וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על צרפת: השמרנים בוחרים את האיש שיצטרך לעצור את לה פן

20.11.2016 / 13:24

במפלגת הימין מתחיל הפריימריז, שבסופו בעוד שבוע אמור לצאת הנשיא הבא שיידרש לבלום את עליית כוחה של מנהיגת הימין הקיצוני. הנשיא לשעבר סרקוזי מסובך בפרשות שחיתות ומולו מתמודדים שני ראשי ממשלה בעבר. ומה צופים הסקרים?

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בעוד ברחבי העולם ובארצות הברית מנסים עוד לעכל את ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות, המרוץ לנשיאות בצרפת נפתח היום כשאיש לא מעז להמר כיצד הוא יסתיים - אולי פרט למכוני הסקרים המושמצים שטרם נכנעו בניסיונם להעריך את העדפת הציבור. במפלגה הרפובליקאית השמרנית החל הסיבוב הראשון בפריימריז הצפופים, שמהם צפוי לצאת הנשיא הבא של הרפובליקה. אלא אם צרפת תצטרף לגל האנטי-ממסדי ותנחית בארמון האליזה את מארין לה פן.

עד לטלטלה בארצות הברית, ראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה המתון היה המועמד המוביל לרשת את פרסנואה הולנד החבול ולהשיב את השמרנים לשלטון אחרי חמש שנים. מסריו החיוביים על שילוב מהגרים בחברה ועל קבלתם הדהדו טוב יותר בקרב תומכי המפלגה מאשר הקו הנוקשה והנצי של הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שניסה כך לגרוף קולות מהימין הקיצוני. עם זאת, לפי הסקרים, יתרונו הצטמצם בשבוע האחרון כשראש ממשלה לשעבר נוסף - פרנסואה פילו - סגר את הפער.

ראש ממשלת צרפת לשעבר פרנסואה פיון עוזב את קלפי ההצבעה בפריימריז, 20 בנובמבר 2016. רויטרס
רוצה לבצע קיצוצים חדים. ראש הממשלה לשעבר פיון, היום/רויטרס

פיון, שהיה ראש ממשלתו של סרקוזי, נמצא כמוהו מימין לז'ופה ומבטיח קיצוצים חדים בשירות הציבורי השמן של צרפת. ראש הממשלה לשעבר הרשים בעימות האחרון שהתקיים בן שבעת המועמדים המתחרים על ראשות המפלגה, שבו התמקד בעיקר בראשו של הנשיא לשעבר סרקוזי המסובך בפרשות שחיתות. ז'ופה, שנחשב למנצח הכמעט ודאי, איבד את המומנטום - וזוכה להשוואה הלא-מחמיאה בימים אלו להילרי קלינטון.

גם הקאמבק של סרקוזי הולך ומתרחק. הוא עשוי לעמוד לדין בגין מימון לא חוקי של הקמפיין שלו ב-2012, אז ניסה לזכות בכהונה נוספת. בשבוע שעבר נוספה לכל הפרשה עדותו של איש עסקים צרפתי ממוצא לבנוני, שטען כי העביר כספים ממשטרו של מועמר קדאפי בלוב לטובת הקמפיין של סרקוזי. הנשיא לשעבר מכחיש זאת בתוקף, אך שמו המוכתם - כמו זה של ז'ופה שהורשע בעבר בשימוש לרעה בכספי ציבור - מחזק את ראש ממשלתו לשעבר פיון.

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, 19 בנובמבר 2016. רויטרס
קיבל מזומנים מקדאפי? סרקוזי, אתמול/רויטרס

מנגד, תמיכתו של פיון בצמצום השירות הציבורי בתקופה שבה צרפת נמצאת במצב חירום מעלה ספקות לגבי תכניתו להתמודד עם הטרור, שגבה את חייהם של יותר מ-230 איש בשנתיים האחרונות. מי שמשווה לראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר לנוכח משנתו הכלכלית, יתקשה להעביר את הרפורמות הכלכליות הכואבות שהוא מתכנן במדינה שבה כוחם של האיגודים המקצועיים עודנו איתן.

מתוך שלושתם צפויים לצאת שני המועמדים שיעלו לסיבוב השני והמכריע בפריימריז, שיתקיים בשבוע הבא. ואולם, זאת רק המשוכה הראשונה שלהם בדרך לארמון האליזה. בעוד הסוציאליסטים, שטרם ברור מי ינהיגם, צפויים לנחול כישלון חרוץ ואפילו לא לעבור את הסיבוב הראשון בבחירות באפריל, מועמד נוסף שצפוי לנגוס בקולות המרכז הוא שר הכלכלה לשעבר עמנואל מקרון.

הוא אמנם חסר ניסיון פוליטי וצעיר - בן 38 - אך מקרון נחשב לדמות הפופולרית ביותר במרכז-שמאל בצרפת. אם ז'ופה יצליח לזכות בפריימריז במפלגה השמרנית, הוא צפוי לאבד קולות למקרון, ולכן אמר כי הוא בגד בנשיא החבול הולנד וניסה לפגוע באמינותו. עד כמה המצב נואש בצד השני של המפה תעיד התגייסותם של מצביעי שמאל רבים לפריימריז של המפלגה השמרנית. הם מקווים להנחית את ז'ופה בתור המועמד ובכך להציב את האלטרנטיבה הכי פחות גרועה מבחינתם ללה פן.

מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת מארין לה פן חונכת את קמפיין הבחירות שלה, 16 בנובמבר 2016. רויטרס
מתקרבת לארמון האליזה. לה פן במטה הבחירות שלה בשבוע שעבר/רויטרס

מי שלא יצא המנצח מהפריימריז השמרנים אמור לפגוש בסיבוב השני את מנהיגת הימין הקיצוני, שחנכה בשבוע שעבר את מטה הבחירות שלה בפריז, סמוך מאוד לארמון האליזה. למרות הצעד הסמלי, הסקרים - השיטה שזוכה עתה ללעג ולבוז - חוזים לה הפסד בסיבוב השני והמכריע.

מהסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, שיתקיים באפריל, יצאו שני המועמדים עם מספר הקולות הגבוה ביותר ויתחרו ראש בראש. כך שלמרות ניצחונה הצפוי בסיבוב הראשון, לה פן תתקשה להתגבר על המועמד השמרני שיעמוד מולה. תסריט דומה התרחש בדצמבר, אז סיימה החזית הלאומית במקום הראשון במחוזות רבים, אולם נכשלה בסיבוב השני והמכריע. הסוציאליסטים התאחדו עם השמרנים כדי לעצור את תומכיה של לה פן, וכך חסמו את דרכם אל השלטון המחוזי.

כך היה גם בשנת 2002, עם אביה של מנהיגת החזית הלאומית, ז'אן מארי לה פן. הוא הצליח לסיים במקום השני בסיבוב הראשון והצפוף אחריו של ז'אק שיראק, אולם הובס קשות בסופו של דבר כשהנשיא המכהן גרף כ-80% מהקולות. בשנה הבאה התוצאות צפויות להיות צמודות יותר, אולם לה פן מייחלת לשחזור של הבחירות בארצות הברית ושל הברקזיט ובהכאת הסקרים פעם נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully