וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו ג'ון גלן - האסטרונאוט האמריקני הראשון שהקיף את כדור הארץ

8.12.2016 / 23:53

גלן, שנחשב לגיבור אמריקני, הקיף ב-1962 שלוש פעמים את כדור הארץ בחמש שעות. האסטרונאוט האגדי, שכיהן כסנאטור מטעם אוהיו 24 שנים, שב למשימה בחלל גם ב-1998 בגיל 77. אובמה: "איבדנו אייקון"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

ג'ון גלן, האמריקני הראשון שהקיף את כדור הארץ, הפך לאחד מגיבורי המאה ה-20 ואף כיהן כסנאטור, הלך לעולמו היום (חמישי) והוא בן 95 – כך הודיע מושל אוהיו. גלן היה השריד האחרון של "הצוות המובחר" המקורי של אסטרונאוטי מרקורי, שהיווה השראה לסרט בשם זה. "ג'ון גלן תמיד היה ותמיד יהיה הגיבור האולטימטיבי של אוהיו ומותו היום הוא אירוע שיגרום לנו להתאסף ולהתאבל", מסר מושל אוהיו ג'ון קייסיק בהודעה.

גלן נודע כמי שהחיה מחדש את גאוות החלל האמריקנית אחרי תקופה שבה שלטה תכנית החלל הסובייטית בתחום. ב-20 בפברואר 1962 הוא ערך שלוש הקפות סביב כדור הארץ בקפסולת "פרנדשיפ 7" במשך 4 שעות, 55 דקות ו-23 שניות. כששב לכדור הארץ הפך לגיבור לאומי ואף זכה למצעד חגיגי.

מת ג'ון גלן, האסטרונאוט והסנאטור הראשון שהקיף את כדור הארץ, דצמבר 2016. רויטרס
גלן לפני יציאתו לחלל ב-1998/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר כי "עם מותו של ג'ון, איבדה האומה שלנו אייקון". הוא המשיך: "כשג'ון גלן שוגר מקייפ קנאברל ב-1962, הוא העלה את התקוות של המדינה שלנו. כשהחללית 'פרנדשיפ 7' נחתה אחרי כמה שעות, האמריקני הראשון להקיף את כדור הארץ הזכיר לנו שעם אומץ ורוח, אין גבול לגבהים שאנחנו יכולים להגיע אליהם ביחד". הנשיא הנבחר דונלד טראמפ פרסם ציוץ הספד לגלן וכתב: "האומה איבדה חלוץ גדול באוויר ובחלל. הוא היה גיבור והיה להשראה לדורות רבים של מגלים עתידיים".

טיסתו ההיסטורית של גלן הובילה אותו לחוג החברים של הנשיא ג'ון קנדי ואחיו רוברט, שהפצירו בו להשיק קריירה פוליטית. קריירת החלל של גלן, כמו גם הישגיו כטייס קרב במלחמת העולם השנייה ובמלחמת קוריאה, סייעה לו להיבחר לסנאט ב-1974, שם ייצג כדמוקרט מתון את מדינתו אוהיו במשך 24 שנים. על הצלחתו העיבה חקירה של הסנאט נגדו בחשד לקבלת טובות הנאה עבור תורם לקמפיין שלו. הוא זוכה מכל אשמה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מת ג'ון גלן, האסטרונאוט והסנאטור הראשון שהקיף את כדור הארץ, דצמבר 2016. רויטרס
ג'ון גלן בחליפה ששימשה אותו לטיסת מרקורי/רויטרס

36 שנים אחרי המסע המפורסם שלו לחלל, גלן הפך לאסטרונאוט הגריאטרי הראשון שנשלח לחלל. ב-29 באוקטובר 1998, כשהיה בן 77 הוא שוגר למשימה מיוחדת על המעבורת "דיסקברי". כחלק מהמשימה, הוא חקר את השפעות השהייה בחלל על ההזדקנות של הגוף, וראה בכך שבירת הסטריאוטיפ של הזקנה.

הישגיו כחלוץ בתחום החלל סופרו בספר ובסרט "הצוות המובחר", לצד טייסי מרקורי נוספים. מחבר הספר טום וולף כינה את גלן "הגיבור האמתי האחרון שהיה אי פעם לאמריקה". "אני לא חושב שאני כזה", דחה גלן את התואר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" ב-2012 לציון 50 שנה לטיסתו. "אני קם כל יום ויש לי את אותן הבעיות שיש לאחרים בגילי. באשר לניתוח תשומת הלב שקיבלתי – אשאיר את זה לאחרים".

מת ג'ון גלן, האסטרונאוט והסנאטור הראשון שהקיף את כדור הארץ, דצמבר 2016. רויטרס
גלן שב לחלל ב-1998/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully