וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך נגד בתי ספר דמוקרטיים - בגלל העקרונות שהביאו לייסודם

10.12.2016 / 13:30

צו סגירה הוצא ל-4 בתי ספר מהזרם האלטרנטיבי, ובבסיס נימוקי משרד החינוך עומדים יסודות החינוך הדמוקרטי - "מערכת השעות אישית" ו"אין סדר מבחנים קבוע". "המשרד מפעיל את בתי המשפט נגד הורים שלוקחים אחריות על חינוך ילדיהם"

משרד החינוך סגר בתי ספר דמוקרטיים. ספק 500
משרד החינוך שם רגליים לשיטה זו. בית ספר דמוקרטי/ספק 500

"מערכת השעות אישית ותלויה בבחירת התלמיד", "אין הפרדה בין שכבות הגיל", "אין סדר מבחנים קבוע" – משפטים אלה משקפים כמה מעקרונות החינוך הדמוקרטי, המיושמים ביותר מ-20 בתי ספר ברחבי ישראל. אולם, אלה גם היו בין הנימוקים שסיפק משרד החינוך לשורת החלטות מהחודשים האחרונים לסגירת ארבעה בתי ספר דמוקרטיים בכמה יישובים. רצף החלטות הסגירה, והנימוקים שלעיל, מעלים בקרב אוהדי החינוך הדמוקרטי בישראל את החשש שמשרד החינוך החליט לשים רגליים לשיטת החינוך הייחודית, שבה אין שיעורים והפסקות, אין מורים ואין מבחנים.

לפני כשנתיים הקימו הורים במועצה האזורית מטה יהודה את בית הספר הדמוקרטי "עמק האלה" ביישוב גבעת ישיעיהו, הפועל במודל "סאדברי" וכיום לומדים בו 54 תלמידים. אך בעוד כחודש יאלצו התלמידים לעבור לבית ספר אחר, לאחר שבתחילת שנת הלימודים דחתה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, את בקשת הנהלת בית הספר לרישיון, ואף הוציאה לו צו סגירה.

משרד החינוך סגר בתי ספר דמוקרטיים. ספק 500
משרד החינוך סגר בתי ספר דמוקרטיים/ספק 500

בפתח הנימוקים להחלטתה של כהן מוזכר מבנה בית הספר, ש"אינו מתאים ללמידה מסודרת". זאת, בטענה כי "מדובר בבית פרטי ללא כל התאמה למוסד חינוכי". אלא שבעידוד המועצה האזורית התומכת בקיום בית הספר כבר הוקם מבנה חדש לאכלוס המוסד, כך שהנימוק אינו מקובל על ההורים. נראה שהנימוקים הנוספים של כהן יוצאים נגד שיטת החינוך הדמוקרטי - כך מוסיפה המנכ"לית בהחלטתה על סגירת המוסד: "לא קיימת מערכת שעות מובנית אלא המערכת היא אישית ותלויה בבחירת התלמיד, כך שלא ניתן לוודא שהתלמידים לומדים את כל התכנים הנדרשים"; ואף "לא מתקיימים שיעורי חינוך גופני".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
"מערכת השעות האישית לא מאפשרת לוודא שהתלמידים לומדים את התכנים הנדרשים"

נימוק נוסף המופיע בהחלטתה של כהן הוא כי "אין מעקב ובקרה אחר התנהלות יום הלימודים. אין הלימה לסדר יום כלשהו ומעבר לליקוי הפדגוגי אין מעקב אחר מקום הימצאותם ופעילותם של הילדים". עוד טוענת מנכ"לית המשרד כי "אין כל מתווה המקיים פיקוח ומעקב אחר התכנים הנלמדים, התקדמות הילדים, לרבות מערך של בדיקה ובקרה" וכן "התלמידים אינם לומדים את התכנים הנדרשים לפי תכנית הליבה אלא הלימוד תלוי בבחירתו של כל תלמיד".

גם העיקרון לפיו בבית ספר דמוקרטי אין חלוקה לשכבות גיל משמש טיעון לצו הסגירה: "מדובר בבית ספר רב גילאי כאשר כיתות א-י"ב לומדות יחד ללא הפרדה בין שכבות הגיל השונות. המפגש והשיח בין קבוצות הגיל השונות עלול לחשוף את התלמידים הצעירים לעיסוק בתכנים שאינם מתאימים לגילם". עוד מציינת כהן כי "לימוד משותף של שכבות גיל שונות מעורר חשש מפגיעה של תלמידים בוגרים בצעירים".

הנימוק האחרון מתייחס לעובדה שבחינוך הדמוקרטי אין מבחנים וכהן כותבת כי "אין סדר מבחנים קבוע או הערכה חלופית. אין ישיבות להערכת הישגי התלמידים, אין יומני כיתה וארכיב המעקב אחר הגעת התלמידים לבית הספר לקוי".

משרד החינוך סגר בתי ספר דמוקרטיים. ספק 500
משרד החינוך סגר בתי ספר דמוקרטיים/ספק 500

זהו אינו בית הספר הדמוקרטי היחיד שמשרד החינוך מבקש לסגור. בית הספר הדמוקרטי במושב יד נתן, שבמועצה האזורית לכיש, קיבל לאחרונה צו סגירה לאחר שבקשתו לרישיון נדחתה. שתי יוזמות נוספות, בבנימינה ובכפר סבא, הוקמו אך קיבלו מיד צו סגירה - זאת לאחר שלא ביקשו רישיון. "אנחנו מאוד מבואסים אבל לא מתכוונים לוותר", אומרת סיגל שיבובסקי, אם לשלושה ילדים הלומדים בבית ספר עמק האלה ויו"ר עמותת בית הספר.

ההורים אכן פנו לבית המשפט המחוזי בירושלים אך זה דחה את עתירתם והפנה אותם לוועדת הערר של משרד החינוך במקום להליך משפטי. "אנחנו נלחמים על הזכות שלנו לבחור בחינוך של הילדים שלנו", ממשיכה שיבובסקי, "מטיפים לנו מה להאכיל את הילדים וכמה סוכר יכנס להם לגוף, אנחנו חושבים שיש לנו גם את הזכות לבחור מה ייכנס להם לראש". היא הוסיפה כי "אנחנו לא פורעי חוק, רוצים להסדיר את העניין. היינו גם בטוחים שאם המועצה המקומית עומדת מאחורינו אין סיבה שהמשרד יתנגד. זה איבד פרופורציה לחלוטין".

"להורים יש זכות לבחור את החינוך לילדיהם"

מנכ"לית עמותת "חינוך ישראלי", אורית שטרית, אומרת כי "משרד החינוך יוצא נגד כל יוזמת הורים ובמקום לאפשר לבתי ספר כאלה לצמוח בתוך המערכת הממלכתית מבלי לייצר מערכת חינוך אלטרנטיבית ומבלי לגרום להורים להוציא עוד כסף על חינוך הוא מפעיל את בתי המשפט נגד הורים שלוקחים אחריות על חינוך ילדיהם". לדבריה, "לא רק שאסור לסגור בתי ספר ביוזמת הורים, משרד החינוך צריך לסייע להורים להקים בתי ספר דמוקרטיים, אנטרופוסופיים, כנסייתיים, משלבים או כל בית ספר אחר".

שטרית, שהעמותה שבראשה היא עומדת מפתחת מודלים "לקידום החינוך", אומרת עוד כי "להורים יש את זכות לקחת אחריות וסמכות על החינוך ולבחור באיזה בית ספר יתחנך ילדם. גם בעולם וגם במשרד החינוך יודעים שהענקת יותר דרגות חופש לצוותי החינוך לבחור את שיטות החינוך שלהם זה מהלך נכון והוכח שיותר אוטונומיה לבתי הספר שווה חינוך טוב יותר".

ממשרד החינוך נמסר: "אין כל יסוד לטענה שנוגעת לעצם השיטה הדמוקרטית, שכן משרד החינוך מאמין בפלורליזם חינוכי ולפיכך תומך ומממן בתי ספר דמוקרטיים בכל הארץ, רובם אף רשמיים – כלומר מתוקצבים באופן מלא. בית הספר עמק האלה פועל ללא רישיון ובניגוד לחוק, כבר יותר משנתיים".

עוד נמסר כי "צו הסגירה ניתן לאחר שהוברר שבבית הספר ישנם ליקויים רבים, חלקם בטיחותיים, ולאחר שהעמותה החליטה להמשיך ולהפעיל את בית הספר ללא רישיון, ומבלי שהגישה ערעור על ההחלטה". בעניין בתי הספר הנוספים נמסר בתגובה כי "גם בית הספר שבמושב יד נתן פעל ללא רישיון, וללא התנאים הדרושים להפעלת בית ספר. אשר למוסדות בכפר סבא ובבנימינה - מוסדות אלו מעולם לא פנו למשרד בבקשה לקבלת רישיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully