וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשים של מאבק, הילידים בארה"ב ניצחו את ענקית הנפט

5.12.2016 / 8:39

חיל ההנדסה הודיע כי לא יסכים למסלול המקורי של הנחת הצינור, שעובר בשמורה בדקוטה הצפונית. זאת בשל החשש שהוא יזהם את מי השתייה ויפגע באתרי מורשת. "להבטיח את זכויות השבטים"

מחאה נגד הנחת צינור נפט בשמורה של ילדים בדקוטה הצפונית, ארה"ב, 4 בדצמבר 2016. AP
המחאה הצליחה. מחנה המפגינים בשמורה בדקוטה הצפונית/AP

חיל ההנדסה של צבא ארצות הברית דחה מתן האישורים הדרושים להנחת צינור הנפט בדקוטה הצפונית - כך נמסר אמש (ראשון) מנציגי שבט סטנדינג רוק, שמחה נגד המיזם במשך חודשים רבים. זאת בשל החשש שהוא יזהם את מי השתייה בשמורה שבה חיים ילידים ויפגע באתרי מורשת החשובים להם.

במסגרת הפרויקט, שהחל בשנת 2014 ושעלותו נאמדת בכ-3.7 מיליארד דולר, נמתח קו נפט ממדינת אילנוי ועד למדינת דקוטה הצפונית, מרחק של כ-1,800 קילומטר. כ-87% מן הפרויקט כבר הושלמו, אולם בחודשים האחרונים נעצרו העבודות סביב השמורה.

בחודשים האחרונים הסעיר המיזם את ארצות הברית וגרר מחאות מצד ילידים מדקוטה הדרומית והצפונית וכן ממדינת אייווה, כמו גם מצד פעילי סביבה, פעילים פוליטיים, ואפילו אנשי תרבות ואמנות. הם טענו עוד כי נחיצותו של הפרויקט מוטלת בספק. הזמר הנערץ ניל יאנג כתב שיר מחאה נגד העברת קו הנפט בשמורה, המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הירוקה ג'יל סטיין ריססה כתובות גרפיטי על הדחפורים שחנו במתחם, והנשיא ברק אובמה הבטיח יפעל לכך שהחברה המבצעת תבע עיקוף במסלול של הצינור כך שהוא יעקוף את השמורה.

מצטיידים במעילים נוספים נגד הקור/AP

ואולם, החברה סירבה לעשות כך, וטענה מנגד כי צינור הנפט יהווה דרך יעילה, זולה, בטוחה ואף סביבתית יותר להובלת הנפט. במקביל, החלו אלפי בני אדם לשהות דרך קבע ואף ללון במתחם הקפוא בניסיון למנוע בגופם את העבודות. לא אחת אירעו במקום עימותים בין כוחות שיטור ומפגינים.

ג'ו אלן דרסי, יועצת במחלקה לעבודות אזרחיות מסרה כי "ישנו צורך לחפש נתיבים חלופיים" עבור צינור הנפט. לדבריה, "על אף שהיו לנו דיונים מתמשכים עם אנשי השמורה ועם החברה היוזמת, ברור שיש עדיין עוד המון עבודה. הדרך הטובה ביותר להשלים את העבודה היא באחריות ועל ידי חיפוש נתיבים חלופיים לצינור הנפט".

שרת הפנים של ארצות הברית סאלי ג'יול מסרה כי הגישה המתחשבת של הצבא כהגדרתה "תבטיח שתהיה בחינה לעומק של החלופות לנתיבים חלופיים עבור צינור הנפט, והתבוננות מקרוב בהשפעותיה האפשריות". לדבריה, יש להבטיח כי "זכויות השבטים יישמרו גם מבחינת החוק הפדרלי וגם מבחינת התייעצויות עם מנהיגי השבטים, שהן מרכיב חיוני בבחינת ההשפעות הסביבתיות העתידיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully