וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: לבית המשפט אסור לבטל הרשעת שופט בדימוס שהטריד מינית

23.11.2016 / 12:00

בית המשפט יחליט אם לקבל הסדר טיעון חריג שיבטל הרשעתו של השופט בדימוס יצחק כהן בגין עבירות מין. כשפיני כהן זרק נעל על שופטת הוא נכלא לשנתיים, את כהן הגדול מבקשים אפילו לא להרשיע

שלוש שנות מאסר בפועל נגזרו לפני שש שנים על פיני כהן, שזרק נעל על נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, מה שגרם לנפילתה ולשבירת משקפיה. בייניש חזרה כעבור זמן קצר לאולם והמשיכה בעבודת השיפוט, וכעבור שנה הומתק עונשו של כהן לשנתיים. בגזר הדין הסביר השופט כי העונש חסר התקדים בחומרתו נבע ממעמדה הרם של בייניש כשופטת, היותה סמל ולמען "ייראו וייראו". מדובר בעונש שניתן בדרך כלל כאשר נעשה שימוש בנשק כלשהו.

יצחק כהן, נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת. דוברות בתי המשפט,
יישב על ספסל הנאשמים כמו האנשים שאת דינם פסק. השופט בדימוס יצחק כהן/דוברות בתי המשפט

מחר (חמישי) בשעה תשע בבוקר יצעד השופט לשעבר יצחק כהן לאולם בית משפט השלום בראשון לציון. מי שהיה נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת ומועמד לבית המשפט העליון ישב על ספסל הנאשמים כמו אלפי האנשים שאת דינם פסק. אבל כהן, בניגוד לנאשמים אחרים בעבירות מין, כבר יודע שלכלא הוא לא ילך וככל הנראה גם כתם של הרשעה לא ידבק בו, כאשר במסגרת הסדר טיעון הסכימה הפרקליטות לבקשתו לביטול ההרשעה.

פיני כהן בבית המשפט ינואר 2010. עומר מירון
שופט הוא סמל. פיני כהן שהשליך נעל על נשיאת העליון בייניש/עומר מירון

האם אזרח מן השורה היה מקבל הסדר טיעון כזה? כמעט בטוח שלא. במסגרת ההסדר מואשם כהן כי בעת שכיהן כשופט מחוזי נכנסה ללשכתו עוזרת משפטית וכשמסרה לו מסמך, הוא הושיב אותה על ברכיו, הכניס את ידו מתחת לחולצתה וליטף את גבה. כאשר קמה, קם אחריה וחיבק אותה. מדובר במעשה מגונה ולא בהטרדה מינית, וזה היה גם הסעיף המקורי ש"רוכך" במסגרת הסדר הטיעון. כהן צפוי להודות בהטרדה מינית והמדינה תבקש להטיל עליו עונש של שירות לתועלת הציבור ופיצוי למתלוננת בסך 2,500 שקלים. בנוסף לכך, לפי ההסדר, התביעה תסכים לאי הרשעתו.

זו לא הייתה הפעם הראשונה ששמו של כהן עלה בהקשר של הטרדה מינית. פרקליטה דיווחה בזמן אמת לפרקליט המדינה משה לדור על מעשים דומים מצדו של השופט הבכיר, אולם חזרה בה לאחר מכן. לדור מעולם לא ערב בסיפור את נשיא בית המשפט העליון בזמנו, אשר גרוניס, וכהן המשיך בתפקידו.

החוק היבש שוב לא נרטב

בית המשפט יצטרך מחר להחליט אם לקבל את ההסדר החריג ששולח מסר לכל נפגעות עבירות המין באשר הן: מותר לתקוף מינית ולהטריד אם אתה במעמד מספיק בכיר, אפילו לא תורשע. החוק היבש שוב לא נרטב. כי שופט הוא סמל בעיני הפרקליטות רק כאשר נזרקת עליו נעל, אבל ברגע שהוא, האדם שאמון יותר מכולם על שלטון החוק, מנצל את מעמדו כדי לבצע עבירת מין בעובדת זוטרה - אז התמונה מתהפכת פתאום, ואותו "סמל" מקבל תנאים מפליגים. כהן הקטן זרק נעל על שופטת ונכלא לשנתיים, את כהן הגדול מבקשים אפילו לא להרשיע.

לבית המשפט אסור לקבל את הסדר הטיעון הזה. משמעותו היא שהמערכת תמיד תגן על עצמה ואף אישה לעולם לא תסכים להתלונן נגד בכירים במערכת. בתקופה שבה אמון הציבור בבתי המשפט נמוך גם ככה, טוב יעשה בית משפט השלום בראשון לציון אם יתנגד לביטול ההרשעה ויראה שגם אם אתה שופט בכיר ואולי אפילו במיוחד - את הידיים תשמור לעצמך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully