וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי מצרים "לא שורדים": הצבא מחלק מזון, בתי הקפה נותרו מיותמים

2.12.2016 / 15:00

המשבר הכלכלי החמור שפוקד את השכנה מדרום מכה בכל שכבות החברה, שמתקשה להתמודד עם שחיקת השכר, הזינוק במחיר מוצרי היסוד וביטול סובסידיות ממשלתיות. "אתם רוצים לעשות רפורמות, בסדר - אבל אל תשחטו אותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(לפני כחודש: חשש בקהיר מפני עליית מחירים בעקבות השינוי במחיר הנפט)

"אנחנו כבר לא יכולים לשרוד על המשכורת שלי. המצב מאוד, מאוד, מאוד קשה" – כך סיפר אשרף מחרוס, פקיד ממשלתי מצרי בן 45, שכמו רבים מאזרחי המדינה מתקשה להתמודד עם המשבר הכלכלי החריף הפוקד את מצרים בעת האחרונה. עליית מחירי המזון, החשמל והדלק רק מחריפים את המצב עבור האזרחים הפשוטים, והאינפלציה הגואה הכריחה רבים לנסות ולמצוא מקורות הכנסה נוספים.

מחרוס, אב לשניים, מחפש כעת עבודה נוספת, לצד זו הממשלתית, ובינתיים, הוא ומשפחתו נאלצו להימנע מאכילת עוף, שמחיריו האמירו, ואף פנה לחבריו בבקשה ללוות מהם כסף. הוא סיפר כי הוא ויתר כבר על הביקור הקבוע בבית הקפה השכונה, ונדרש גם לקצץ בדמי הכיס שהוא מעניק לבנו. "ימים שחורים עוד לפנינו", הזהיר את רעייתו.

עוד בוואלה! NEWS:
מצרים תקבל 12 מיליארד ד' עבור צעדי צנע - והאזרחים לא יורשו למחות נגדם
לא רק שפיכות דמים: "האביב הערבי" הוביל להפסדים של מאות מיליארדים
הלירה מתרסקת ואין סוכר: האיום החדש על שלטון א-סיסי במצרים

המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
"ימים שחורים עוד לפנינו". שוק בקהיר/AP
המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
הצניחה בשער המטבע המקומי מקשה על האזרחים. שוק בקהיר/AP

מלבד מחסור בתרופות ובמוצרי יסוד, מצרים רבים נאלצים כעת לקצץ בארוחות, לרכוש בגדים משומשים ולהעביר את ילדיהם לבתי ספר זולים יותר, והמשבר החריף לא פוסח גם על האזרחים האמידים יותר, עם התרחקות המשקיעים ושחיקת שער הלירה המצרית. הכלכלנים אולי מצדיקים את ההחלטה הממשלתית לקבל הלוואה בסך 12 מיליארד דולרים מקרן המטבע הבינלאומית והקיצוץ בסובסידיות הנפט הממשלתיות, אולם עבור האזרחים, הצניחה המידית שהורגשה במטבע המקומי – מבלי שהמשכורות גדלו – מקשה על האזרחים.

הממשל בקהיר ניסה להימנע מצעדים דרסטיים כאלה, מחשש להתעוררות של מחאה ציבורית, אולם נראה כי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי נותר ללא מוצא, לאחר שמוצו צעדים אחרים להתמודדות עם המשבר הכלכלי, כמו הוספת מע"מ והגדלת תעריפי החשמל. "המצרים עומדים בפני תקופה קשה", הסביר הכלכלן ג'ייסון טוביי, מחברת Capital Economics, שהעריך כי האינפלציה תגדל בעוד כ-20% בשנה הקרובה.

המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
"עומדים בפני תקופה קשה". שוק בקהיר/AP

לדבריו, ההחלטות השנויות במחלוקת של הממשלה המצרית "תניח בסופו של דבר את היסודות לתקופה של צמיחה כלכלית חזקה יותר", אולם ייקח עוד זמן עד שהכלכלה המקומית תוכל לקצור את הפירות. מוחמד אבו באשה, כלכלן בכיר בבנק ההשקות EFG-Hermes, הסכים עם הערכתו של טוביי, וטען כי הסימנים הראשונים להקלה לא יורגשו לפני אמצע שנת 2017.

"למצרים יש את כל המרכיבים הנחוצים על מנת להפוך למרכז יצרני", הוסיף טוביי. "למטרה זו, לירה מצרית חלשה יותר ורפורמות כלכליות יכולות להניע תנועה בכיוון הזה". הוא הבהיר כי "בהחלט נראה יותר מקומות עבודה שנוצרים בעקבות תחזיות הצמיחה, וגם המשכורות ידביקו את הפער בהמשך".

המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
"אנחנו נשחטים מכל הכיוונים". שוק בקהיר/AP

עד אז, הממשל דורש מאזרחיו להתאזר בסבלנות, ומבטיח לספק הגנה לנזקקים. בניסיון להמתיק את התרופה המרה, הבנק המרכזי בקהיר העלה החודש את שיעור הריבית בשלוש עשיריות האחוז, וכוחות הצבא החלו לחלק מיליוני מארזי מזון במחירים מוזלים. אולם עבור מחרוס, צעדים אלה לא מספקים נחמה. הוא הסביר כי הוצאות התחבורה שלו תפחו לאחר שהוסרו הסובסידיות על נפט, ומחירי המזון הביאו לכך שההוצאות הבסיסיות עבורו ועבור משפחתו מכלות את מרבית שכרו, העומד על 1,300 לירות (כ-280 שקלים).

מאמציו למצוא עבודה נוספת, שתאפשר לו לספק את צרכיה של משפחתו, לא הניבו תוצאות משמחות עד כה. הוא הסביר כי הוא מקווה למצוא עבודה כמוכר בחנות, "אבל בעלי החנויות תחת אותו לחץ". במקום זאת, לעת עתה, רעייתו והוא עברו למוצרי מזון מאיכות פחותה, ושוקלים להפחית בהשקעה הכספית בחינוך שני ילדיהם. "אנחנו נשחטים מכל הכיוונים", טען מחרוס, שהאשים את הממשלה – שלדבריו לא מקצצת כלל בהוצאותיה – במצב הנוכחי.

המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
ייקח עוד זמן עד שהכלכלה המקומית תוכל לקצור את הפירות. שוק בקהיר/AP

עוסמאן בדראן, מנכ"ל חברת פרסום, סיפר כי אמנם עליית מחירי המזון מקשה עליו, אולם הקושי במימון מוסדות חינוך לילדיו משאיר אותו ער בלילה. לאחר צניחת שער הלירה, שכר הלימוד בבית הספר האמריקני שבו ילדיו לומדים – ששכר הלימוד בו משולם בדולרים – הכפיל את עצמו. כעת, בדראן סיפר כי הוא שוקל להעביר את ילדיו לבית ספר אחר. "האינפלציה גבוהה הרבה יותר מההכנסות ומהעלייה במשכורות", הסביר, "ברגע שמחיר הדולר עולה, הכול מזנק יחד איתו".

המשבר הכלכלי עורר גם קריאה להימנע מרכישה באופן מוחלט למשך יום אחד, מצד אלה שטוענים כי הסוחרים ואנשי העסקים אחראים לעליית המחירים. מירוואת מכר, שנמנעה אתמול מרכישת מוצרים, טענה כי הממשלה חייבת לפקח על המחירים. "אנחנו מרגישים נתונים לחסדי הסוחרים ולגחמות שלהם", אמרה.

המשבר הכלכלי במצרים, שוק בקהיר. נובמבר 2016. AP
"אנשים כבר לא יכולים להרשות לעצמם כלום". שוק בקהיר/AP

אפילו מכירות "המזון לעניים" של מצרים, פול מבושל, נפגע, לדברי המוכר עאשור כאמל. הוא הסביר כי הוא לא יכול להעלות את המחירים, מחשש שהקונים יפסיקו לרכוש את מרכולתו – לאחר שכמה מלקוחותיו הקבועים כבר עשו זאת – אולם עלויות הייצור עבורו, עם עליית מחירי השמן ותפוחי האדמה, מאמירות. "אנשים כבר לא יכולים להרשות לעצמם כלום", אמר. "אתם רוצים לעשות רפורמות, בסדר, אבל אל תשחטו אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully