וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל וברשות חוששים מחמאס - והרחוב הפלסטיני עסוק בבחירות

עדי כרמי

27.11.2016 / 19:30

חוסר יציבות שלטונו של יו"ר הרשות הפלסטינית עשוי להשפיע בבוא היום על האזור כולו, וברמאללה חוששים מהפיכתו של חמאס לאלטרנטיבה שלטונית. האם התסיסה הפנימית תופנה לבסוף לעבר ישראל? דעה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: מוחמד דחלאן בראיון בשנה שעברה: "הדרך היחידה לצאת מהמבוי הסתום היא בחירות")

בתקופה האחרונה אנו עדים לחוסר יציבות שלטונו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בגדה המערבית, שבא לידי ביטוי בחוסר ודאות, הן לגבי מצבו האישי והן לגבי היורש העתידי. הסיטואציה כבדת המשקל ודאי תשפיע על האזור כולו עת יוחלף המנהיג, או אף השלטון בכללותו.

חוסר הוודאות והחשש מקבלים משנה תוקף, בגלל שחמאס פועל כריבון ברצועת עזה ומנסה לשלוח "גרורות" אל הגדה, הן על ידי גיוס מפגעים לצורך ביצוע פיגועי איכות, והן על ידי תעמולה וגיוס המוניים ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת. זאת, במטרה להוביל להפיכה בבוא היום, או לחילופין, להחלפת השלטון באמצעות בחירות עתידיות שיובילו לשלטון כולל ומוחלט של חמאס על כל שטחי עזה ויהודה ושומרון.

עוד בוואלה! NEWS:
שריפה פרצה ביער לטרון: תושבי היישוב נווה שלום פונו מבתיהם
מבצע חשאי או מעצר עריקים: הסכסוך החדש בין רוסיה לאוקראינה
לראשונה: קנסות יוטלו על קבלנים שלא יעמדו בתקני בטיחות

מאות אלפים חוגגים בעצרת לציון 25 שנה להיווסדות חמאס בעזה, 8 בדצמבר 2012. רויטרס
אלטרנטיבה שלטונית. איסמעיל הניה/רויטרס

חוסר היציבות ברמאללה מוביל לזהות אינטרסים בין מדינת ישראל לבין הרשות הפלסטינית, שחוששת מהפיכתו של חמאס לאלטרנטיבה שלטונית. המציאות בחודשים האחרונים מוכיחה כי שב"כ מסכל ברצף פיגועי איכות של חמאס ושל ארגוני הטרור האחרים, ולמעשה לא מאפשר ל"גל הטרור" הסכינאי להתרחב מעבר לרמה מקומית.

ההנהגה הפלסטינית, מצדה, צופה בכל הנעשה ברצועת עזה בדאגה רבה ומבינה שעליה להישמר מכל משמר מחדירת חמאס למוקדי הכוח ברשות, ומכאן שעליה לפקח גם על הציבור הפלסטיני באופן כללי ולנהל מאבק וסיכול טרור של חמאס באופן ישיר, שהרי מדובר מבחינתה במאבק של "להיות או לחדול".

פיגוע הירי שביצע השוטר הפלסטיני לאחרונה אינו מהווה שינוי כיוון, זאת למרות שאין ספק שאירוע מסוג זה יכול לחזור על עצמו. מדובר באירוע חריג שאינו מעיד על כלל מנגנוני הרשות שפועלים הן לסיכול טרור והן לשמירת יציבות השלטון הקיים עד כמה שניתן.

אבו מאזן ומוחמד דחלאן, רמאללה. פברואר 2015. AP
דחלאן/AP

המאבק הפנים פלסטיני על הנהגת הרשות הפלסטינית היא שיחת היום ברחוב ובקרב המנהיגים. האם מוחמד דחלאן ייקח את המושכות ויקבל סיוע מסלאם פיאד, האם ינסו להמליך את ברגותי מהכלא או האם ההנהגה המוכרת והישנה תנסה לבצע מחטף נוסף ולדחות פעם נוספת את "העברת המקל" לדור הצעיר יותר?

בסיכומו של יום, ניתן לומר כי הנושאים הבוערים ברחוב וברשות הפלסטינית הם לאו דווקא גל הטרור הגווע והאם יהיה פיצוץ בסטטוס קוו הביטחוני עם ישראל, אלא דווקא נושאי הפנים הנוגעים לזהות היורש ולמעטפת שתרוץ עמו להנהגת הרשות. רק נשאר לקוות שהתהליך הפנים פלסטיני יתנהל בשקט וללא הפניית זעם פנימי להתפרצות חיצונית כלפי ה"אשם" המוכר והידוע - מדינת ישראל.

עדי כרמי הוא בכיר לשעבר בשב"כ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully