וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק רוצים שהמדינה תשוקם": מיליוני אזרחים יצאו להצביע בהאיטי

הבחירות לנשיאות במדינה זרועת ההרס והאסונות מגלמות בתוכן את שאריות התקווה של התושבים, שרוצים לרפא את מדינתם מהעוני ומהמשברים הפוליטיים המתמשכים. "אנחנו חייבים ממשלה נבחרת שתוציא אותנו מהמצב הזה"

צילום: רויטרס

מיליוני אזרחים יצאו אתמול (ראשון) להצביע בבחירות לנשיאות האיטי, לאחר תקופה כואבת עבור תושבי המדינה הקריבית. הבחירות נערכו כסדרן, זאת לאחר שההצבעה שנערכה לפני כשנה נפסלה בשל טענות לזיופים. הבחירות אמורות היו להתקיים בחודש שעבר, אך הן נדחו בשל הוריקן מתיו שגרם למותם של כאלף בני אדם במדינה וזרע הרס רב.

"אנחנו במשבר פוליטי. אנחנו חייבים ממשלה נבחרת שתוציא אותנו מהמצב הזה", טען לון דלמזין, בן 19 שהצביע לראשונה בחייו בעיר החוף לה קיי, שצלקות הוריקן מתיו עוד שולטות בנופה. גורמים בכירים הזהירו מפני שיעור הצבעה נמוך בשל השפעות ההוריקן. הנשיא בפועל ג'וקלרמה פריברט הפציר באזרחים לצאת ולהצביע "ולבחור בין כאוס ואנרכיה ליציבות פוליטית".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: מסוק משטרה מתרסק במהלך קרבות עם כנופיות בפבלות של ריו
גל פשעי שנאה: בתי כנסת, מסגד וכנסייה הושחתו בבירת קנדה
נגיף הזיקה: ארגון הבריאות העולמי הסיר את מצב החירום

מצביעים בבחירות בהאיטי, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
"לבחור בין כאוס ואנרכיה ליציבות פוליטית". מצביעים בהאיטי/רויטרס

"המדינה נהרסה", אמר לוק אלברט ז'אן-קלוד, חקלאי בן 74 מהחוף הדרומי של האי, "אנחנו רוצים שהמדינה תשוקם". הלן אוליבייר, בת 72 שסיפרה כי זו הפעם הראשונה שבה היא באמת רוצה להצביע, אמרה כי נמאס לה מה"טסטוסטרון בפוליטיקה ההאיטית". אוליבייר מאמינה כי מריס נרסיס, אחת משתי הנשים המועמדות לנשיאות, תוכל לשפר את מצב האומה. "נשים מגינות על נשים. הן עושות שינויים חיוביים. הגברים מנהלים אותך ומכים אותך חזק מדי", אמרה אוליבייר לאחר שהצביעה בבית ספר תיכון בפטיונוויל, מחוז הסמוך לבירה פורט או-פראנס.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"כל מה שאנחנו רוצים זה שיאספו את הזבל"

רוב אנשי האיטי נמנעו מהצבעה בבחירות האחרונות. חלק מהסיבה לכך הוא האכזבה מחוסר האפקטיביות של המנהיגים הקודמים שבאי, שהפרו לא פעם את הבטחותיהם לאזרחי המדינה. עם זאת, לא מעט אזרחים עדיין מלאי תקווה שמנהיג חדש יוכל להוציא אותם מהעוני הכבד ומהסערות הפוליטיות במדינה, שני מצבים שהפכו בשנים האחרונות למחלות כרוניות של ממש בהאיטי. "שום דבר לא יעצור אותי מלהצביע. כולנו צריכים לעזור לפתור את הבעיות של האיטי", אמר מיקנסון ברגר, ספר בפורט או-פראנס, שעובד בפינת רחוב בבירה מאז שהמספרה שלו נהרסה ברעידת האדמה של שנת 2010.

בבל אייר, שכונת צריפים בדרום העיר, העידו התושבים כי התקווה הגדולה ביותר שלהם מהממשל החדש היא פשוטה – שיפנה את הזבל מהרחובות. "כל מה שאני יודע זה שהממשלה הבאה צריכה להתחיל לאסוף את הזבל שיש כאן. תחת הממשל הנוכחי לא ראינו כאן איסוף של זבל בכלל", אמר ניקולאס מישל, מורה למתמטיקה בבית ספר בשכונה.

מצביעים בבחירות בהאיטי, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
אנשי האיטי התאכזבו מחוסר האפקטיביות של מנהיגיהם הקודמים, ולא יצאו להצביע. מצביעים בהאיטי/רויטרס

הקלפיות נפתחו ב-6:00 בבוקר (שעון מקומי; 13:00 שעון ישראל), אולם דווח על עיכובים בכמה מוקדים, ובבירה פורט-או-פראנס אזרחים התלוננו על כך שלא יכלו להצביע מכיוון שלא הופיעו ברשימות המתאימות. עם זאת, לאחר שעבר מרבית יום ההצבעה, לא דווח על הפרות חריגות של נוהל הבחירות.

לאופולד ברלנגר, נשיא מועצת האלקטורים של האיטי, סיפר כי הרשויות מרוצות מהתנהלותו של יום הבחירות. זאת, למרות שהקלפיות לא נפתחו בשני מחוזות מבודדים במדינה. "אני חייבת להודות, אני קצת מופתעת מכמה שהדברים עוברים חלק", הוסיפה ונסה סימיליאן, עובדת במשרד האלקטורים שניטרה אחר ההצבעות בבית ספר בסיטה סוליל, שכונת עוני בפאתי הבירה, שם בעבר ימי בחירות התפתחו לא פעם לכדי כאוס מוחלט.

אשיה מצביעה בבחירות בהאיטי, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
27 מועמדים משתתפים במרוץ לנשיאות. מצביעים בהאיטי/רויטרס

לא פחות מ-27 מועמדים משתתפים במרוץ להחליף את מישל מרטלי, שסיים את כהונתו בחודש פברואר האחרון והוחלף בממשלת מעבר. בין המועמדים המובילים בסקרים, היזם ז'ובנל מואיז, מנהל לשעבר של חברת בנייה ממשלתית ג'וד סלסטין, הסנאטור לשעבר מואיז ז'אן-שארל והרופאה מריס נרסיס, שזוכה לתמיכת הנשיא לשעבר ז'אן-ברטראן אריסטיד.

על מנת לנצח, אחד מהמועמדים צריך להשיג יותר מ-50% תמיכה, או להוביל בפער של 25 נקודות לפחות. אם לא יושג יתרון כזה, שני המועמדים המובילים ימשיכו לסיבוב שני, שייערך ב-29 בינואר, כחודש לפני כניסתו המיועדת של הנשיא החדש לתפקיד. לדברי ועדת הבחירות, תוצאות האמת יפורסמו רק מחר.

מצביעים בבחירות בהאיטי, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
לפחות 12 נעצרו בחשד להונאה או שיבוש הבחירות. מצביעים בהאיטי/רויטרס

בינתיים, כ-13 אלף שוטרים מהמשטרה המקומית ומהאו"ם פוזרו ברחבי המדינה כדי לשמור על טוהר תהליך הבחירות ולוודא כי אין מהומות בקלפיות. שרת המשפטים קמיל אדוארד אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפחות 12 בני אדם נעצרו בחשד לביצוע הונאת בחירות או שניסו לשבש את התהליך.

עם זאת, קבוצת OCID, שמשקיפה על הבחירות במדינה, מסרה מוקדם יותר כי רוב תחנות ההצבעה פעלו בצורה תקינה וכי הקבוצה תיעדה פחות מרבע מכמות התלונות שנרשמו בזמן זה באוקטובר 2015.

  • עוד באותו נושא:
  • האיטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully