וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש אישר: תושבי עמונה יועברו לחלקות זמניות בסמוך למאחז

מנדלבליט הסכים בחוות דעתו להציב מבנים זמניים בשלוש חלקות הסמוכות למאחז, בהתאם למתווה "נכסי נפקדים" - אם חוק ההסדרה לא יעבור. היועמ"ש הדגיש: "מדובר בפתרון זמני לשמונה חודשים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

(ליברמן נגד בנט: "חוק ההסדרה משחק לידי אויבי ישראל ולא יציל את עמונה")

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר אמש (שני) פתרון זמני להעתקת מקום מושבם של תושבי המאחז הבלתי חוקי עמונה - אם חוק ההסדרה לא יעבור. לפי פסיקת בג"ץ, עמונה תפונה לא יאוחר מ-25 בדצמבר.

הפתרון המוצע מתבסס על מתווה "נכסי נפקדים", שלפיו יאכלסו תושבי המאחז המפונה את שלוש החלקות הסמוכות לו, שבעליהן לא תבעו עליהן בעלות. בחוות דעתו הבהיר מנדלבליט כי מדובר בפתרון זמני לשמונה חודשים בלבד, המתבסס על חוות דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי אורי שהם משנת 1998, המאשרת את המתווה בנסיבות דומות של צורך ציבורי דחוף. אם חוק ההסדרה יעבור בכנסת, תפקע העילה של צורך ציבורי דחוף ומשרד הביטחון יידרש לפנות את התושבים מידית.

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
מאחז עמונה/מגד גוזני

בתחילה הוגשו במסגרת המתווה חלקות רבות, אולם בתגובה הגישו הפלסטינים באמצעות ארגון זכויות האדם "יש דין" 35 התנגדויות, שכולן נמצאו אמינות. על שלוש החלקות שנותרו לא הוגשו התנגדויות, ואליהן יעתיקו את המבנים.

מארגון "יש דין", שמייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים במאחז עמונה, נמסר: "במקום לסיים את הפגיעה המתמשכת בבעלי הקרקעות הפלסטינים ולפעול כמצופה משומר הסף מספר אחת של ישראל, היועמ"ש נכנע ללחצים פוליטיים והסכים ל'פתרון' שפוגע בחוק ובזכויות הקניין של האוכלוסייה המוגנת הפלסטינית ומנוגד לדין הבינלאומי ולמדיניות משרד המשפטים ב-30 השנים האחרונות. 'יש דין' עתר לבג"ץ כדי לאפשר לתושבי הכפרים הסמוכים לעמונה לשוב לאדמותיהם, ונמשיך להיאבק יחד איתם על זכויותיהם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), מיוזמי חוק ההסדרה, התייחס לחוות הדעת של מנדלבליט ואמר כי היא "סותמת את הגולל על פתרון נכסי הנפקדים הקבוע שעמד לפתחו של היועץ במשך שנה". לדבריו, "בחוות הדעת התייחס היועמ"ש לפתרון זמני ומוגבל מאוד שאין בצדו כלום ולמעשה קבע שלא ניתן לעשות שימוש בנכסי נפקדים לצורך הקמת יישוב לאורך זמן אלא רק למשך תקופה קצרה, כחריג, עד להשלמת הקמת שכונה חלופית לתושבי עמונה בשבות רחל. בכך קבר היועץ את מתווה נכסי הנפקדים שהוצע לו על ידי וועדת ההסדרה ואילץ אותנו להשלים את חקיקת חוק ההסדרה כדי למנוע את פינוי עמונה. תושבי עמונה לא יסכימו, בצדק, לפתרון זמני שבסופו יגורשו מביתם".

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
"היועמ"ש נכנע ללחצים פוליטיים". מאחז עמונה/מגד גוזני

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) הגיבהגם היא לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ואמרה כי "אין לקבל את הפתרון גם הוא מוגש בשלבים". "המטרה היא הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון והיא תושג בכך שנמשיך לקדם את חוק ההסדרה ונביא אותו לאישור בקריאה ראשונה", אמרה מועלם, והוסיפה: "לאורך כל החודשים האחרונים אמרתי כי דרך המלך להסדרת ההתיישבות היא חוק ההסדרה".

ממטה מאבק עמונה נמסר כי חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה עבור תושבי ההתנחלות "אינה מהווה פתרון עבור תושבי עמונה כלל וכלל". בהודעה מטעם המטה נטען כי "מדובר במתווה מגוחך ומשפיל, של מי שאיננו רואה מול עיניו את עשרות המשפחות ומאות הילדים שבנו כאן מפעל חיים במשך עשרים שנה. לא ניעקר מביתנו בהסכמה למקום אחר רק כדי להיזרק שוב מאותו מקום כעבור שמונה חודשים, אל הבלתי נודע".

במשרד הביטחון הציגו בימים האחרונים ליועץ המשפטי לממשלה את מתווה נכסי נפקדים, והמתינו לחוות דעתו, בניסיון למצוא חלופות לחוק ההסדרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו גם הקים בשבוע שעבר צוות משפטי מיוחד לבחינת המודל הקפריסאי להסדרת אלפי בתים בגדה המערבית הבנויים על קרקע פרטית, באמצעות מוסד בוררות בינלאומי שיכריע בתביעות מקרקעין וקניין.

היום אמור הקבינט המדיני ביטחוני צפוי להתכנס לישיבה שנייה השבוע בנושא המאחז וחוק ההסדרה. שלשום התקיים דיון של שש שעות בסוגיה, על רקע התקדמות תהליך החקיקה של חוק ההסדרה, שצפוי לעלות לקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום רביעי. במהלך הישיבה נידונו האפשרויות השונות המקודמות בימים אלה בממשלה למציאת פתרון לתושבי עמונה ולהתיישבות על קרקע פרטית בכלל, אך לא הושגו הסכמות.

בהכנת הכתבה השתתפה טל שלו.

(עדכון ראשון: 22:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully