וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היינו כדור אש": 75 שנה לפרל הרבור - שורדי המתקפה משחזרים

7.12.2016 / 18:13

קבוצה ששרדה את ההתקפה שהכניסה את ארה"ב למלחמת העולם השנייה התכנסה כדי לזכור את 2,390 ההרוגים. "הם יצאו מהאש והנחנו אותם על הסיפון עד שיכולנו לשים אותם בסירות", סיפר אחד מהם. ראש ממשלת יפן יגיע החודש לביקור היסטורי במקום

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ארצות הברית מציינת היום (רביעי) 75 שנה למתקפה של יפן בפרל הארבור בשורת טקסים בהוואי, שם הנחיתה הקיסרות את מתקפת הפתע שלה במהלך מלחמת העולם השנייה. אתמול התכנסו חמישה מלחים ששרדו את האירוע כדי לחלוק זכרונות ולהתכונן לקראת קבורתם של שניים מחבריהם לנשק.

דונלד סטראטון, בן 93, אמר כי הוא היה חלק מקבוצת מלחים שנאלצו לקשור חבל בין שתי ספינות כדי לעבור מסיפון לסיפון, על אף שהוא נכווה כה קשות עד שאיבד את טביעות האצבע שלו. "כדור האש לכד את כולנו", הוא סיפר. לואיס קונטר, בן 95, אמר כי הוא חילץ גופות מההריסות הבוערות ולאחר מכן העביר כמה ימים בכיבוי הלהבות.

"נשארנו על הסיפון תוך כדי וגם אחרי, והוצאנו אנשים מהאש. הם יצאו מהאש והנחנו אותם על הסיפון עד שיכולנו לשים אותם בסירות כדי לפנות אותם לבית החולים", הוא נזכר. "אחרי 40 דקות, המים הגיעו לנו עד הברכיים ומישהו קרא 'נטשו את הסירה'. אז לקחנו את הגופות ואת האנשים והעברנו אותם לבית החולים. אז חזרנו ונלחמנו באש עד ליום שלישי".

שורדי המתקפה בפרל הרבור בטקס לציון 75 למתקפה שהתקיים בהוואי, ארצות הברית, 6 בדצמבר 2016. רויטרס
"הוצאנו אנשים מהאש". אחד השורדים בטקס הזיכרון בהוואי, אתמול/רויטרס
שורדי המתקפה בפרל הרבור בטקס לציון 75 למתקפה שהתקיים בהוואי, ארצות הברית, 6 בדצמבר 2016. רויטרס
במתקפה נהרגו 2,390 אמריקנים. הטקס בהוואי, אתמול/רויטרס
שורדי המתקפה בפרל הרבור בטקס לציון 75 למתקפה שהתקיים בהוואי, ארצות הברית, 6 בדצמבר 2016. רויטרס
שורדים וחיילים מצדיעים להרוגים במתקפה, אתמול/רויטרס

המתקפה על בסיס הצי הפסיפי ב-7 בדצמבר 1941 הותירה בהלם את המדינה שהייתה כה עסוקה במלחמה שהתחוללה על אדמת אירופה עד שהיא לא קלטה את האיום הנשקף לה מצד הקיסרות היפנית. המהלומה היפנית, שכללה מטוסי טורפדו, מפציצים ומטוסי קרב, גבתה את חייהם של 2,390 אמריקנים.

טוקיו קיוותה כי בהשמדת הכוחות האמריקניים באוקיינוס השקט היא תמנע את כניסתה למלחמה, אולם המהלך רק גרר אותה פנימה והוביל לתבוסתה של יפן באוגוסט 1945 – ימים לאחר שהוטלו שתי פצצות אטום על הירושימה ועל נגסקי, שמהן נהרגו מאות אלפי אזרחים.

ציון יום השנה ה-75 למתקפה מגיע יומיים לאחר שראש ממשלת יפן שינזו אבה הודיע כי יבקר יחד עם הנשיא ברק אובמה בפרל הרבור בהמשך החודש. הוא יהיה המנהיג היפני הראשון שעושה זאת. הביקור, שיתקיים ב-26 וב-27 בחודש, יתרחש שבעה חודשים לאחר שאובמה היה לנשיא ארצות הברית המכהן הראשון שמבקר בהירושימה, שנחרבה לאחר הטלת פצצת האטום. עוזרו של אבה הבהיר כי הוא לא יתנצל במהלך הביקור על המתקפה ובבית הלבן מסרו כי הגעתו של אבה היא עדות לברית החזקה בין שתי המדינות.

ספינה של חיל הים האמריקני עולות באש במהלך תקיפת צבא יפן בפרל הארבור שבהוואי, 7 בדצמבר 1941. AP
ביפן ניסו להשמיד את הצי האמריקני באוקיינוס השקט. אחת הספינות שנפגעה במתקפה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully