוכה משני סעיפים ועונשו קוצר מחמש שנות מאסר וחצי. הוא יחל לרצות את עונשו בחודש הבא. בר טען כי אין ראיה ישירה הקושרת אותו לשוחד וכי יש לקחת בחשבון את גילו המתקדם

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון הפחית היום (ראשון) את עונשו של צבי בר, לשעבר ראש עיריית רמת גן, שהורשע בשנה שעברה בקבלת שוחד ונדון לחמש שנות מאסר וחצי. השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג זיכו את בר מהלבנת הון ועבירות מס וקבע כי ירצה שלוש שנות מאסר בלבד, והפחית את הקנס שהוטל עליו מ-1.5 מיליון שקל ל-800 אלף. הוא יחל לרצות את עונשו ב-11 בינואר.

בר הורשע בפברואר 2015 בקבלת שוחד מארבעה יזמי נדל"ן ברמת גן ובמחוז תל אביב בסך כולל של שני מיליון שקל בעת שכיהן כראש עירייה ובמסגרת חברותו במוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים בשנים 2008-2003. תמורת השוחד פעל בר כדי לקדם את פרויקטי הנדל"ן שבהם היו מעורבים היזמים. אחד מהיזמים, עמנואל ארביב, הפך לעד מדינה נגד בר. הוא הורשע בעבירות מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט, עשיית פעולה ברכוש אסור והשמטת הכנסות.

לקריאה נוספת:
ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר, שהורשע בשוחד, עוזב את העיר
חנינה או עונש חמור יותר? יריביו של צבי בר חלוקים בדעתם
מופז מסר עדות אופי על צבי בר: "אדם מיוחד שנלחם על המדינה"

ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר, בית המשפט העליון ירושלים. 11 בדצמבר 2016. אור רביד, מערכת וואלה! NEWS
עונשו הופחת. בר בבית המשפט העליון, היום/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד

בנימוקי גזר דינו בבית המשפט המחוזי תל אביב ארבעה חודשים לאחר ההרשעה, כתב השופט צבי גורפינקל כי "עיקר החומרה היא בניצול מחפיר של מעמדו של הנאשם כראש עירייה וכראש ועדה מקומית לתכנון ובנייה לצורך הפקת רווחים כספיים. הנאשם התנהל בעיר כאדון באחוזתו וניצל את מעמדו הרם לצורך קבלת שוחד".

בר טען בערעור כי הרשעתו מבוססת על ראיות נסיבתיות ואין שום ראיה ישירה המוכיחה קבלת שוחד. עורכי דינו אף הדגישו כי בית המשפט הפריז בחשיבות דבריו של עד המדינה, שלטענתם "לא העיד במישרין על תשלומי שוחד". בנוסף לכך, ביקשו עורכי דינו של בר, בן 81, להזכיר כי הוא לא מסוכן לציבור והדגישו את "התנהגותו החיובית ואת הנסיבות האישיות, לרבות גילו המתקדם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

התביעה: העליון הקל בעונשו של בר עקב גילו המופלג

עו"ד טל פרג'ון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אמר כי גילו של בר שיחק תפקיד מרכזי בהחלטה. "בית המשפט העליון, כמו המחוזי לפניו, קיבל את עמדת המדינה ברוב האישומים ומצא שצבי בר, ראש עיריית רמת גן לשעבר, לקח שוחד בהיקף של שני מיליון שקל. בית המשפט עליון הקל במידת מה בעונשו של בר ונהג בו במידת הרחמים בעיקר עקב גילו המופלג. אין בכך להפחית מוחמרת מעשיו של בר. המסר שעולה מפסיקת בית המשפט הוא כי יש להילחם מלחמת חורמה בשחיתות השלטונית. רשויות אכיפת החוק ימשיכו להילחם בנגע השחיתות בכל מקום".

בא כוחו של בר, עו"ד נבות תל צור, אמר כי יש לשפוט את בר לכף הזכות גם לאור עברו. "צבי בר הוא אדם עתיר זכויות, ששירת בצה"ל ובמשטרה. רבים מתושבי רמת גן הכירו את פעולותיו במשך 24 שנים שבהן עמד בראשות העירייה. את העבר המפואר שלו איש לא יכול ליטול ממנו. עם זאת, ולאחר שבית משפט התערב באופן משמעותי מאוד, צבי בר נידון היום לעונש כבד. הוא לא אדם צעיר, הוא לא אדם בריא. אנחנו תקווה שיוכל להתמודד עם חומרת המאסר שהוטל עליו במצבו וגילו".

עיריית רמת גן. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"התנהל כאדון באחוזתו". עיריית רמת גן/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

לדבריו, העליון לא ביקש להעביר מסר. "מערכת המשפט פועלת ביד ברזל נגד עבירות השחיתות - נשיא נעצר, ראש ממשלה נחקר, שרים וחברי כנסת בכלא. אין שאלה של מסר. המסר הוא שבשלב גזר הדין יש התחשבות בזכויות שאדם צבר. הוא חרף נפשו במלחמות ישראל ולכן ביום פקודה, מתחשבים גם בדברים אלה".

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל ל-OECD ולאונסק"ו, שהתלונן נגד בר בעת ששימש יו"ר האופוזיציה בעיריית רמת גן לפני 12 שנה, בירך על ההחלטה אבל אמר כי מדובר ביום עצוב. "לא ניתן לומר על שום עונש מאסר לאדם בן 81, ובטח על עונש של שלוש שנים, שהוא 'מעט מדי', אבל על זה שהוא ניתן 12 שנים לאחר שפניתי בעניין כיו"ר האופוזיציה של בר למשטרה והתקשורת ולאחר שבר המשיך עוד לגרום נזקים במשך עשר שנים ושתי קדנציות, בהחלט ניתן לומר 'מאוחר מדי'", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully