וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה לא לבד: האיום החדש שמתפתח על גדר הגבול עם לבנון

19.11.2016 / 8:30

הירי על לוחמי גולני מצד חמושים מסתוריים מלבנון מרמז שבארץ הארזים פועלים כוחות חדשים לצד חיזבאללה. המעורבות של הרמטכ"ל בסוגיה מחלחלת עמוק לדרגי השטח, וצה"ל מייצר עתה מענה מרוסן אך בעיקר ממוקד ותקיף, שיגן על היישובים שעל הגדר

גבול ישראל לבנון באזור כפר כילא ושער פאטמה, נובמבר 2016. מאיר ועקנין, מערכת וואלה!
חיזבאללה עוקב באופן גלוי וסמוי אחרי חיילי צה"ל. שרידי הגדר הטובה בסמוך לכפר כילא/מערכת וואלה!, מאיר ועקנין

מפקד גדוד 12 של חטיבת גולני היה בחמ"ל הפלוגה הוותיקה במוצב נרקיס, כשהתקבל הדיווח באמצעי הקשר על ירי לעבר כוח בגבול לבנון, סמוך לכפר כילא. לוחם אחד נפצע מהירי. השאלה המרכזית שחלפה בראשו של סא"ל סיוון בלוך היא האם מדובר בפעולת חציית כוח חיזבאללה למטולה ולא חשש מחטיפת חייל. זה האיום האמיתי שמרחף בגבול לבנון. מימוש איומיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לבצע פיגועים ביישובי הצפון.

פיגוע הירי התרחש ב-26 באוקטובר, בזמן ששישה לוחמים בפיקוד סמל של חטיבת גולני פעלו בקרבת גדר המערכת. ממצאי התחקיר מעלים כי 40 דקות לפני הירי זיהה הכוח רכב חשוד שמתצפת לעברם. הדיווח הועבר הלאה לחמ"ל האיסוף, אך לא באמת הוגדר כאירוע יוצא דופן מאחר שמדובר בפעולה שכיחה של הלבנונים הנוסעים בכביש סואן יחסית לאורך גדר המערכת. לעתים קרובות יש אזרחים שמתקרבים אל הגדר ומטיחים קללות בחיילי צה"ל, בעיקר סביב אזור שער 'פאטמה'. השנאה לא מותירה מקום לספק. מדובר בשיעים נאמני ארגון חיזבאללה. במקרים אחרים מדובר באנשי המודיעין של חיזבאללה שעוקבים מסביב לשעון, לרוב באופן סמוי אך גם באופן גלוי, אחר פעילות צה"ל.

בשעה 11:47 חלפה אותה מכונית על פני הלוחמים ונורתה ממנה אש לעבר הכוח. אחד הלוחמים נפגע בידו מקליע. הכוח השיב באש ופינה לאחור את הפצוע תוך כדי שהוא חותך את הגדר התיל שאמורה לעכבה חדירת מחבלים. חובש ניסה לעצור את הדימום בידו של הלוחם, כשלפתע הבחין הכוח במכונית מבצעת פניית פרסה וחוזרת לעברם. הלוחם הפצוע, הפסיק את הטיפול וירה באופן מדויק לעבר המכונית למרות הפציעה. בשעות הערב חשף ערוץ הטלוויזיה 'אל-מנאר' של חיזבאללה את המכונית ממנה בוצע הפיגוע ואת הפגיעות המדויקות של לוחמי גולני. שאלת זהות האחראים לירי נותרה כתעלומה.

מפקד גדוד 12 הגיע תוך דקות אחדות למקום הירי. מהר מאוד הוא הבין כי לא מדובר באירוע בו מעורב חיזבאללה. רמת המתח מול הארגון של נסראללה פחתה, והחשודים המידיים היו פלסטינים המתגוררים בלבנון או גורמי ג'יאהד עולמי מקרב הפליטים שהגיעו מסוריה ללבנון. על גדר הגבול עם לבנון, מול עיניהם הבוחנות של חיילי צה"ל, מתרחש מאבק כוחות בין חיזבאללה לארגוני הג'יאהד העולמי, כשתופעת הפליטים מסוריה היא חלק מהדלק שמניע את החשש הזה שמרחף באוויר.

גבול ישראל לבנון באזור כפר כילא מבעד לגדר, נובמבר 2016. מאיר ועקנין, ספק 500
שאלת זהות האחראים לירי נותרה כתעלומה. הצד הלבנוני של שער פטמה שעל הגבול/ספק 500, מאיר ועקנין
"הכוח עבר מאפס למאה במהירות רבה. זה השלב הקריטי. להבין שאתה בתוך אירוע ולפעול בהתאם. מה זה שיקול דעת? כשחולף על פניך אחרי האירוע רכב של צבא לבנון ובו חמושים ואתה לא יורה, למרות שאתה לא יודע עד לאותו רגע מי אחראי לירי"

בתחקיר האירוע נקבע כי הכוח פעל כמצופה ממנו. מאוחר יותר שוחח קצין בכיר בפיקוד צפון עם הלוחמים ושיבח את העובדה שזיהו במהירות את מקור הירי, הגיבו בצורה ממוקדת, הקפיצו טנקים וחילוץ ומנעו הידרדרות של האירוע.

זו תמצית השגרה שמתהווה בתקופת כהונתו של אלוף פיקוד צפון אביב כוכבי. מצד אחד לנהל בצורה מבצעית את התנועה על הגבול כשכוח מחפה על כוח בליווי אמצעי איסוף מתקדמים ואש זמינה, אך מנגד לא לשכוח כי המטרה העליונה של הלוחמים היא הגנה על היישובים בדגש על אלו שנמצאים בקרבה של מטרים בודדים מהגבול.

חסן נסראללה נוהג בשנים האחרונות לשלב בנאומיו את המיקוד של חיזבאללה נגד הכופרים ופעילי הג'יאהד העולמי נגדם הוא נלחם בסוריה, אך מעת לעת הוא מסביר לאלו ששוכחים כי ישראל נותרה האויב המרכזי של הארגון. לשם כך הוא מציב קווים אדומים של כוחות משאבים בדרום לבנון עליהם הוא לא מוכן להתפשר ברמת המוכנות מול צה"ל.

מפקד עוצבת הגליל תא"ל אמיר ברעם מנחה את המפקדים לנהל גישה של פיקוד משימתי, או במילים פשוטות: מעורבות גוברת של הדרג הזוטר במשימות, ולא פיקוד פרטני. כך היה במקרה הזה. יממה לפני הפעולה על הגדר ישב מפקד הפלוגה הוותיקה של גדוד 12 עם סמל המחלקה שהוגדר כמפקד הכוח ויחד הם ניתחו את הקרקע, תכננו את דרכי הפעולה במשימה ואת אופן אבטחת הכוח. לא עוד פיקוד פרטני בו מ"פ או מג"ד אומרים כיצד לבצע את המשימה. השיטה הזו מעמיקה את ההיכרות של הלוחמים עם המשימה והשטח.

"הכוח היה שקול מאוד בתגובה לירי. צריך להבין שסמוך לגדר הייתה תחנת דלק, חנות ואזרחים לבנונים נוספים שעוברים במקום בזמן האירוע. אם זה היה ירי מתלהם וללא ממוקד הם יכלו לפגוע במי שלא צריך", הסביר קצין בכיר בגזרה כשהוא עומד סמוך לגדר, ומעליו מרחף עשן מהמזבלה של הכפר עייתא א-שייב, "הכוח עבר מאפס למאה במהירות רבה. זה השלב הקריטי. להבין שאתה בתוך אירוע ולפעול בהתאם. מה זה שיקול דעת? כשחולף על פניך אחרי האירוע רכב של צבא לבנון ובו חמושים ואתה לא יורה, למרות שאתה לא יודע עד לאותו רגע מי אחראי לירי. אתה ללא ממהר לירות לכל עבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גבול ישראל לבנון באזור כפר כילא ושער פאטמה, נובמבר 2016. מאיר ועקנין, מערכת וואלה!
פסטורליות מתעתעת. כפר כילא על רקע מבצר הבופור/מערכת וואלה!, מאיר ועקנין

המפקדים עסוקים בהעברת המסרים מהפיקוד הבכיר והטמעתם בדרכים יצירתיות. מפקד גדוד 12 בחר בשיחה המסכמת לפני העלייה לקו גבול לבנון להציג מספר תמונות. הראשונה הייתה הנוף הקסום ממשגב עם. השילוב בין שקט לאווירה פסטורלית תמיד מייצר אווירת חופש שמשפיעה על הרמה המבצעית והדריכות. התמונה השנייה הייתה של גדר המערכת על הגבול, שממחישה יותר מכל את הקושי להגן על היישובים סמוכי הגדר. התמונה השלישית הייתה של כפר גלעדי בתקופת מלחמת לבנון השנייה, אחרי נפילת הרקטות שפגעו והרגו חיילי מילואים שהתכנסו במקום לפני היציאה לקרב. התמונות הללו ממחישות יותר מכל את רמת הנפיצות שמרחפת מעל הגבול הצפוני.

עשור למלחמת לבנון השנייה מוגדר גבול לבנון כיציב מאוד ושקט. מגדלי התצפית שנבנו על ידי צבא לבנון בשנה האחרונה בקרבת הגבול לא מעידים על שינוי במאזן הכוחות. הנחת העבודה של צה"ל היא שחיזבאללה, שמנהל מערכה רחבה מאוד נגד המורדים בסוריה, לא מעוניין בחיכוך מיותר עם ישראל אך בהחלט ערוך ודרוך מול צה"ל.

המסר הכללי של הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, שהיה בעבר אלוף פיקוד צפון, הוא שאירוע טקטי אחד על הגבול יכול להפוך לאירוע אסטרטגי שיגרור את מדינת ישראל להסלמה ולכן על הכוחות להיות חדים ושקולים בכל פעולה.

האחריות בנושא מוטלת בין היתר על הכתפיים הרחבות, תרתי משמע, של קצין המודיעין בעוצבת הגליל, שפועל בטווח שבין קציני המודיעין בחטיבות המרחביות בגבול לקצין המודיעין של פיקוד צפון ושאר המפקדים הבכירים. האירוע מול הכפר כילא, שנמצא במרחק יריקה מגדר המערכת, מהווה דוגמה למה שעלול להתחולל בגבול ברגע שגורמים עוינים בצד השני ינסו להפוך את הקערה ולשנות את המציאות. במהלך מבצע צוק איתן התרחשו מספר שיגורי רקטות משטח לבנון לעבר ישראל על ידי חוליות פלסטיניות, אך צה"ל לא שבר את הכלים כדי לא לחמם את הגבול ולפתוח חזית נוספת.

האתגר לאסוף מודיעין בגבול לבנון מורכב ממספר רבדים. ארגון חיזבאללה פועל ברמות מידור מאוד גבוהות ובמקצועיות רבה תוך שהוא צובר ניסיון בסוריה. הרובד השני הוא העובדה שלאורך גדר המערכת פועלים אזרחים לבנונים, כוחות צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל שהופכים את המציאות למסובכת בזמן פיגוע ומקשים לבודד את הירי נגד המחבלים. בדרג הטקטי של צה"ל יצטרכו לשקול כיצד להגיב בזמן אמת. כאילו לא די בכך לדרום לבנון התווספה צרה גדולה בשנים האחרונות: תופעת הפליטים.

מאות אלפי סורים שנמלטו מאזורי הקרבות ומצאו מקום מפלט בכפרים השיעים של חיזבאללה, ביניהם הסתננו גם גורמים קיצוניים. הסוגיה הזו מעסיקה לא רק את ישראל, אלא בעיקר את חיזבאללה. ארגונו של נסראללה ספג בשנים האחרונות שלושה פיגועים מבית היוצר של ארגוני הג'יאהד העולמי ששלח את זרועותיו לבטן הרכה של הארגון השיעי בלבנון. האפקט של אותם פיגועים עדיין נראה לעין במעוזי חיזבאללה, שפעיליו מפעילים מחסומי פתע במוקדים רבים במסגרת תפישת ההגנה.

הפליטים הסורים הצטיירו בתחילה כתופעה זמנית שבקרוב תיפתר, אך חלפו שנים והם התבססו בכפרים כשכבה ענייה מאוד, שגוזלת מקומות עבודה מהאזרחים המקומיים, כשכ-48% מובטלים באזור, יש לנוכחות של הפליטים משקל רב. החיבור בין פליטים בדרום לבנון לייאוש מהמצוקה הכלכלית, שגם ככה הייתה קיימת בכפרים, עשויה לייצר פעולות קיצוניות לא רק נגד חיזבאללה אלא גם נגד ישראל. כדי להגיב לאירועים מהירים יידרש צה"ל להפעיל שרירים בזריזות. מה שחשוב הוא לזכור כי גם אם תהיה לצבא התרעה מודיעינית לא בהכרח תתמודד עם האויב כמצופה.

עצרת לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, בינת ג'בל, לבנון, 13 באוגוסט 2016. רויטרס
עצרת לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, בינת ג'בל, לבנון, 13 באוגוסט 2016/רויטרס
המענה אמור להיות שילוב של כוחות יבשה הכוללים חי"ר, שריון, תותחנים, מודיעין והנדסה, שפועלים במקביל תחת פיקוד המג"ד ובגיבוי מודיעיני

בינואר 2015 הרגו לוחמי חיזבאללה באמצעות ירי נ"ט את רס"ן יוחאי (ג'וחא) קלנגל ז"ל וסמ"ר דור חיים ניני ז"ל מגדוד צבר בחטיבת גבעתי, בעת שירדו בשיירה מגבול לבנון סמוך לכפר רג'ר, למרות שהיה מידע ממוקד של המודיעין על האפשרות לירי נ"ט. מה יקרה כשלא יהיה כלל מודיעין ויהיה מדובר באירוע מתפרץ? התגובה של לוחמי גולני מצביעה יותר מכל על האינסטינקט של הכוחות בשטח. "מבחינתנו זה מסר לצד השני", הסביר קצין בכיר בגזרה, "אנחנו דרוכים למרות השקט והיציבות".

המעורבות של הרמטכ"ל בסוגיה מחלחלת עמוק לדרגי השטח, וכורכת בתוכה מסר יותר עמוק מרמת מוכנות גבוהה, אחריות וריסון הכוח הגדול והקטלני שצה"ל מחזיק בגבול לבנון. המענה אמור להיות שילוב של כוחות יבשה במסגרת הצק"ג (צוות קרב גדודי), הכוללים חי"ר, שריון, תותחנים, מודיעין והנדסה שפועלים במקביל תחת פיקוד המג"ד ובגיבוי מודיעיני בדגש על רשתיות. מהפכת מידע שהתכלית שלה למנוע צווארי בקבוק ולהעביר מידע נחוץ וקריטי ממקום למקום במהירות.

קצין המודיעין של עוצבת הגליל פועל באופן שוטף והדוק מול גורמים שונים באגף המודיעין, שמדברים בזמן אמת בשפה אחת ברורה ובקיאים במציאות היומיומית. כשמתפתח אירוע טקטי בגבול כל גורמי המודיעין ביחידות השונות מקבלות עליו דיווח בזמן אמת. כך למעשה הצליחו כלל גורמי האיסוף לקבוע במהירות כי לא מדובר באירוע בו מעורב חיזבאללה ולהפחית את רמת הלחץ והאופן בו יכול היה צה"ל להגיב.

בחינה לעומק של הפעילות המודיעינית בעוצבת הגליל מגלה מעורבות רחבה של קציני המודיעין גם בהרכבת תרחישי התרגילים והאימונים של הכוחות בסדיר ובמילואים שפועלים תחת העוצבה ובמיוחד בתכנון המשימות המבצעיות. לדרג המפקדים ברור שלכל פרט בזירה רגישה כמו לבנון יש לעתים משמעויות כפולות והשפעות מרחיקות לכת.

גבול ישראל לבנון באזור כפר כילא ושער פאטמה, נובמבר 2016. מאיר ועקנין, מערכת וואלה!
בתי כפר כילא נושקים לגדר הגבול/מערכת וואלה!, מאיר ועקנין

צה"ל מנהל מלחמת צללים במזרח התיכון, שלפי פרסומים זרים מתבצעת הרחק מישראל, ויכולה להשפיע ישירות על הגבול הצפוני. לכן הצלחתו של קצין המודיעין של עוצבת הגליל אחרי התהליך המייגע שכולל איסוף, עיבוד וניתוח, נמדד בתשובה לשאלה מה להניח על שולחנו של אלוף פיקוד צפון, שהיה בעבר ראש אגף המודיעין של צה"ל.

לדעת לבודד את רעשי הרקע, ובגבול הצפוני יש לא מעט כאלה, ולהמליץ על אלו כפתורים יש ללחוץ כדי לשמור על היציבות ולהרחיק את המלחמה הבאה. כשמביטים על התמונה הרחבה ברור לכל המעורבים שזה חייב להיות מעשה אמנות. לא רק להביא את המידע בזמן הנכון, אלא לדעת לרסן את הכוח ולא להגיב באופן אוטומטי. המסר הכללי הוא שיש משקל משמעותי לאופן יגיבו הלוחמים בזמן אמת ולאופן בו יפעל הפיקוד הבכיר ב-24 שעות הראשונות מאז התרחשות האירוע.

הנחת העבודה כי חיזבאללה שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה מאפשרת לצבא לנצל הזדמנויות ולפעול אחרת בכל מה שקשור לסדר הכוחות, ולאופן בו פועלים חיילי צה"ל לאורך הגדר, אך עדיין לשמר את ההבנה כי המציאות יכולה להשתנות במהירות. לכך מצטרפים הרכב הכוחות על הגבול והגמישות שלהם. הפעילות ההנדסית הרחבה של צה"ל לאורך גדר המערכת בגבול הלבנוני נראית לעין ויש בה רכיב משמעותי באופן בו צה"ל יכול להגן על היישובים סמוכי הגדר.

חיזבאללה מחזיק בכל נקודת זמן לפחות 7,000 לוחמים בסוריה. נתון שפוגע באופן ישיר ביכולת שלו לשמר עתודות לוחמים בלבנון. מאז החלו הקרבות בסוריה ועד לאחרונה נהרגו 1,700 מלוחמיו, אלפים נפצעו ומתרחבת הביקורת מבית נגדו על כך שהוא שולח שיעים למות על אדמת סוריה. אך יחד עם זאת הוא צובר אמצעי לחימה מסוריה ואיראן, רוכש ניסיון מבצעי אדיר ומטמיע מיומנות של צבא סדיר, מה שיקל על צה"ל במערכה עתידית.

הצצה לארסנל הנשק ולדוקטרינה שאימץ בשנים האחרונות ניתן היה לראות במצעד הצבאי שערך בשבוע האחרון כלים כבדים ואמצעי לחימה איכותיים. המשוואה פשוטה. ככל שאתה יותר גדול ומשתמש בכלים כבדים אתה יותר גלוי וחשוף. אך עדיין ההתמודדות היומיומית של המודיעין והלוחמים לאורך הגדר תהיה לזהות את האירוע החריג על הגבול, להתמודד עם הפתעה ולהגיב באופן שבו ישראל לא תיכנס למדרון חלקלק במיוחד, לא בתקופה שבה שני הצדדים מעברי הגבול לא מעוניינים בהסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully