וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נובמבר השחון ביותר זה מאה שנה, החורף הגיע בשיא עוצמתו

2.12.2016 / 0:30

בתוך יממה, ירדו בצפון הארץ יותר מ-50% מכמות הגשם הממוצעת לחודש - לאחר החודש היבש ביותר מאז החלו המדידות. בגליל מכוניות נסחפו בהצפות, בירושלים עצים קרסו ובחרמון השלג החל לרדת. מפלס הכינרת עלה עד כה ב-2 ס"מ. ומה צפוי היום? צפו במכ"ם הגשם המתעדכן

צילום: דוברות המשטרה, דוברות אתר החרמון, שלומי גבאי, אבי כהן, ערן גילווארג ורן קוט, עריכה: יאיר דניאל וניב מעוז

המערכת החורפית שהחלה שלשום (רביעי) בשעות הערב ומזג האוויר הסוער שהורגש אתמול ברחבי הארץ מפיחים תקווה בקרב העוקבים בדאגה אחר פתיחתה העגומה של העונה. בשירות ההידרולוגי של רשות המים סיכמו אתמול את החודש האחרון, ומנתוני המשקעים עולה כי מדובר בחודש נובמבר השחון ביותר מאז החלו המדידות בשנות ה-20 של המאה הקודמת. עם זאת, מבט על נתוני השירות המטאורולוגי אמש מראים כי צפון הארץ, שסבל מרצף של שנים יבשות, הוא הזוכה הגדול ביותר במערכת החורפית הנוכחית.

מנתוני אגף האקלים בשירות המטאורולוגי עולה כי רוב אזורי הארץ קיבלו במהלך החודש פחות מ-20% מהממוצע הרב-שנתי, מלבד אילת, שכבר בסוף חודש אוקטובר נמדדו בה 159% מכמות המשקעים הרב-שנתית. "ביממה האחרונה ירדו בצפון הארץ 50%-80% מכמות המשקעים הממוצעת לחודש נובמבר", הסביר החזאי הבכיר אורי בץ בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מקווה שעד לסיומה של המערכת, שצפויה להיחלש בצהריים, הצפון יצליח לסגור את הגירעון ההידרולוגי של חודש נובמבר".

עוד בוואלה! NEWS:
גשם יורד ברחבי הארץ, שלג החל לרדת בחרמון: כל העדכונים
הפרעות בחשמל, חשש לשיטפונות - וכבישים מסוכנים: ההיערכות לסערה
הוא סוף סוף מגיע: הערב ייתכן גשם קל, ממחר – הסערה הגדולה

שלג ראשון בחרמון, 1 בדצמבר 2016. גלעד שושן, ג'יליס
"הטמפרטורות בחלק התחתון עדיין גבוהות מדי". שלג בחרמון, אתמול/ג'יליס, גלעד שושן

מהשירות המטאורולוגי נמסר אמש כי נכון לשעות הערב המוקדמות, היישוב חרשים שבגליל המערבי חזר לראש טבלת שיאני הממטרים במערכת החורפית הנוכחית. בנובמבר כולו ירדו ביישוב 14 מ"מ של גשם בלבד, אולם ביממה שחלפה מאז החלה המערכת החורפית הנוכחית, ירדו בו 67 מ"מ – יותר ממחצית מהממוצע הרב-שנתי לחודש נובמבר.

הכפר דיר חנא שבגליל התחתון הוא אחד מהמקומות שיצליח לסגור ככל הנראה עוד הלילה את הגירעון העמוק ביותר מחודש נובמבר. בעוד שבחודש האחרון קיבל הכפר 15 מ"מ של גשם, המהווים 20% בלבד מכמות המשקעים הממוצעת לנובמבר, במהלך היממה האחרונה ירדו בו ובסביבתו 57 מ"מ, וחסרים לו 3 מ"מ בלבד כדי לסגור את הגירעון.

צפת קיבלה בחודש שחלף 14 מ"מ של גשם, המהווים 16% בלבד מכמות המשקעים הרב-שנתית באזור זה. עם זאת, במהלך היממה שחלפה מאז החלה המערכת החורפית הנוכחית, נמדדו בצפת 53 מ"מ של גשמים וכדי להשלים את הגירעון שפתחה בחודש נובמבר נותרו לה עוד 20 מ"מ בלבד, אותם קרוב לוודאי היא תקבל עד סיומה של המערכת. הקיבוץ מרום גולן, שבו ירדו החודש 20 מ"מ של גשם, המהווים 23% בלבד מהממוצע הרב-שנתי לנובמבר, קיבל ביממה האחרונה 48 מ"מ של גשם - וחסרים לו 18 מ"מ בלבד כדי לסגור את הגירעון של חודש זה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
גשמים שירדו גרמו להצפות בכפר אכסאל. דצמבר 2016. חטיבת דובר המשטרה
חמש מכוניות נסחפו. הצפות באיכסאל, אתמול/חטיבת דובר המשטרה

אתמול הורגשו רוחות דרום-מערביות עזות, וירדו גשמים בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף. מזג האוויר הלילה יהיה גשום לפרקים ומלווה בסופות רעמים בצפון הארץ ובמרכזה, וקיים חשש להצפות במישור החוף ובנחלי מדבר יהודה וים המלח. שלג צפוי בחרמון, ינשבו רוחות חזקות ויהיה אביך בדרום הארץ.

היום יוסיף להיות גשום וסוער בצפון הארץ ובמרכזה. בצפון הנגב ייתכן גשם מקומי, ובדרום יהיה עדיין אביך. הטמפרטורות ימשיכו לרדת ולקראת הערב הגשמים ייחלשו. הטמפרטורות החזויות ללילה ולמחר: ברמת הגולן יהיו 8 מעלות הלילה ו-13 מחר, בחיפה 11 הלילה ו-17 מחר, בטבריה 17-12, בתל אביב 17-14, בירושלים 11-8, בעין גדי 20-16, בבאר שבע 17-9, במצפה רמון 14-6 ובאילת יהיו 13 מעלות הלילה ו-21 מחר.

ברקים בחולון. דצמבר 2016. רן קוט, מערכת וואלה! NEWS
תוך יממה - 400 יותר מהממוצע לחודש כולו. ברקים בחולון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רן קוט

רשות המים מסרה אמש כי עד לשעות הערב ירדו 70-60 מילימטרים של משקעים בהרי הגליל והגולן ויותר מ-40 מ"מ בפסגת החרמון. בגליל התחתון ירדו כ-50 מ"מ. "באגן ההיקוות של הכינרת הצטברו כ-40 מ"מ ויש צפי לגשמים נוספים", עוד נמסר מהרשות. "אין ספק שהגשם הנוכחי מנע התייבשות משמעותית של מקורות מים ופגיעה עמוקה ובלתי הפיכה בחקלאות, ויש לקוות שימשיכו לרדת משקעים גם בשבועות הקרובים, אחרת משבר המים בצפון הארץ, לאחר שלוש שנות בצורות רצופות, עלול להמשיך ולהחריף".

כמו כן, נמסר כי בכינרת עצמה נמדדו כ-25 מ"מ של משקעים, והחל משעות הבוקר עלה מפלס הכינרת בשני ס"מ. המפלס הנוכחי עומד על 213.82 מטרים מתחת לפני הים, וחסרים עוד 5.02 מטרים לכינרת מלאה. לקראת הערב, נרשמה עלייה מתונה בספיקת הנחלים המתנקזים לכינרת. במהלך החודש שעבר, המפלס ירד ב-13 סנטימטרים, חרף הפסקת השאיבה למוביל הארצי, בעיקר בשל היעדר הגשמים וההתאדות הרבה.

במעבדת הברקים של חברת החשמל נמדדו ביממה האחרונה לא פחות מ-2,672. מדובר בכ-400 ברקים יותר מהממוצע הרב-שנתי לחודש דצמבר, שעומד על 2,250.

מכ"ם הגשם המתעדכן:

ברשות המים הבהירו כי הזרימה בנחלים אחרים ברחבי הארץ עוד לא החלה, עקב התייבשות הקרקע בשבועות האחרונים. עם זאת, משרד החקלאות התריע מפני סכנת הצפות בשטחים חקלאיים בגליל המערבי ובאזור השרון ביממה הקרובה, בשל עוצמות הגשם הצפויות תוך זמן קצר. האגף לשימור קרקע וניקוז במשרד החקלאות, יחד עם השירות ההידרולוגי ברשות המים, פיתח כלי ייחודי שחוזה ומתריע בפני שיטפונות בנחלים ומפני הצפות בשטחים חקלאיים.

מוקדם יותר אתמול הודיע אתר החרמון כי בשל תנאי מזג האוויר הצפויים היום, הוא ייסגר למבקרים. אתמול בבוקר כבר החל לרדת באתר גשם מעורב בשלג, ובמהלך היום גברו המשקעים. "במפלס העליון של האתר הצטברו סנטימטרים בודדים של שלג, ובמפלס התחתון השלג עדיין לא נדבק", סיפר לוואלה! NEWS מנהל אתר החרמון, לירון מילס. הוא הסביר כי "הטמפרטורות בחלק התחתון עדיין גבוהות מדי, ונעו במהלך היום סביב שלוש מעלות. בחלק העליון הן הגיעו למינוס מעלה אחת. לפי החזאים, השלג צפוי להמשיך לרדת עד הצהריים, כך שאנחנו מקווים שעד אז יספיקו להצטבר כמויות סבירות של שלג".

מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ
מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

מזג האוויר הביא את הרשויות המקומיות להיערכות שיא, לאחר שהסערה כבר גרמה לנזקים ברחבי הארץ. הגשמים שירדו בצפון הארץ גרמו להצפות בכפר אכסאל הסמוך לנצרת וחמישה כלי רכב חונים נסחפו בזרם. ברחוב הרצל שבבת ים, שני עצים קרסו ואחד מהם פגע במכונית חונה, אולם לא דווח על נפגעים בשני המקרים.

יתרה מכך, הסערה הביאה לקריסתם של פיגומים על גג של בית קפה במרכז תל אביב. גבר כבן 30 נפצע בתקרית באורח קל, וחובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום פינו אותו לבית החולים איכילוב בעיר. "ראינו פיגומים שקרסו על גג בית קפה וגרמו להרס רב במקום", סיפרו אהרון גוליברודסקי ושי רענן, פרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום. "גבר כבן 30 מבית הקפה נחבל והיה בהכרה מלאה, הוא התלונן על כאבים בגפיים. שאר יושבי המסעדה פונו מהמקום ולא הזדקקו לטיפול רפואי".

גם בירושלים קרסו עצים בכמה אזורים וגרמו לנזק, אך לא לנפגעים. ברחוב יאנוש קורצ'אק קרס עץ על עמוד חשמל וגרם להפסקת הזרם בשכונה, וצוותים של חברת החשמל הוזעקו למקום. כמו כן, צוותים של חברת החשמל ושל עיריית רמת השרון הוזעקו לטפל בתקלה בקו מתח המזרים חשמל לרחובות אוסישקין, ביאליק והרחובות הסמוכים.

מלבד ירושלים, תקלות באספקת החשמל נרשמו גם בקו מתח גבוה ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקוה, ובקו נוסף באילת. כמו כן, הייתה נפילת מתח גבוה בין הרחובות בורוכוב בגבעתיים לנחלת יצחק בתל אביב. כמאה משפחות נותקו מהחשמל, אולם התקלה תוקנה כמעט במלואה לאחר זמן קצר.

פיגומים נפלו על בית קפה, רחוב יוניצמן, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
הפיגומים שנפלו בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
פיגומים נפלו על בית קפה, רחוב יוניצמן, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
הפיגומים שנפלו בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון

בעיריית כפר סבא הפיקו לקחים מהשנה שעברה, אז נותקה העיר – כמו יישובים נוספים בשרון – מהחשמל למשך כשלושה ימים בעקבות הסערה. כ-15 מיליון שקלים הושקעו בעבודות תשתית, ביטחון ורווחה, ושופרו תשתיות הריכוז בעיר. "השקענו השנה סכום חסר תקדים לטובת ההיערכות לקראת העונה הגשומה", אמר ראש העירייה יהודה בן. "ההיערכות נעשית בכלל יחידות העירייה, וכוללת פעולות המבוצעות בשטח באופן פיזי לצד היערכות חירום למצבי מזג אוויר קיצוניים וחריגים".

גם בעיריית לוד – שהייתה בשנה שעברה אחת מהערים הבודדות באזור שכבישיה לא הוצפו – נערכים לחורף, והחלו בעבודות גיזום עצים, ניקוי תעלות ניקוז והכנת התעלות המזרימות את מי הגשמים אל הים. ראש העירייה יאיר רביבו קרא לתושבים "לוודא איטום גגות, לבדוק את תקינות מערכות החימום, לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, להצטייד בתאורת חירום, לחזק אנטנות, דודי שמש, סככות וחפצים אחרים על הגגות, ולפנות חפצים שעשויים להתעופף ממקום גבוה בשל הרוחות, כגון עציצים, ריהוט ושלטים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, למרות היממה הגשומה, מהשירות המטאורולוגי נמסר כי עונת החורף האחרונה החלה ברגל שמאל. "כמויות הגשם מתחילת העונה עד היום קטנות מהממוצע במידה ניכרת", הבהירו בשירות המטאורולוגי. "בהשוואה לעבר זוהי תחילת עונה יבשה מאוד, אולם היו עוד כמה שנים שהתחילו בצורה דומה – ואף גרועה יותר, כמו 2013 ו-2010". הכמויות הגדולות ביותר, באופן יחסי, ירדו באזור חדרה והכרמל, שם נמדדו 50-30 מ"מ של משקעים. בהרי הצפון הארץ ובעמק החולה ירדו 25-10 מ"מ, במישור החוף הצפוני ירדו 15-5 מ"מ, במרכז הארץ 10-5 מ"מ, ובדרום הארץ כמעט ולא ירד גשם.

כמו כן, נובמבר היה חם מהממוצע לשני העשורים האחרונים, בעיקר בשבוע השני של החודש. ב-9 וב-10 בנובמבר נמדדו במישור החוף, בשפלה, בצפון הנגב ובעמקי הצפון 34-31 מעלות, וב-12 וב-13 בחודש נמדדו בהרים 29-27 מעלות.

נובמבר היה גם יבש מאוד, ושיעורי הלחות היו נמוכים מהממוצע הרב-שנתי ב-20-15% בצפון הארץ ובמרכזה, וב-15-10% בדרום הארץ. בתחנת המדידה בבית דגן, ליד ראשון לציון, הלחות הממוצעת במהלך החודש הייתה 50%, כ-20% פחות מהממוצע הרב-שנתי, והערך הנמוך ביותר מתחילת המדידות. גם בצמח שבעמק הירדן נרשם יובש שיא.

בהכנת הידיעה השתתפו אלי אשכנזי, אבי אשכנזי ואור רביד

(עדכון ראשון: 22:10)

מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
תיקון קו מתח גבוה ברח' ז'בוטינסקי בפתח תקוה. דצמבר 2016. חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
עבודות בקו מתח גבוה בפתח תקווה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, חברת החשמל
שיקום קו מתח גבוה באילת. דצמבר 2016. חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
עבודות בקו מתח גבוה באילת, אמש/מערכת וואלה! NEWS, חברת החשמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully