וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדאיג, מבחיל - ואכזרי": תומכי טראמפ האנטישמיים "נכנסים למיינסטרים"

23.11.2016 / 9:38

מנכ"ל הליגה נגד השמצה הגיב לסרטון שבו תומכי הנשיא הנבחר מצדיעים במועל יד: "הם צריכים לשמוע גינוי עקבי מצדו", אמר - בצל התנערותו אמש של הנשיא הנבחר מהארגון הניוא-נאצי שתומך בו. מקורב ליועצו המיוחד לאולפן וואלה! NEWS: "תומכי ישראל יכולים לישון בשקט"

עריכת וידאו: ניר חן.

ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ארגון אמריקני הנאבק באנטישמיות, טען היום (שלישי) בשיחה עם וואלה! NEWS כי הסרטון שבו נראים פעילי ימין קיצוני בוועידה בוושינגטון קוראים "הייל טראמפ" ומצדיעים במועל יד, "היה מבחיל". עם זאת, הוא הדגיש כי אינו מופתע מכך, וכי גורמים כאלה תפסו תאוצה בשנה האחרונה, לקראת הבחירות לנשיאות.

"ראינו אותם מביעים תמיכה בדונלד טראמפ ובעמדותיו על הגירה, על מקסיקנים, על מוסלמים, על פליטים, ראינו ממים וסיסמאות שנכנסים לתוך שיח המיינסטרים, אנחנו נלחמים בזה זמן רב", הסביר. לדבריו, "אחרי הבחירות, ראינו עליה במספר פשעי השנאה. ראינו חנות בפילדלפיה שהושחתה בצלבי קרס, כנסייה שחורה מחוץ לוושינגטון הבירה עם גרפיטי שאומר שהיא ללבנים בלבד; ראינו רכוש פרטי מושחת בסיסמאות נגד להט"ב, אישה עם חיג'אב הותקפה בסן דייגו, והיו עוד מקרים".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ לא יקדם חקירות נגד קלינטון: "עלול לפלג את המדינה"
טראמפ הכריז כי יבטל הסכם סחר ענק – ובסין מקווים לאסוף את השלל
"קרן הצדקה של טראמפ העבירה לו ולמשפחתו כסף בניגוד לחוק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו נלחמים בזה זמן רב". תומכי טראמפ בוושינגטון, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא הבהיר: "לא היינו מופתעים כשראינו את הסרטון. אנחנו יודעים מי האנשים האלה. הם בעד נאציזם, הם אנטישמיים, תומכים בעליונות הגזע הלבן. הם גזענים בכל מובן". לדברי גרינבלט, יש לגנות את התופעה בצורה תקיפה ועקבית עד שתעלם. "הנשיא הנבחר טראמפ דיבר בליל הבחירות על לאחד את כולם, וזה נהדר", הסביר, "אבל למרבה הצער ראינו מספר תקריות מדאיגות".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
"אם לנשיא הנבחר יש זמן לצייץ על המילטון, זה יעזור אם הוא יעמוד בחוזקה ובעקביות ויגנה את השנאה הזו"

"זה חשוב לדעת שהאנשים האלה טוענים נאמנות לטרמאפ, אבל הוא לא טוען נאמנות אליהם, זה לא קשור אליו", המשיך, "אבל אם לנשיא הנבחר יש זמן לצייץ על המילטון (המחזמר בו צוות המחזה הקריא הודעה ביקורתית כלפי סגן הנשיא הנבחר מייק פנס בעודו באולם, ע"נ), זה יעזור אם הוא יעמוד בחוזקה ובעקביות ויגנה את השנאה הזו".

כשנשאל מה דעתו על הגינוי שפרסמה לשכתו של טראמפ אמש, השיב גרינבלט: "זו התחלה. אף אחד לא אומר שכל תומכי טראמפ גזענים. אבל הגזענים האלה הם תומכים שלו, והם צריכים לשמוע גינוי חזק מצדו, לא פעם אחת, שוב ושוב". לדבריו, "אנחנו צריכים להבהיר שלדעה קדומה אין מקום בפוליטיקה".

"במציאות הזו שהאנשים האלה קיימים, כשלא מגנים אותם בצורה עקבית, הם מוצאים את דרכם למיינסטרים", הוסיף. "זה אירוע קטן, הוועידה הלאומית שלהם משכה מאה איש, זו לא קבוצה גדולה אבל היא קולנית, והם מצדיעים במועל יד ומתארים יהודים כלא אנושיים, אומרים דברים אכזריים כלפי מיעוטים". הוא סיכם את דבריו בכך שאמר כי "אנחנו ב'ליגה נגד השמצה' לא מתערבים בפוליטיקה, אבל אנחנו כן מתערבים בחוסר סובלנות - ולדבר הזה אין מקום במרחב הציבורי".

"השואה לא החלה עם הרג, היא החלה עם מילים"

סטיוארט ויינבלט, נשיא ארגון הרבנים של הפדרציה היהודית בצפון אמריקה, הדגיש בשיחה עם וואלה! NEWS כי לחווייתו האישית "זה היה מזעזע. אני נדהמתי, פחדתי, אני לא זוכר אף פעם שראיתי דבר כזה בשנים האחרונות בארצות הברית, וזה בהחלט מזעזע. זה מדליק נורה אדומה". הוא הוסיף, תוך הבהרה כי הוא הוא מדבר בשם עצמו ולא בשם הארגון שבראשו הוא עומד, כי "מאז הבחירות, אני שומע הרבה ביטויי דאגה מצד מנהיגי הקהילה וגם מצד אנשים מהקהילה. עוד מוקדם לדעת, אבל בינתיים הסימנים גורמים לדאגה ולא להרגעה".

"כעת ישנה במה לרעיונות שעד היום היו מחוץ לגדר", אמר ויינבלט, שהבהיר כי רבים תוהים כעת אם גורמים גזעניים אכן ימונו למשרות מפתח בממשל טראמפ, או יורשו לקדם מדיניות מפלה. לדבריו, "אנחנו רואים שיש כאלה ב'אלט רייט' שאומרים שעכשיו זה הזמן שלהם לבטא את הדעות והתכניות שלהם. השאלה היא איפה הנשיא החדש יהיה כלפי התומכים האלה. האם הוא יכניס אותם לאוהל או ישאיר אותם בחוץ".

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ בבניין הניו יורק טיימס, ניו יורק. 22 בנובמבר 2016. רויטרס
"אם הם קיבלו כוח, אני ארצה להבין מדוע". טראמפ, היום בניו יורק/רויטרס

הוא הוסיף כי "אני לא מאמין שטראמפ אנטישמי, אבל סביבו יש אנשים שבאים מכל מיני מקומות עם קשרים לתנועה האנטישמית". ויינבלט הדגיש כי עבורו לא מדובר בעניין מפלגתי, וכי הוא מוטרד מכל גילוי של אנטישמיות, גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. "יש אפשרות שקית' אליסון יתמנה להיות נשיא המפלגה הדמוקרטית, וההצהרות שלו כלפי ישראל, גם מאוד מדאיגות, כלומר התופעה הזו נמצאת לא רק בימין. יש סיבה לדאגה משני הצדדים", אמר.

ביממה האחרונה התחולל דיון ציבורי בארצות הברית אם יש לגנות בכל הכוח את הארגון, או שמא להתעלם ממנו מתוך תפיסה שעצם ההתייחסות אליו תיתן לו במה נוספת ועוד תשומת לב. "זו שאלה טובה", אמר ויינבלט, "מצד אחד לא רוצים לנפח אותם ולתת להם יותר כוח ממה שיש להם, מצד שני, אני חושב שצריך להראות את ההצהרות הקיצוניות שלהם, כדי שנוכל להבהיר שאין מקום לעמדות שלהם במאה ה-21 בארצות הברית".

מוזיאון השואה הלאומי של ארצות הברית, בוושינגטון הבירה, פרסם גינוי לוועידת הימין הקיצוני בעיר. "השואה לא החלה עם הרג, היא החלה עם מילים", נמסר בהודעה הרשמית. "המוזיאון קורא לכל אזרחי ארצות הברית, למנהיגים דתיים ואזרחיים לכל ענפי ההנהגה והממשל להתעמת עם מחשבה גזענית ודברי שנאה פלגניים".

"אחד התומכים הגדולים בישראל מגיע לבית הלבן"

אהרון קליין, מנהל דסק ירושלים באתר החדשות הימני קיצוני Breitbart, שהיה עד לא מזמן בניהולו של סטיב בנון, מי שמונה ליועץ אסטרטגי בכיר של טראמפ ומזוהה עם גורמים דומים לאלה שתועדו בסרטון המדובר, קרא בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "אל תחששו מסטיב בנון". לדבריו, "תומכי ישראל יכולים לישון בשקט, בידיעה שאחד התומכים הגדולים במדינה היהודית מגיע עכשיו לבית הלבן".

"אני מכיר אותו שנים", הוסיף, "אני לא רק מועסק על ידו, אני גם חבר קרוב". לטענת קליין, "הוא ההפך הגמור ממה שנטען בהכפשות עליו. הוא לוחם למען ישראל ונגד אנטישמיות. אנחנו לא מסתכלים על מגדר או גזע או דת או מוצא אתני. אנחנו מעל זה". הוא הוסיף, בהתייחסות לביקורת נגד בנון: "אני חושב שהם חוששים ממדיניותו, לכן הם מכפישים אותו ללא הפסקה בהמצאות פוגעניות. פשוט מאוד, בגלל המדיניות שלו והקשר שלו לדונלד טראמפ".

קליין ציין כי "בנון גייסו אותי באופן אישי להקים את שלוחת Breitbart בירושלים. המטרה העיקרית שרצה להשיג בכך הייתה להילחם בחדשות לא מדויקות ודיסאינפורמציה נגד ישראל. זה איש שנלחם באנטישמיות". הוא הוסיף: "סטיב בנון הוא אחד האנשים הכי טובים למלא את המשרה הזאת. הוא יודע איך להשתמש בכוח של הבית הלבן לטובת אבטחת הגבולות של ארצות הברית, להתמודד עם מדיניות ביטוחי הבריאות של אובמה, לבצע רפורמה בכלכלה וגם, דרך אגב, לעמוד לצד בעלות בריתנו - ולא לצד אויבי ארצות הברית".

סטיב בנון ודונלד טראמפ בגטיסבורג, פנסילבניה, 22 באוקטובר 2016. AP
"איש שנלחם באנטישמיות". טרמאפ ובנון/AP

טראמפ עצמו התייחס לפרשה בעת ביקור במטה העיתון "ניו יורק טיימס", וטען: "אם הייתי חושבת שבנון גזען או ימני קיצוני או משהו כזה, אני לא הייתי חושב בכלל על למנות אותו". לדבריו, "נראה לי שמאוד קשה לו עם זה, כי זה לא הוא".

הנשיא הנבחר הוסיף כי הוא "לא חושב" שהוא עשה משהו שעודד את תנועות הימין הקיצוני הגזעניות והאנטישמיות, והוסיף: "אני לא רוצה לתת להם כוח, ואני לא תומך בהם. אם הם קיבלו כוח, אני ארצה לבחון את זה ולהבין מדוע". בהתייחסות ישירה לתיעוד של ההצדעה במועל יד, ציין, לאחר שנשאל שוב על הנושא: "ברור שאני מגנה אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully