וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודף את הביקורת: סין לא התייעצה על צעדים שפוגעים בארה"ב

5.12.2016 / 2:57

אחרי שגרם למבוכה דיפלומטית מול סין כששוחח עם נשיאת טייוואן, הגיב נשיא ארה"ב הנבחר למחאתה של בייג'ינג. "האם סין שאלה אותנו אם זה בסדר לבנות מערך צבאי מסיבי בים סין הדרומי?", אמר

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, הדף הלילה (שני) את הביקורת שנמתחה כלפיו לאחר ששבר מדיניות של 37 שנים כאשר שוחח עם נשיאות טייוואן בסוף השבוע האחרון, והפנה את החיצים חזרה לכיוון סין. "האם סין שאלה אותנו אם זה בסדר שהם יפחיתו את ערך המטבע של עצמם, מה שיקשה על החברות שלנו להתחרות, שהם יטילו מס כבד על מוצרים שנכנסים לשטחם ואשר ארצות הברית אינה ממסה, או שהם יבנו מערך צבאי מסיבי במרכז ים סין הדרומי? איני חושב כך", כתב הנשיא הנבחר בטוויטר.

המתיחות בין ממשלו העתידי של טראמפ ובין סין התעוררה ביום שישי האחרון, אז שוחח טראמפ עם נשיאת טייוואן צאי אינג וון. המאורע החריג התרחש בפעם האחרונה רק בשנת 1979, אז החליט הנשיא דאז ג'ימי קרטר לנתק את הקשרים הדיפלומטיים הרשמיים עם הממשלה בטייוואן, ולאמץ את מדיניות "סין האחת". במסגרתה, מסכימה ארצות הברית כי הממשלה בבייג'ין היא הממשלה הלגיטימית היחידה המייצגת את שתי המדינות, שכן ממשלת סין רואה בטייוואן חבל ארץ סורר השייך לה. מאז ועד היום מתחזקות ארצות הברית וטייוואן קשרים לא רשמיים בהתאם לחוק שאומץ על ידי שני בתי הקונגרס ב-1979 ומעגן את היחסים בין שתי המדינות.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו במסר לבית הלבן: "מצפה לדון עם טראמפ על הסכם הגרעין הגרוע"
טראמפ מאיים: כל חברה שתעזוב לארץ אחרת תישא בתוצאות
מפלגת הירוקים בארה"ב משכה העתירה לספירת קולות חוזרת בפנסילבניה

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בנאום בסינסינטי שבמדינת אוהיו, 2 בדצמבר 2016. רויטרס
"היא התקשרה אליי". טראמפ/רויטרס

המהלך של טראמפ עורר שורה של ספקולציות, בין היתר בניסיון להבין האם היה מהלך מכוון שנועד לאותת לסין על שינוי מדיניות או שמא בטעות. בניסיון לגמד את התקרית מיהר טראמפ לצייץ בטוויטר: "היא התקשרה אליי". גם מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונוווי, ניסתה אמש להמעיט מערך התקרית ואמרה: "זו הייתה רק שיחת טלפון, הוא מקבל המון שיחות טלפון ממנהיגים והוא ימשיך לעשות זאת אחרי שייכנס לתפקידו".

אולם בלשכתה של נשיאת טייוואן, שמתחזקת מערכת יחסים קרירה עם המעצמה השכנה, הבהירו מנגד כי השיחה תואמה מבעוד מועד ונערכה על דעת שני הצדדים. בציוץ אחר תקף טראמפ את מבקריו: "מעניין איך ארצות הברית מוכרת לטייוואן ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים אבל אני לא אמור לקבל שיחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיאת טייוואן צאי יינג וון משוחחת בטלפון עם דונלד טראמפ, דצמבר 2016. רויטרס
בלשכתה הבהירו כי השיחה תואמה מראש. נשיאת טייוואן משוחחת עם טראמפ, בסוף השבוע/רויטרס

ציוציו של טראמפ מהלילה מבהירים כי אין בכוונתו לשוב למדיניות הקודמת של ניתוק היחסים עם טייוואן, למורת רוחה של ממשלת סין. ביום שבת הצהיר משרד החוץ של סין כי הביע מחאתו על השיחה באופן רשמי מול ארצות הברית. על פי הודעתה של בייג'ינג, עיקרון "סין האחת" הוא אחד המרכזיים ביחסי ארצות הברית וסין, ועל כן היא דורשת "מהצד הרלוונטי" להתנהל באופן זהיר בנושא כדי להימנע ממתיחות.

בנוסף, שר החוץ של סין, וונג יי, הגדיר את השיחה "פעולה חסרת ערך" מצד טייוואן. "אני מאמין שזה לא ישנה את עיקרון 'סין האחת' של ארצות הברית, שהוא אבן פינה ביחסים בין ארצות הברית לסין. אנחנו מקווים שהבסיס הפוליטי הזה לא ייפגע בשום צורה".

בהודעת לשכתו של טראמפ לאחר הפגישה נכתב: "הנשיאה בירכה את הנשיא הנבחר טראמפ על ניצחונו. במהלך שיחתם, הם ציינו את הקשרים הקרובים בין שתי המדינות בתחומי הכלכלה, הביטחון ובתחום הפוליטי". עוד נמסר מלשכתו של טראמפ כי הוא בירך את יינג וון על ניצחונה בבחירות מוקדם יותר השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully