וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח עם נשיאת טייוואן - וגרם למבוכה דיפלומטית מול סין

3.12.2016 / 11:22

השיחה החריגה עלולה לעורר מתיחות מול סין שאינה מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית. טראמפ מיהר לצייץ: "היא התקשרה אליי", ובאי מנסים גם כן להרגיע את המעצמה האסייאתית. שר החוץ הסיני: עיקרון "סין האחת" - אבן פינה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(במאי: סין מבהירה כי תתנגד לכל פעילות של הממשלה הבדלנית שנבחרה בטייוואן)

נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שוחח הלילה (שבת) בטלפון עם נשיאת טייוואן, צאי יינג וון, וזאת כחלק מסבב שיחות עם מנהיגי העולם שאותן הוא עורך בחודש האחרון מאז נבחר. מדובר במאורע חריג ביותר, שעלול לעורר מתיחות מול סין, שאינה מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית ומתייחסת אל האי השכן כאל חבל ארץ השייך לה.

שר החוץ של סין, וואנג יי, הגדיר את השיחה "פעולה חסרת ערך" מצד טייוואן. "אני מאמין שזה לא ישנה את עיקרון 'סין האחת' של ארצות הברית, שהוא אבן פינה ביחסים בין ארצות הברית לסין. אנחנו מקווים שהבסיס הפוליטי הזה לא ייפגע בשום צורה".

הבוקר הצהיר משרד החוץ של סין כי הביע מחאתו על השיחה באופן רשמי מול ארצות הברית. על פי הודעתה של בייג'ינג, עיקרון "סין האחת" הוא אחד המרכזיים ביחסי ארצות הברית וסין, ועל כן היא דורשת "מהצד הרלוונטי" להתנהל באופן זהיר בנושא כדי להימנע ממתיחות.

עידן טראמפ: סיקור מיוחד
"מנומס, מקצועי - אבל תמיד מוכן להרוג": שר ההגנה החדש של ארה"ב
"תחלמו בגדול": טראמפ פתח את מסע הניצחון שלו במדינות המתנדנדות
ראש ה-CIA נגד טראמפ: "ביטול הסכם הגרעין יהיה שיא הטיפשות"

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בנאום בסינסינטי שבמדינת אוהיו, 2 בדצמבר 2016. רויטרס
יגרום לשבר עם סין? טראמפ, השבוע באוהיו/רויטרס

טראמפ מיהר לצייץ בטוויטר כי צאי יינג וון היא זו שיזמה את השיחה הטלפונית. "נשיאת טייוואן התקשרה אליי היום כדי לברך אותי על הזכייה בבחירות. תודה לך!", כתב. מנגד, בלשכת הנשיאה הבהירו כי השיחה תואמה מראש. בציוץ אחר תקף טראמפ את מבקריו: "מעניין איך ארצות הברית מוכרת לטייוואן ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים אבל אני לא אמור לקבל שיחה".

נראה כי טייוואן מעדיפה שלא להרגיז את הענק הסיני, וקוראת לבייג'ינג להתייחס לשיחה בין הנשיאה לבין הנשיא האמריקני הנבחר "באופן רגוע". המועצה האחראית על הקשרים עם סין הודיעה כי היא קוראת לסין " להכיר במצב החדש באזור ולפעול יחד כדי לפתח יחסים רגועים וישירים וכדי ליצור דרך חדשה שתביא לשלום, לרווחה וליציבות באזור".

הפעם האחרונה שבה מנהיגי טייוואן וארצות הברית שוחחו הייתה בשנת 1979, כאשר מאז הממשל האמריקני נמנע מלעשות כן. באותה השנה גם סגרה ארצות הברית את השגרירות שלה בטייוואן, וזאת אחרי שהנשיא ג'ימי קרטר החליט בשנת 1978 להכיר בממשלה הסינית בבייג'ינג כממשלה הלגיטימית היחידה לשתי המדינות. מאז אין לשתי המדינות יחסים דיפלומטיים רשמיים, אם כי קשרים בלתי רשמיים הוסיפו להתקיים, בהתאם לחוק שאומץ על ידי שני בתי הקונגרס ב-1979 ומעגן את היחסים בין ארצות הברית וטייוואן.

בהודעת לשכתו של טראמפ לאחר הפגישה נכתב: "הנשיאה בירכה את הנשיא הנבחר טראמפ על נצחונו. במהלך שיחתם, הם ציינו את הקשרים הקרובים בין שתי המדינות בתחומי הכלכלה, הביטחון ובתחום הפוליטי". עוד נמסר מלשכתו של טראמפ כי הוא בירך את יינג וון על נצחונה בבחירות מוקדם יותר השנה.

נשיאת טייוואן צאי יינג וון משוחחת בטלפון עם דונלד טראמפ, דצמבר 2016. רויטרס
נשיאת טייוואן, צאי יינג וון משוחחת עם הנשיא האמריקני הנבחר/רויטרס

ב"ניו יורק טיימס" דווח מפי מקור בממשל ברק אובמה כי טראמפ לא עדכן את הבית הלבן על השיחה טרם קיומה. עוד הובהר בבית הלבן כי "אין שינוי במדיניות כלפי סין וטייוואן". הדוברת של טראמפ, קליאן קונווי, אמרה לרשת CNN כי טראמפ "בהחלט מודע ומתודרך" בנוגע למדיניות של ארצות הברית בנוגע לטייוואן, "ללא קשר מי בצו השני של הקו".

באחרונה חלה התחממות מסוימת ביחסי טייוואן וסין, ואף נחנך קו תעופה ישיר בין השתיים, כמו גם התפתחויות עסקיות אחרות. אולם, תחת הנהגתה של הנשיאה החדשה, השיפור ביחסים נבלם, בין היתר לאור סירובה של צאי יין וונג לאשר את עיקרון "סין האחת", לפיה שני הצדדים מסכימים לכך שהם חלק מאותה המדינה, אבל חלוקים ביניהם בשאלה מי צריך להנהיג אותה.

שר החוץ של סין וואנג יי בווינה, 2 ביולי 2015. רויטרס
"פעולה חסרת ערך". שר החוץ של סין, וואנג יי/רויטרס

במפלגה הדמוקרטית מיהרו לתקוף את הצעד של טראמפ. הסנאטור כריס מרפי ממדינת קונטיקט צייץ בעמוד הטוויטר שלו: "מדיניות חוץ אינה דבר מקודש, וזכותו של טראמפ לשנות בריתות, מדיניות ואסטרטגיות, אבל מה שקרה ב-48 השעות האחרונות אינו שינוי אלא פניה חדה במדיניות החוץ ללא כל תכנית. ככה מלחמות מתחילות".

בדבריו התייחס מרפי גם לשיחה שקיים שלשום טראמפ עם נשיא פקיסטן, נוואז שריף, שעוררה דאגות בהודו השכנה. יחסיהן של בעלות הברית ההיסטוריות באזור, וושינגטון ואסלאמבאד, התערערו בשנים האחרונות על רקע טענותיה של ארצות הברית כי פקיסטן מספקת מחסה למוסלמים קיצונים, שמצדה מכחישה. "הנשיא טראמפ אמר לראש הממשלה שריף: 'יש לך מוניטין טוב, אתה בחור נהדר, אתה עושה עבודה מדהימה שנראית לעיני לכל'", נמסר בהודעה הפקיסטנית.

"טראמפ אמר עוד: 'אני מוכן ומעוניין לגלם תפקיד במציאת פתרונות לבעיות. זה יהיה לי לכבוד ואני אפעל לכך אישית'". לשכת ראש הממשלה לא פירטה על הבעיות שטראמפ הציע לפתור. כמו כן, בהודעה לא הובהר מדוע טראמפ התלהב כל כך משריף.

(עדכון ראשון: 3:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully