וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כאילו היא עבריינית": זוגתו הפיליפינית של ישראלי עומדת בפני גירוש

29.11.2016 / 10:15

אף ששילמו כסף רב על מסמך המאשר כי נישואיה של לאה בפיליפינים מבוטלים ובעקבותיו התחתנו בקפריסין, התברר כי מדובר בזיוף שמונע ממנה לחיות כתושבת עם בן זוגה, דורון. "אני אזרח למופת שלא יכול לחיות עם האישה שהוא אוהב"

צילום: אבי כהן וניב אהרונסון, עריכה: ורד לידני ושניר דבוש

דורון לוי ולאה קפה, ישראלי ופיליפינית, נמצאים בזוגיות בשש השנים האחרונות. כשהחליטו למסד את הקשר גילו כי הדבר אינו אפשרי, משום שהיא נחשבת לנשואה בארץ מוצאה. כעת, עומדת קפה בפני גירוש מהארץ, מאחר שמשרד הפנים טוען כי מסמכי התרת הנישואין שהשיגו השניים מזויפים.

דורון, בעל חברת כוח אדם ופסיכולוג קליני במקצועו, הכיר את לאה, פיליפינית שעובדת בארץ בסיעוד, במהלך אירוע חברתי לפני שש שנים. תוך כמה חודשים הפכו השניים לבני זוג. קפה ביקשה ממשרד הפנים בקשה לתושבות כידועה בציבור של לוי, אך נענתה כי הדבר אינו אפשרי, מאחר שהיא עדיין רשומה כנשואה בפיליפינים.

עוד בוואלה! NEWS:
"נכה צריך לאכול פחות, לשתות פחות, לחיות פחות כדי לשרוד"
החללית שלא הצליחה להמריא: הניסוי החברתי שמראה כמה ישראל משוסעת
"רמב"ם הלכות רוצח": כתובות נאצה רוססו על בית כנסת רפורמי ברעננה

דורון לוי ולאה קפה נישאו בקפריסין וכעת משרד הפנים רוצה לגרש את לאה חזרה לפיליפינים, 15 בנובמבר 2016. אבי כהן
ביקשו להירשם כידועים בציבור. לוי וקפה/אבי כהן

"היא טיפלה אז במבוגרת ניצולת שואה בת 95 בתל אביב, והתגוררנו אחד ליד השנייה", סיפר דורון. "כשהכרנו הייתה אהבה גדלה, ומאז אנחנו שש שנים ביחד. רצינו להתחתן, הצעתי לה נישואין, ואז התברר לי שבפיליפינים החוק והדת לא מאפשרים להתגרש, אלא להתיר את הנישואין", הוסיף.

לדבריו מדובר בתהליך מורכב שאורך כשנה, ובמשרד הפנים מנצלים את העובדה הזאת כדי למנוע מתן תושבות. כך, נוצרת רשת של מתווכים ומזייפים, שמציעים את שירותיהם כדי להעניק את מסמכי התרת הנישואין. "כשהכרתי אותה היא הייתה פרודה זה שש שנים מבעלה, אבל לא גרושה. אנחנו מכירים זוג ישראלי במצב דומה שעברו תהליך כזה, והם סיפרו לנו שהם מכירים עורך דין שמבצע את הליך התרת הנישואין. התחלנו לנסות לעשות תהליך מאוד יקר - בשנת 2011 שילמנו סכום של 4,000 דולר", סיפר.

אלא שהתהליך הזה עלה בתוהו. במשך שנה נאמר להם שהתהליך מתקדם, אך דבר לא קרה. לאחר שהבינו כי לא יקבלו את תעודת התרת הנישואין, דורון וזוגתו תבעו את זוג הישראלים בבית המשפט והזוגות הגיעו להסכם פשרה, שבמסגרתו הוחזרה להם מחצית מהסכום ששולם לעורך הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"חשבנו שנוכל לחיות כבני זוג, אך קיבלנו צו גירוש"

"מכל הסיפור - תעודת התרת נישואין לא יצאה", סיפר דורון, אך השניים לא ויתרו. הם שמעו על ישראלית בשם עדנה סגל, המתגוררת ברחובות, שמציעה שירותי תיווך לקבלת התרת נישואין. השניים שילמו עוד 2,000 דולרים לסגל, והפעם קיבלו את המסמכים עם אישור של משרד החוץ ונסעו להתחתן בקפריסין.

אלא שמאוחר יותר התברר לשניים כי המסמכים שקיבלו היו מזויפים. "עשינו הסכם, כתבנו שהיא מקבלת חצי מהכסף ומתחילה בתהליך. היא אמרה לנו שתוך חצי שנה היא תקבל את תעודת התרת הנישואין. אחרי שנה, היא הודיעה לנו שהתעודה ברשותה. קיבלנו את המסמכים כשהם חתומים על ידי שגרירות ישראל כדת וכדין, ואף צילמנו אותה בווידאו נותנת לנו את כל התעודות", סיפר דורון.

בסרטון נראית סגל יושבת עם הזוג ומוסרת להם את המסמכים כשהם חתומים. "יודעים על הכול במשרד הפנים, אתה צריך לתת את זה במשרד הפנים", היא אומרת. "אם הם ישאלו איפה האישור על הביטול, תתנו להם את הכל ביחד. הנה, כתוב שגרירות ישראל".

דורון לוי ולאה קפה נישאו בקפריסין וכעת משרד הפנים רוצה לגרש את לאה חזרה לפיליפינים, 15 בנובמבר 2016. אבי כהן
"קיבלנו את המסמכים חתומים על ידי שגרירות ישראל". קפה ולוי/אבי כהן

"ראינו שהכול בסדר והעברנו לה עוד 2,500 דולר במעמד זה", הוסיף דורון. "העברנו את כל המסמכים ואמרנו שאנחנו רוצים לטוס לקפריסין ולהתחתן. קיבלנו אישור מיוחד ונסענו. כשחזרנו לארץ, חשבנו שנקבל אישור ונוכל לחיות כבני זוג. אך לאחר חודש קיבלנו צו גירוש ללאה".

לפי צו הגירוש, המסמכים שהשיגו בני הזוג הם מזויפים, ועל כן צריכה לאה לעזוב את הארץ תוך שבעה ימים. השניים פנו לעו"ד תומר ורשה, כדי שייצג אותם מול משרד הפנים, ובנוסף פנו גם למשטרה, כדי להתלונן על סגל שגבתה מהם 4,500 דולר בתמורה למסמכים מזויפים.

מסמך הסירוב של משרד הפנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אחרי שנה קיבלתי מהמשטרה מכתב קצר שאומר שהם בדקו את הדברים ואין מספיק עדויות לתבוע את סגל", סיפר דורון. "זאת על אף שמשרד הפנים שלח לנו אסמכתא כי המסמכים מזויפים, וחרף העובדה שצילמנו אותה נותנת לנו את המסמכים הללו", הוסיף.

"מי שזייפה מסמכים נשארת חופשייה - ובת זוגי מקבלת צו גירוש"

לדברי דורון, המדינה מערימה עליו קשיים מיותרים, בעוד בקשתו היחידה היא לחיות עם האישה שהוא אוהב. "אני קיבוצניק ואזרח ישראלי מהטובים שבהם", אמר. "שירתי בסיירת מטכ"ל, אני פסיכולוג קליני, אזרח למופת, משרת את המדינה כבר עשרות שנים. ובכל זאת, אני לא יכול להתחתן ולשהות עם בת זוגי בארץ, בגלל שמשרד הפנים מנצל את העובדה שאי אפשר להתגרש בפיליפינים, ולא נותן לי אפשרות להישאר עם בת זוגי בארץ. עכשיו היא אמורה להיות מגורשת".

על התנהלות המשטרה בעניין עדנה סגל אמר: "זה נראה לי תמוה שסוגרים את התיק, היא נשארת חופשייה, ובת זוגי, כאילו היא העבריינית, מקבלת צו גירוש. עד היום הוצאנו על הסיפור הזה יותר ממאה אלף שקל על עורכי דין ונסיעות, ואני לא יכול לחיות עם בת זוגי בארץ מבלי שאפחד שיגרשו אותה. בסוף אני אאלץ לעזוב ולגור שם. אולי אלך לעשות מילואים שם", אומר בלעג. "זאת האפשרות שעומדת בפניי, ויכול להיות שזה מה שיקרה".

דורון לוי ולאה קפה נישאו בקפריסין וכעת משרד הפנים רוצה לגרש את לאה חזרה לפיליפינים, 15 בנובמבר 2016. אבי כהן
"בסוף אאלץ לעזוב ולגור בפיליפינים". לוי וקפה/אבי כהן

עו"ד ורשה, מומחה לאשרות ומעמד בארץ אמר: "הבעיה שנחשפה היא בעייתם של זוגות מעורבים רבים, שמשרד הפנים מקשה עליהם ללא הצדקה וללא הגיון. המדינה הרי מכירה בזוגות ידועים בציבור שאינם נשואים ומאפשרת להם להסדיר כאן מעמד מכוח זכותו של הישראלי לחיי זוגיות. אם אחד מבני הזוג הוא פרוד מנישואים ישנים, אין שום הצדקה לחייב אותו להתחיל הליך גירושים יקר וממושך בחו"ל, כתנאי לקבלת מעמד בארץ. הדבר פוגע קשות בזכותו של הישראלי וכל זאת כשממילא אין בכוונת הזוג המעורב להינשא בישראל".

עוד הוסיף ורשה כי "דרישה זו של משרד הפנים אינה חוקתית, והיא זו הגורמת לזוגות תמימים ליפול קורבן לשרלטנים וזייפנים. לשמחתנו, בכל פעם שאנו פונים עם זוג לבית המשפט בעניין זה, הוא נותן סעד ומחייב את משרד הפנים לקדם התהליך. כעת, בכוונת משרדנו לעתור לבית המשפט באופן עקרוני נגד המדיניות הפסולה הזו, כדי שהדרישה הזו תוסר לחלוטין מהנוהל".

עדנה סגל מסרה בתגובה: "אני נתתי עדות במשטרה. אני לא אשמה, לא ידעתי שהמסמכים מזויפים ולא עשיתי את המסמכים".

גורמים במשטרה שמעורבים בפרטי החקירה אמרו כי סגל נחקרה באזהרה, אך לאור העובדה שהיא פעלה כמתווכת, והעובדה שמקור האינדיקציה לכך שהמסמכים שמסרה מזויפים או לא מקורם בפיליפינים, המשטרה סגרה את התיק על סעיף חוסר ראיות ולא חוסר אשמה.

ממשרד הפנים לא נמסרה תגובה על למועד פרסום הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully