וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקחי הבנייה הכריזו על עיצומים: "צריכים תקנים, לא רחפנים"

6.12.2016 / 14:54

למרות הצהרות שר העבודה חיים כץ לשפר את הפיקוח לאחר אסון החניון בתל אביב, המפקחים טוענים שלא נעשה דבר. לדבריהם, מחסור בתקנים גורם לכך שהם עובדים מעבר לשעות הרגילות וכי השר מעדיף רחפנים שיסייעו בפיקוח באתרי העבודה

עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: ראיון עם יו"ר זק"א יהודה משי זהב על סיום החילוצים בחניון שקרס ברמת החייל)

ועד מפקחי הבטיחות של משרד העבודה והרווחה באתרי בנייה הודיעו היום (שלישי) כי יפתחו בצעדים ארגוניים שלדבריהם נכפים עליהם בשל התעלמות המשרד מצרכיהם. במכתב ששלח ועד המפקחים לשר העבודה והרווחה חיים כץ ולמנכ"ל משרדו אליעזר יבלון, אמרו המפקחים כי הם "לא יישאו על גבם ועל בסיס השכר המצומק את האדישות הממשלתית המופגנת כלפי אופן העסקת עובדיה".

הם הוסיפו כי "אם ממשלת ישראל, מעוניינת לשכור לשורותיה חוטבי עצים ושואבי מים שכל תפקידם יתמקד בבדיקה אם יש או אין גידור בעת הקמת מבנים - שתתכבד ותעשה זאת. כל עוד מבקשים להעסיק מהנדסים, ומצפים מהם לתת תפוקה של 300% עם משאבים המתאימים לישראל של 1950, לא נהיה הכתובת לכך".

הדברים באים כשלושה חודשים לאחר קריסת חניון הברזל ברמת החייל שגבתה את חייהם של שישה פועלים. אז הודיע השר כץ על רפורמה חדשה שתפתור את בעיית הפיקוח על אתרי עבודה. כחלק ממנה פורסם מכרז לרחפנים שיוצבו מעל אתרי בנייה ויאתרו ליקויים באתרי בנייה כדי לתגבר את הפיקוח החסר.

עוד בוואלה! NEWS:
מחבלים על אופנועים ותקיפה אווירית מעזה: כך נערך צה"ל לתרחישי האימים
מתחת למולדובה ובולגריה: הישגי תלמידי ישראל – מהגרועים בעולם המערבי
תצלומי הלוויין חשפו: נושאת המטוסים הרוסית בסוריה היא גרוטאה צפה

זירת קריסת החניון, רמת החייל, תל אביב. ספטמבר 2016. ניב אהרונסון
פעולות החילוץ באתר קריסת החניון, לפני כשלושה חודשים/ניב אהרונסון

למרות הצהרותיו של השר כי העברת משרד העבודה אל משרד הרווחה תבטיח את רווחתם ואת בטיחותם של העובדים, לא נעשו צעדים ממשיים לקידום הליקויים בתחום הפיקוח באתרי הבנייה, מהם נהרגו 42 פועלים מתחילת השנה. כך לדוגמה, לא הורחבו התקנים לפיקוח ונותרו רק 18 מפקחים על 13,000 אתרי בנייה, לא הועלו תנאי השכר הירודים לעומת השעות בפועל ולא הורחבו התנאים המקצועיים בשטח.

לטענת המפקחים, שר העבודה והרווחה מאמין כי אין צורך בתקני כח אדם חדשים מאחר והגדלת מספר הרחפנים תפתור את בעיית מצוקת כוח אדם בפיקוח באתרי בנייה. בוועד המפקחים מתחו ביקורת על פיתרון הרחפנים ואמרו כי "ייתכן שרחפנים יוכלו בעתיד לטפל במקומנו בכ-30 אלף היתרים והסמכות שונות שמועברות לטיפולנו, לבקר בכ-200 אלף תסקירי מעליות בשנה, להיכנס לפירי מעליות בתוך מבנים כדי לוודא גידורים או אי קיומם של אלתורי חשמל מסוכנים ועוד כיד הדמיון הטובה".

זירת קריסת החניון, רמת החייל, תל אביב. ספטמבר 2016. ניב אהרונסון
"שכר המפקחים ירוד". אתר החניון שקרס בתל אביב/ניב אהרונסון

עוד הוסיפו בוועד, כי השכר המשולם למפקחי המנהל, בוגרי לימודי הנדסה ומדעים, הוא ירוד אל מול היקף העבודה הגדול. הפקחים נאלצים לצאת לשטח גם בערבים וגם בסופי השבוע, ועבודתם אינה מסתיימת עם החזרה לביתם, משום שעליהם לצמצם את הפערים שממתינים להחלטות שלהם.

במכתב שנשלח אל השר ואל מנכ"ל משרדוהסבירו הפקחים את טענותיהם. "אנו נדרשים על ידי הממונים, ובעיקר על ידי הציבור ונפגעי תאונות העבודה ובני משפחותיהם, לספק תפוקות גבוהות, זמינות מידית ואיכות בלתי מתפשרת", כתבו הפקחים, כל זאת "בתנאים של חוסר בכוח אדם ובתקנים, שכר נמוך ומשימות המוטלות עלינו בהיקף עצום".

לדבריהם, "אי קיומם של משאבים ותגמול הולם, גורר לעתים הגעה באיחור לזירות תאונה חמורות ואז מגלים לפעמים שהזירה שונתה וראיות הועלמו, דבר שמקשה על מיצוי הדין עם המעסיק ומוביל להצגתנו בפומבי כמי שלא מצליחים להגיש מספיק כתבי אישום וחוזר חלילה".

חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
מעדיף רחפנים. השר חיים כץ/ניב אהרונסון

מעבר לכך, המפקחים טוענים כי הם נאלצים לנסוע באוטובוסים לאתרי העבודה או ברכבים הפרטיים שלהם במידה ואין תחבורה ציבורית לאתרים המרוחקים, ועליהם לשלם את הוצאות הדלק מכיסם. "מינהל הרכב הממשלתי אישר, לאחר תהליך ארוך של כמעט שנתיים, הקצאת רכבים למפקחי המנהל", כתבו הפקחים והוסיפו כי "עד עכשיו, למעט שלושה רכבים מתוך 13 שממתינים בחניון המשרד ונוסעים מעט מאוד, מסרב מנכ"ל משרד העבודה למסור לידינו את הרכבים, בתואנה שהוא צריך להמשיך וללמוד את הנושא".

לדבריהם, "אנו ממשיכים להתנייד ברכבינו הפרטיים על חשבוננו, לאתרי בנייה ומקומות עבודה מרוחקים תוך שאנו נושאים בעלות הנזקים שנגרמים לרכבינו מנסיעות עבודה אלה. בתוך הערים, לאותן פגישות עבודה אנו מתניידים בתחבורה הציבורית שפריסתה וזמינותה המהוללת ידועה לכל".

מפקחי הבטיחות פותחים בצעדים ארגוניים

בתוך כך, הודיעו בוועד על צעדים ארגוניים שיגבילו את עבודתם. הוועד הודיע כי הפקחים יפסיקו לעשות שימוש בכלי רכבם הפרטיים מעבר להקצאה המינימלית שמוקצית להם, והם יתניידו בתחבורה ציבורית בלבד. כמו כן, במכתב ציינו אנשי הוועד כי פקחים לא יוכלו להגיע באופן שוטף לאתרי בנייה מרוחקים שאין אליהם תחבורה ציבורית.

עוד הוסיפו בוועד: "אנחנו נעבוד בהתאם לשעות העבודה המשולמות, החל מהשעה 17:00 לא נתפנה לטלפונים של המשטרה, של חברת חשמל, של העיריות ושל שאר הגורמים. נשוב בשמונה בבוקר למחרת, כמובן שעבודה ומענה טלפוני בסופי השבוע אינם באים בחשבון". לצד זה, הודיעו אנשי הוועד כי לא יוכלו להגיע בערבים ולהשתתף בחקירות משטרה, בהן נחקרים באזהרה מעסיקים בחשד לגרימת מוות ברשלנות ובחשדות אחרים.

אנשי הוועד הודיעו עוד במכתב לשר ולמנכ"ל משרדו כי רישיונות עסק והיתרים שונים יינתנו בהתאם לזמינות ולקצב העבודה החדש "שהמשרד כופה עלינו מעצם התעלמותו מצרכינו". ועד הפקחים צופה בשל כך האטה משמעותית בקצב מתן ההיתרים ופגיעה בעסקים קטנים ובינוניים.

אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
המפקחים מגיעים באיחור לזירות תאונה, ולעתים מועלמים ראיות/ShutterStock, שאטרסטוק

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מתח ביקורת חריפה על התנהלות לשכת השר כץ בעקבות המכתב שנשלח אליו. "שר הרווחה עסוק ברכישת רחפנים במקום לאייש תקנים קיימים של מפקחי בטיחות במשרדו", אמר בן שמעון, "לא ייתכן שמפקחי הבטיחות שלמנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה נוסעים לחקור תאונות מוות בתחבורה ציבורית ובקושי גומרים את החודש".

בן שמעון, שנמצא בקשר עם גורמי ממשל ומפקחי הבטיחות ציין כי המצב הקיים אינו נסבל. "18 מפקחים אחראים על 13,000 אתרי בנייה, וקורסים תחת עומס העבודה הרב וכמות התאונות ששוברות שיאים חדשים מבחינת מספר ההרוגים והפצועים". לדבריו, "עתירה לבג"ץ היא בלתי נמנעת ותולדה של הזנחת העובדים השקופים שקולם לא נשמע בגלל שרובם עובדים זרים, עובדים פלסטינים ועובדים מוחלשים שאין ביכולתם וביכולת משפחותיהם לזעוק את זעקתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully