וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם איוונקה תוכשר: הרבנות מקדמת הכרה בגיורים שבוצעו בחו"ל

11.12.2016 / 14:04

הרבנות תגבש קריטריונים שיאפשרו להכיר באופן גורף בגיורים שבוצעו בידי רבנים זרים. כך, עשרות יהודים יוכלו להינשא ולהתגרש כדת בישראל. הרב יצחק יוסף: הגיור של בתו של נשיא ארה"ב הנבחר טראמפ, איוונקה, כשר

צילום מסך

(בווידאו: איוונקה טראמפ נואמת בקמפיין הבחירות של אביה, אוגוסט)

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף אמר בשיעור שמסר בשבת כי הגיור של איוונקה טראמפ, בתו של נשיא ארצות הברית הנבחר דולנד טראמפ הוא כשר. את הדברים אמר הרב יוסף בשיעור בבית שמש על רקע סערה שהתעוררה בחודשים האחרונים בעקבות החלטת בית הדין הרבני לא להכיר בגיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין, מהרבנים האורתודוקסים הבולטים בארצות הברית, שערך את גיורה של טראמפ ורבים אחרים.
"הגיור של בתו של טראמפ כשר", אמר הרב, "היא שומרת שבת כהלכתה, היה בירור ברבנות על הרב שגייר אותה והפסק שלנו שהיא יהודיה לכל דבר".

הרב יוסף אמר את הדברים גם על רקע החלטת הרבנות הראשית לישראל לגבש קריטריונים חדשים שיכירו באופן גורף בגיורים שבוצעו בידי רבנים בחו"ל. בכך, תאפשר הרבנות לעשרות עולים, שגיורם לא הוכר בידי בתי הדין הרבניים, להינשא ולהתגרש כדת. הרבנים הראשיים, יצחק יוסף ודוד לאו, החליטו לקיים כינוס משותף של כלל חברי בית הדין הגדול יחד עם חברי מועצת הרבנות הראשית על מנת לגבש את הקריטריונים החדשים. המהלך נעשה ברקע עתירה של עמותת "עתים" בנושא, בגין עיכובים גדולים בקבלת הכרת הרבנות הראשית בגיורים שנערכו מחוץ לישראל.

העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
האם סוף סוף יוכר גיורה? טראמפ/רויטרס

במסגרת הרפורמה החדשה, תנסה הרבנות, באמצעות קריטריונים קבועים מראש המגדירים את תקינותו של הליך הגיור, להכיר בגיורים לגופו של רב, במקום להיכנס לפרטי כל גיור כדי לאשרו. הרפורמה נועדה לקצר את תהליך ההכרה וכאמור, לחסוך את עוגמת הנפש ממתגיירים רבים בבואם להירשם לנישואים או להתגרש בישראל.

מלשכת הרב יצחק יוסף נמסר כי ההחלטה על קידום המהלך הגיעה לאחר תלונות רבות על סחבת בתיקים בגלל עומס שהוטל על המחלקה העוסקת בנושא ברבנות הראשית, וכן, לאור העובדה שבתי הדין הרבניים אחראיים על בדיקת בעיות בגיור, ולא הרבנות הראשית. בלשכה הוסיפו כי יצירת מאגר עם קריטריונים הקבועים מראש תשים קץ לתופעה ותרומם את מעמדם של בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית.

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
קידום המהלך עקב תלונות על עומס ברבנות. יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

"אנו מבקשים לברך את הרבנות הראשית על העמידה בהתחייבותה מלפני כשמונה חודשים בבית המשפט, במסגרת עתירת 'עתים' בנושא, ועל כוונתה לגבש קריטריונים מסודרים להכרה ברבני חו"ל. מדובר במהלך שיכול למנוע את השבר ההולך וגדל בין מדינת ישראל לבין רבנים אלו וקהילותיהם", אמר בתגובה הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים". "אנו מקווים כי המהלכים הנטווים בידי הרבנות הראשית יביאו לצמצום באנדרלמוסיה ובביורוקרטיה ויקלו על אלו המבקשים לקשור את גורלם בגורלה של מדינת ישראל".

ארגון "עתים" מייצג מאות מבקשי הכרה ביהדותם מהתפוצות שהגיעו לארץ ונאלצים להוכיח את כשרות גיורם, כאשר נמנעת מהם היכולת להתחתן או להתגרש כדת בישראל. "נשמח לתרום מניסיוננו, הלכה למעשה, ולהופיע בפני הוועדה המגבשת את הקריטריונים ברבנות. כמו כן, בכוונתנו להמשיך ולעקוב אחר הפעילות בנושא למען רבים מהתפוצות המבקשים להכיר ביהדותם בישראל", הוסיף הרב פרבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מהלך שיכול למנוע את השבר בין ישראל לרבנים וקהילותיהם". הרב פרבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלקת אישות וגרות ברבנות הראשית לישראל היא העוסקת באישור מסמכים של גיור, יהדות, נישואים וגירושים שמקורם בקהילות יהודיות בחו"ל, הסמכת רבנים העורכים חופות ומדריכות כלות וחתנים. מעדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS לפני כשנה וחצי עלה כי המחלקה סובלת מליקויים רבים באופן שבו היא מטפלת בבקשות שהוגשו אליה. גורמים ברבנות הראשית הודו בהתנהלות הלקויה. לדבריהם "איש אינו מטפל בבעיה בצורה רצינית, ומי שסובל הם האזרחים או העולים לארץ".

גורמים ברבנות הראשית לישראל מסרו אז בתגובה כי "יש מצוקת כוח אדם משמעותית ברבנות הראשית. עמדתנו היא כי יש לתת מענה מהיר לכל פונה. על אף האמור, הנחתה הרבנות הראשית את עובדיה שלמרות המחסור בכוח אדם בסיסי, יש לתת עדיפות ברורה לזוגות לפני נישואים הממתינים להכרעת הרבנות, ככל שהדבר מתאפשר על פי ההלכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully