וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמחצית מהנשים שנרצחו בידי בני זוגן - התלוננו במשטרה על אלימות

23.11.2016 / 6:00

לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים מתפרסמים נתונים קשים. מתחילת השנה נרצחו שמונה נשים בידי בני זוגן, ועוד שבע בידי בני משפחה אחרים. השר חיים כץ: "נתווה דרך לאיתור מוקדם ומניעה"

צילום: מאצ'י הוף ואור רביד, עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: סמאח סלמה על רצח אישה בלוד לפני כחודשיים)

היום העולמי למאבק באלימות נגד נשים יצויין ברחבי העולם מחר (שישי). נתונים שפרסמו משרד העבודה והרווחה, מרכז המחקר והמידע של הכנסת ומשרד הבריאות חושפים את המציאות העגומה של המון נשים ושל ילדים רבים, הפונים למדינה כדי לקבל סיוע, ולעתים נאלצים אף להתחיל את חייהם מחדש.

מתחילת שנת 2016 נרצחו שמונה נשים בידי בני זוגן בהווה או בעבר - שלוש יהודיות ותיקות, שתיים יוצאות מדינות חבר העמים ושלוש ערביות. שלוש מתוכן הגישו תלונה קודמת במשטרה. עוד שבע נשים נרצחו על ידי קרוב משפחה שאינו בן זוג, מהן שש ערביות ואחת יהודיה. אחוז הנשים הערביות שנרצחו בידי בני זוגן עלה עלייה משמעותית משנת 2013, אז רק אחת מתוך עשר נשים שנרצחו הייתה ערביה.

עם זאת, המפקח הארצי על טיפול באלימות במשפחה במשרד העבודה והרווחה, סאיד תלי, קרא להיזהר בקריאת הנתונים. "כל מקרה רצח נוסף עשוי לשנות משמעותית את ההתפלגות", אמר תלי והוסיף כי הנשים הערביות מהוות את רובם המכריע של קורבנות הרצח בידי קרוב משפחה שאינו בן זוג, תופעה שמאפיינת בעיקר את החברה הערבית. הוא ציין כי שיעור יוצאות מדינות חבר העמים מקרב הנרצחות בשנים האחרונות גבוה ביחס לישעורן באוכלוסיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יותר מ-14 אלף פניות התקבלו בשנה שעברה במרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה שמפעיל המשרד ברחבי הארץ. המרכזים סייעו לכ-11 אלף בני אדם, מהם כ-7,000 נשים, כ-3,000 גברים וכאלף ילדים ובני נוער. במהלך השנה שהו ב-14 המקלטים שמפעיל המשרד יותר מ-700 נשים וכאלף ילדים. רוב הנשים חדשות במקלטים, ורק כמאה מוגדרות "נשים ממשיכות", שנשקפת להם סכנה פיזית או נפשית מידית.

כמו כן, במוקד רווחה 118, לטיפול בפניות הציבור בנושאי רווחה, התקבלו בשנה שעברה יותר מ-1,300 פניות טלפוניות על אלימות במשפחה. כ-950 מהפניות הן של נשים שדיווחו על אלימות מצד בני זוגן, וכ-70 פניות נעשו מגברים שדיווחו על אלימות מצד בנות זוגם.

יותר מ-30 נשים ומ-70 ילדים שהו בשנה שעברה בדירות מעבר שיקומיות שמפעיל משרד העבודה והרווחה ברחבי הארץ. דירות המעבר מיועדות לנשים שסיימו את שהותן במקלט וזקוקות למסגרת טיפולית המשכית, לשיקום ולהתחלה חדשה בכל תחומי החיים.

הפגנה נגד אלימות לנשים בתל אביב, נובמבר 2011. אורי לנץ
הפגנה בתל אביב נגד אלימות כלפי נשים/אורי לנץ

בשנה שעברה התקבלו בשירות המבחן למבוגרים של המשרד כ-4,500 הפניות לתסקירים לצורך אבחון והערכת סיכון לעבירות אלימות במשפחה. מדובר בכחמישית מכלל ההפניות לשירות. כ-3,200 היו בנוגע לעבירות של אלימות בין בני זוג, והיתר עסקו באלימות כלפי ילדים, הורים ובעבירות אחרות במסגרת המשפחה.

שירות המבחן טיפל בכ-1,200 צווי מבחן בתחום האלימות במשפחה. 300 גברים טופלו במסגרת של 22 קבוצות טיפול יעודיות לגברים אלימים כלפי בנות זוגם. 30 גברים הנתונים במעצר בית בשל עבירות אלימות כלפי בנות זוגם טופלו בשלוש קבוצות טיפוליות ברחבי הארץ. כ-70 גברים טופלו בבית נועם, מסגרת טיפולית אינטנסיבית יומית שמפעיל המשרד, וכ-70 גברים אחרים טופלו במסגרת תכנית "דיאלוג מחודש".

ח"כ חיים כץ, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"תופעה על מגזרית בעלת השלכות הרסניות". השר חיים כץ/נועם מושקוביץ

ביום זה, גם נתוני האלימות המינית צפים ועולים. כשליש מהמתלוננות על עבירות מין בשנה שעברה היו קטינות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי הפגיעה המינית הרווחת בקרב נערות בנות 18-13 הייתה תקיפה מינית, ומחצית ממעשי התקיפה האלה נעשו על ידי תוקף מתוך המשפחה. יותר מ-15% מכלל הפניות למרכזי מניעה וטיפול באלימות במשפחה של משרד העבודה והרווחה היו של עולים, 71% מהם היו של נשים, 26% של גברים ו-3% מהפניות היו של ילדים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ, אמר עם פרסום הנתונים כי "אלימות במשפחה היא תופעה על מגזרית בעלת השלכות הרסניות על כל התא המשפחתי". הוא הוסיף כי "משרד העבודה והרווחה פועל להרחבת סל הכלים והתקציבים לטיפול בגברים מכים ולשיקום נשים נפגעות אלימות, במטרה לסייע להן לבנות חיים עצמאים ולספק בטחון לילדים. בימים אלו אנו מגבשים תכנית לאומית למיגור האלימות במשפחה ויחד עם משרדי ממשלה נוספים נתווה דרך אפקטיבית לאיתור מוקדם ומניעה לצד שיקום, טיפול וענישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully