וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז הימין בצרפת: כישלון לסרקוזי, מכה לנשיא הולנד

הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שקיווה לקאמבק, לא יגיע לסיבוב השני שייערך בשבוע הבא והכריז על פרישה מהפוליטיקה. "המועמד שתבחרו יזכה בבחירות הכלליות", קרא לתומכיו. ראש הממשלה לשעבר פרנסואה פיון מוביל עם יותר מ-40% תמיכה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שני ראשי ממשלת צרפת לשעבר פרנסואה פיון ואלן ז'ופה מובילים בבחירות המקדימות של מפלגות הימין לנשיאות – כך עולה מתוצאות ראשוניות שפורסמו אמש (ראשון), בתום ספירת הקולות מכ-85% מהקלפיות, שבהן הצביעו 3.2 מיליון אזרחים. על פי התוצאות, פיון זכה ב-44%, ז'ופה ב-28.1% ואילו הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שקיווה לעשות קאמבק פוליטי במערכת הבחירות של שנת 2017, קיבל רק 21.1% מהקולות.

מועמדים נוספים זכו לשיעורי תמיכה חד-ספרתיים. רק שני המועמדים עם מספר הקולות הרב ביותר ימשיכו לסיבוב השני, שייערך ביום ראשון הבא. המנצח בסיבוב השני יעלה להצבעה בבחירות הכלליות בחודש אפריל הקרוב, ויתמודד מול מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, העומדת בראש "החזית הלאומית", ומועמד מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שצפוי להיות הנשיא המכהן פרנסואה הולנד.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש ממשלת צרפת מזהיר: "אירופה בסכנת קריסה, לה פן עשויה לזכות"
לה פן שואבת עידוד מניצחון טראמפ: "ניצחון העם על האליטות"
צרפת מציינת שנה לטבח בפריז: "נאריך את מצב החירום"

פרנסואה פיון מצביע בבחירות המקדימות של מפלגות הימין, פריז, צרפת, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
פיון, היום בקלפי בפריז/רויטרס

במסיבת עיתונאים שכינס בפריז, הכריז סרקוזי על פרישה מהחיים הפוליטיים, ואמר: "אני מקבל את תוצאות הבחירות, ומברך את ז'ופה ופיון. הם הרוויחו את מקומם ביושר. אני בוטח בהם". הוא הביע תמיכה בפרנסואה פיון, וקרא: "לעולם לא לתת לקולות הקיצוניים לעלות. לצרפת מגיע יותר מאשר הבחירה ברע במיעוטו".

לדבריו, "המועמד שתבחרו יזכה בבחירות האלה. האינטרס של צרפת חייב להיות הדבר היחיד שעומד מול עיניכם". לסיכום, הוסיף הנשיא לשעבר, שהודה ברצון הבוחר לרענן את שורות הממשל: "בהצלחה לצרפת. אין בי עצב, אני רק מאחל את הטוב ביותר עבור מדינתי".

פיון הוסיף במסיבת עיתונאים משלו כי הוא "מודה מעומק לבי. תודה לכל מי שהבין את החשיבות של הבחירות האלה, עשה את המאמץ ולהצביע". בהתייחסות לפריימריז הפתוח, הבהיר: "זה אך טבעי שכל הצרפתים והצרפתיות ישתמשו בזכותם. העם שלנו רוצה לדבר, לבחור והוא רוצה להיות מעורב".

לדבריו, "הסיבוב הראשון היה הצלחה עממית מרשימה, והביא עמו תקווה של עם שרוצה שנשמע אותו ושנבטח בו". פיון התייחס בקצרה לחזון שלו, וטען: "העם רוצה שינוי של מערכת בירוקרטית ששואבת מהם אנרגיה. האזרחים רוצים לזכות לכבוד כצרפתים". לסיכום, הוא הודה לנשיא לשעבר סרקוזי, והוסיף: "הסיבוב הראשון היה מכובד ואחראי. יריביי עשו שירות לדמוקרטיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי מצביע בבחירות המקדימות של מפלגות הימין, פריז, צרפת, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
סרקוזי מצביע בפריז, היום/רויטרס

טרם נמסרו נתוני ההצבעה המלאים, אולם ראש ועדת הבחירות תיירי סולר מסר כי עד לשעה 17:00 (שעון מקומי; 18:00 שעון ישראל), שעתיים לפני נעילת הקלפיות, יותר מ-2.5 מיליון אזרחים הצביעו. הנתון הגבוה במיוחד מתבסס על שיעור ההצבעה בכ-70% מכ-10,000 עמדות ההצבעה ברחבי המדינה. על פי הערכות לא רשמיות, כארבעה מיליון צרפתים הצביעו בפריימריז.

הבחירות אמנם היו פתוחות לציבור הכללי, אולם על פי סקרי דעת קהל שבוצעו בקלפיות, הרוב המכריע של המצביעים אכן היו תומכי הימין או "החזית הלאומית", ורק כ-15% היו מצביעי שמאל. לכן, שיעור ההצבעה הגבוה במיוחד עשוי לבשר רעות עבור הנשיא הולנד, ששיעור התמיכה בו בחודשים האחרונים נחשב לנמוך במיוחד.

ברונו לה מר, שהגיע למקום הרביעי עם כ-2.5% תמיכה בלבד, הודה הערב בהפסדו והכריז כי יצביע עבור פיון בסיבוב השני. "הצרפתים בחרו, ואני מכבד את בחירתם", מסר לה מר, שבירך על שיעור ההצבעה הגבוה.

(עדכון ראשון: 22:15)

מצביעים בבחירות המקדימות של מפלגות הימין, ניס, צרפת, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
מצביעים בניס, היום/רויטרס
מצביעים בבחירות המקדימות של מפלגות הימין, ניס, צרפת, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
מצביעים בניס, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully