וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגל הפופוליסטי נבלם: מועמד הימין הקיצוני באוסטריה הפסיד בבחירות

נורברט הופר, נציג מפלגת החירות, הודה בהפסדו למועמד העצמאי ואן דר בלן, מיד לאחר המדגמים. הפסדו עשוי לעצור את הכוחות האנטי-ממסדיים ביבשת. הנשיא הנבחר: אפעל למען אירופה. יריבו: אני עצוב בצורה בלתי רגילה

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות אוסטריה הודה הערב (ראשון) בהפסדו בסיבוב השני והמכריע. זאת לאחר מדגמים ותוצאות ראשונות שהראו כי הוא מפגר בפער ניכר אחרי המועמד העצמאי אלכסנדר ואן דר בלן. לפי מדגם של רשת ORF, הופר, נציג מפלגת החירות, קיבל רק 46.4% מהקולות, לעומת יריבו שזכה ב-53.6%. התוצאות הרשמיות יפורסמו רק מחר.

"אני אנסה להיות נשיא עם ראש פתוח וליברלי ואפעל למען אירופה", הכריז ואן דר בלן בעצרת ניצחון בווינה. הנשיא הנבחר בן ה-72 כינה את התוצאה "פרו-אירופית" והוסיף כי היא מבוססת על "חירות, שוויון ואחדות".

יריבו, מנגד, כתב דברי הפסד בעמוד הפייסבוק שלו. "אני רוצה להודות לכולם", כתב לאחר פרסום המדגמים. "תמכתם בי בצורה נפלאה ואני עצוב בצורה בלתי רגילה שזה לא עבד. אני מברך את אלכסנדר ואן דר בלן וקורא לכולם לעבוד יחד. כולנו אוסטרים, לא משנה איך הצבענו בבחירות. תחי אוסטריה".

ראש מפלגת הימין הקיצונית ה- FPOE נורברט הופר האוסטרית מצטלם ביום הבחירות, 4 בדצמבר 2016. AP
נכשל גם הפעם הזאת. הופר מצטלמת עם אחת מתומכותיו, היום/AP

היה זה סיבוב חוזר, מאחר שתוצאות הבחירות במאי בוטלו על ידי בית המשפט העליון בשל בעיות בהצבעה בדואר. גם אז ניצח ואן דר בלן, אולם בפער זעום של 31 אלף קולות בלבד. בחירות אלו נערכו לפני תוצאות משאל העם בבריטניה שקבעו כי הממלכה תפרוש מהאיחוד, וכן לפני בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הסקרים הצביעו על קרב צמוד, אך דומה שהם שוב טעו, הפעם לרעת המחנה הפופוליסטי.

באיחוד האירופי חששו שהופר ירכב על הגל הפופוליסטי השוטף את היבשת, בין היתר בשל משבר הפליטים, אך הוא נבלם. אילו היה מנצח בבחירות, הופר היה המנהיג הראשון מטעם הימין הקיצוני שעומד בראש מדינה באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

ואן דר בלן הזכיר את הברקזיט במהלך הקמפיין שלו, וטען כי הופר מעוניין ב"אוקסיט" – פרישת אוסטריה מהאיחוד, דבר שלטענתו יוביל להגדלת אחוז האבטלה. הופר עצמו אמר בעבר כי אוסטריה יכולה לקיים משאל עם כזה בתוך שנה מרגע היבחרו, אך לאחר מכן חזר בו. הוא התנה זאת רק במקרים מסוימים, אחד מהם היה הצטרפותה של טורקיה לגוש.

הנשיא הנבחר פרסם בשבוע האחרון סרטון שבו הזהירה ניצולת שואה, שהזדהתה רק בשם גרטרוד, מפני ניצחונו של הופר. גרטרוד, שאיבדה את משפחתה, אמרה כי היא כבר "חוותה זאת בעבר". היא טענה כי הופר הצליח להוציא את "הגרועים ביותר" וקראה לאזרחי אוסטריה לחשוב על עתידם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא  אוסטריה הנבחר אלכסנדר ואן דר בלן ביום הבחירות, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
הגדיל את הפער. ואן דר בלן לאחר ההצבעה, היום/רויטרס

נשיא אוסטריה הוא תפקיד ייצוגי ברובו, אך הופר הבהיר במהלך הקמפיין כי הוא יתערב יותר מקודמיו בענייני המדינה. הוא אף איים לפרק את הממשלה אם זו תעלה מסים וקרא לקיים משאל עם על שורה של עניינים, על אף שאין הדבר חלק מסמכותו. לנשיא יש גם תפקיד חשוב בהקמת קואליציה ומינוי ראש הממשלה לאחר הבחירות לפרלמנט. הופר הדגיש כי על אף היותו חלק ממפלגת הימין הקיצוני, הוא ינסה למנוע ממשלה בהובלתה גם אם זו תנצח בבחירות של שנת 2018.

(עדכון ראשון: 8:40)

כרזת בחירות של מועמד הימין הקיצוני באוסטריה, נורברט הופר, שהושחתה, דצמבר 2016. רויטרס
כרזה של הופר שהושחתה באוסטריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully