וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו הטרור שמחבר בין לונדון לשכם: הפעילות החשאית של חמאס באירופה

אמרי סדן ואבי יששכרוף

18.11.2016 / 13:30

"ח'ראז אמר שיש לו אירופאים שמבצעים שירותים לטובת חמאס". אנשיו נמצאים בכל בירה, מכוני המחקר מממנים את שהותם והם טווים רשת של אנשי קשר. כתב האישום נגד פאיז שרארי, בריטי יליד לבנון המואשם בהברחת כספים ליהודה ושומרון, חושף איך חמאס מחזק את תשתית הטרור בגדה

אילוסטרציית חמאס באירופה , פאיז שרארי. ShutterStock
פאיז שרארי אינו הראשון שמגויס באירופה לפעילות חמאס/ShutterStock

בשנים האחרונות גוברת בעולם המודעות לניסיון של ארגוני טרור לעשות שימוש באזרחים בעלי אזרחות זרה במטרה להוציא לפועל פיגועים בארצות המוצא שלהם. את השיטה אימצו ארגוני כמו דאעש ואל קאעידה שבמספר מקרים גם הצליחו להוציא לפועל פיגועי תופת קטלניים במדינות המערב. כתב אישום שהוגש לאחרונה ופורסם לראשונה בוואלה! NEWS, נגד פאיז שרארי, אזרח בריטי יליד לבנון המואשם בהברחת כספים לשטחי יהודה ושומרון מטעם ארגון חמאס, מלמד שגם ארגון הטרור הפלסטיני מבקש לעשות שימוש באזרחים אירופאים כדי לחזק את תשתית הטרור ביהודה ושומרון.

גיוס צעירים בעלי אזרחות אירופאית או זרה לפעילויות טרור בישראל, אינה בגדר חידוש של השנים האחרונות. פאיז שרארי אינו הראשון וגם המגייס שלו שממשיך לפעול ברחבי הגלובוס, ח'ליל ח'אלד ח'ראז, אינו האחרון שלוקח חלק במאמץ הזה. אחת הדוגמאות הזכורות לרעה בישראל, היא הפיגוע במייקס פלייס, באפריל 2003, אותו ביצעו שני מחבלים בריטים ממוצא פקיסטני, שהגיעו לישראל דרך מעבר אלנבי. ההערכה של מערכת הביטחון אז הייתה שהשניים פעלו באופן עצמאי ולא היו קשורים לארגון טרור בינלאומי נוסח אל-קאעדה.

אולם מאז חלפו להן 13 שנים ופריסת ארגוני הטרור בעולם השתכללה והשתדרגה. ואין הכוונה לדאעש דווקא. חמאס לדוגמה, מחזיק במשרדים רשמיים כיום בשלל מדינות במזרח התיכון ואפריקה. אך מעניינת עוד יותר היא הפעילות של הארגון מתחת לרדאר. אנשיו נמצאים בכל בירה אירופאית כמעט: הם נפגשים עם נציגי מדינות אירופאיות, מתארחים במכוני מחקר פרו פלסטינים שמממנים להם את שהותם במדינה וכמובן מייצרים רשת של אנשי קשר שיכולים לסייע להם בשעת הצורך.

פעילי חמאס, רצועת עזה. פברואר 2016. רויטרס
פעילי חמאס ברצועת עזה, פברואר 2016/רויטרס

מי שמרכז את המאמץ מטעם חמאס הוא חליל חאלד ח'ראז, המכונה "אבו חאלד". ח'ארז הוא פעיל ותיק במפקדת חמאס המתגורר במחנה הפליטים הפלסטיני רשידיה שלבנון, ואחראי לקידום פעילות חמאס באירופה. הוא פועל לחימוש ארגון חמאס ביהודה ושומרון ולהעברת כספים לפעילי הארגון. לפי פרסומים בכלי תקשורת לבנוניים הוא נעצר במהלך מבצע צוק איתן אחר שהיה מעורב בירי רקטות לשטח ישראל, ולאחר שחרורו המשיך בפעילות שנועדה לחזק את תשתית הטרור של ארגון החמאס ביהודה ושומרון.

על פעילותו של "אבו חאלד", למדו רשויות המודיעין בישראל בין היתר מעדותו של שרארי המתפרסמת כעת לראשונה. שרארי נעצר על ידי השב"כ שניהל אחריו מעקב לאחר שהתברר כי הוא שותף להברחת כספים המיועדים לחמאס לתוך יהודה ושומרון. הוא סירב לשתף פעולה עם חוקריו, מסר גרסאות שונות, ולבסוף, לאחר חקירות ממושכות הודה בחשדות שיוחסו לו. בחקירתו במשטרה ב-16 לאוקטובר, מספר שבועות לאחר מעצרו, הוא נשאל על תפקידו של "אבו חאלד".

חוקר: "האם אתה יודע מה תפקידו של חליל ח'ראז בחמאס?"

שרארי: "כן. כפי שהוא אמר לי בעבר, הוא היה האחראי על העברת הכספים מחמאס חו"ל לעזה והיו לו הצלחות. לאחר מכן מונה על העברות הכספים לגדה המערבית. הוא גם נסע הרבה לטורקיה ולקטאר וגם למצרים, אבל לא אחרי המהפכה (הכוונה לחילופי השלטון במצרים – א.ס.)".

בחקירתו סיפר שרארי על פגישה שהתקיימה בין השניים בביתו של ח'ראז בלבנון, בה למד על כך שהוא נמצא בקשר עם פעילי חמאס נוספים. "כשהייתי אצלו בבית הוא אמר לי שיש לו שליחים שמחזיקים באזרחות אירופית ומבצעים שירותים לטובת חמאס. באותו מפגש התקשר אליו פלסטיני ממוצא לבנוני שמחזיק באזרחות הולנדית, והוא אמר לי אחרי זה שאותו פלסטיני נכנס לגדה המערבית ביחד עם שני מרוקאים שמחזיקים באזרחות אירופית כדי לבצע פעילות לטובת חמאס. הוא גם אמר לי שהוא מתכוון להרחיב את פעילות חמאס באירופה ושהוא דואג לגייס אנשים לחמאס שמחזיקים באזרחות אירופאית".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
חיילים בודקים מכונית בכניסה לרמאללה היום 1 פברואר 2016. רויטרס
"אותו פלסטיני נכנס לגדה המערבית ביחד עם שני מרוקאים שמחזיקים באזרחות אירופית כדי לבצע פעילות". מחסום בכניסה לרמאללה, פברואר 2016/רויטרס
שרארי נסע ללבנון ונפגש עם ח'ראז שביקש ממנו להעביר לגדה שני מכשירי פלאפון ו-50 אלף יורו במהלך ביקור בבית משפחת אשתו בכפר בית רימא שבשומרון, וזאת בתמורה ל-5,000 אירו. את הכסף הוא קיבל מגורם שלישי שאותו פגש בירדן

שרארי עצמו היה מעורה בפעילות למען העם הפלסטיני כבר בשנות התשעים. בחקירתו סיפר על אימונים צבאיים שעבר בלבנון בשנת 1993 ועל חברותו בארגון "אינטרפל" המגייס תרומות למען הפלסטינים בבריטניה אליו הצטרף לאחר הגירתו למדינה. "אספנו שם תרומות לגדה המערבית ולעזה אבל אחרי כמה שנים עזבתי אותם", סיפר.

היכרותו עם ח'ארז, "אבו חאלד", נמשכת כבר שנים ארוכות, אך רק לפני כשנתיים ביקש ממנו פעיל החמאס להעביר כספים לתוך שטחי יהודה ושומרון.

"לפני כשנתיים חשבתי לעזוב את בריטניה ולחזור ללבנון למטרות מסחר. אמרתי על כך לח'ראז והוא הפנה אותי לחבר שלו בשם עומר אבו ג'אבר, במקור משכם, גבר כבן 50 משותק כתוצאה מאימונים צבאיים שעבר באיראן לפני כמה שנים. הוא אמר לי שהוא גורש מישראל ודיברנו על האפשרות לסחור ביחד בבגדים. לא הגענו להסכמות ובסופו של דבר לא פתחנו עסק. בתקופה מאוחרת יותר, התקשר אלי ח'ראז ואמר לי שהוא רוצה אותי בעניין מסוים. הוא ביקש ממני שאהיה שליח בינו לבין אנשים מחמאס. הסכמתי", סיפר שרארי בחקירתו.

לאחר ההסכמה העקרונית נסע שרארי ללבנון ונפגש עם ח'ראז שביקש ממנו להעביר לגדה המערבית שני מכשירי פלאפון ו-50 אלף יורו במהלך ביקור בבית משפחת אשתו בכפר בית רימא שבשומרון, וזאת בתמורה ל-5,000 יורו. את הכסף הוא קיבל מגורם שלישי שאותו פגש בירדן. במהלך הפגישה בין השניים, הציג לו ח'ראז מפה של בית הקברות שנמצא בבית רימא וסימן לו על מחסן שבו היה צריך להניח את הכסף והפלאפונים.

מחרטה לייצור נשק בא-רם הלילה נתפסה על ידי כוחות צה"ל בשיתוף עם כוחות מג"ב ומשטרת ישראל. דובר צה"ל
מחרטה לייצור נשק בעיירה א-רם, דרומית מזרחית לרמאללה/דובר צה"ל

כאמור, שרארי נעצר על ידי שירות הביטחון הכללי בחודש ספטמבר האחרון. לאחר חקירות ממושכות הוא הודה במיוחס לו והוגש נגד כתב אישום לבית הדין הצבאי יהודה (עופר). הפרשה בעניינו שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS נחשפה לאחר החלטה דרמטית של בית הדין שהורה על שחרורו ממעצר, וזאת בעקבות הטענות שהשמיע על היחס הקשה שקיבל במעצרו.

השופט הצבאי, סא"ל עזריאל לוי, קבע כי הודאות הנאשם בחקירתו אינן קבילות. "אין ספק שהודאת הנאשם, שניתנה כשעה לאחר תום חקירתו האחרונה בשב"כ, הושפעה דרמטית משיטת החקירה נגדו, שכללה גם כבילה כואבת וממושכת, איומים וניצול בוטה של חולשתו המופגנת של הנאשם", קבע השופט. השופט לוי אף ציין כי חוקריו של שרארי "איימו עליו פעם אחר פעם בכך שחקירתו ומניעת המפגש עם הסנגור נמשכו עד שהודה".

לנוכח דברים אלה קבע השופט כי "הראיות שהוצגו בפני בית המשפט די בהן להצביע על כך שההודאה לא נמסרה בצורה חופשית ומרצון, תוך קיפוח בלתי סביר של זכויותיו (של שרארי, א.ס.), ולפיכך, אני יכול לקבוע כבר בשלב זה, כי הודאותיו של הנאשם אינן קבילות, או למצער, משקלן הוא אפסי".

בתיעוד של חקירותיו של שרארי בשב"כ – הנרשמות בתיאורים תמציתיים בזיכרונות דברים (זכ"דים) שרושמים החוקרים, ניתן למצוא התייחסות בודדת הנוגעת לטענות ליחס החריג שקיבל שרארי בחקירותיו. "הנדון אמר שהוא חש כאב בידו השמאלית ונשלח לבדיקת רופא", נכתב לאחר אחת החקירות.

"מתוארת חקירה רגילה לחלוטין, ללא נקיטה של אמצעים חריגים כלשהם"

בכך לא תמה סאגת מעצרו של שרארי. בעקבות ערר שהוגש לבית המשפט לערעורים על ידי הפרקליטות הצבאית, נהפכה החלטת השחרור של בית הדין הצבאי, וב-7 לנובמבר הוחלט להשאירו במעצר עד תום ההליכים נגדו. בית המשפט לערעורים קבע כי אין להכריע בשאלת הקבילות של חקירותיו של שרארי בשלב כה מודם של ההליך המשפטי נגדו.

"אנו נמצאים בשלב הלכאורי שבו לא נשמעים העדים, ולא ניתן להכריע בשלב זה האם טענותיו של המשיב ראויות לאמון או שמא דינן להידחות", קבע אל"מ צבי לקח, המשנה לנשיא בית המשפט לערעורים. אל"מ לקח הוסיף כי גם בזיכרונות הדברים המתעדים את חקירותיו של שרארי בשב"כ אין חיזוק לטענות ההגנה.

"זכ"די (זכרונות הדברים – א.ס.) החקירה מתארים חקירה רגילה לחלוטין, ללא נקיטה של אמצעים חריגים כלשהם, ללא איומים וללא תיאור חריג של מצב רוחו של המשיב (שרארי – א.ס). לא מצאתי בסעיפים אליהם הפנה הסניגור תיעוד לאיומים שהושמעו כלפי המשיב. ייתכן כי טענותיו יימצאו אמינות על ידי בית המשפט בהליך העיקרי וייתכן שיקבע כי טענותיו שקריות וכי הדברים שמסר לבית המשפט בשלבים הראשונים של המעצר היו לא יותר מאשר מניפולציה".

השופט לקח אף קבע כי מניעת המפגש משרארי נעשתה כדין ובאופן שלא מהווה פגיעה בזכויותיו של שרארי. עוד קבע כי "בהודאתו של המשיב יש פוטנציאל ראייתי שאם יתממש בהחלט יש בו כדי להביאו בהרשעה במעשי עבירה חמורים". למרות קביעותיו של השופט החליטו בפרקליטות הצבאית להשמיט מכתב האישום את אחד הסעיפים בו נטען כי על שרארי היה לדווח על האימונים הצבאיים שעבר בלבנון בתחילת שנות התשעים.

מעו"ד רמזי קטילאת, המייצג את שרארי, נמסר בתגובה: "יש להדגיש כי בית המשפט לא קבע כי השב"כ לא עינה את מרשנו, אלא כי מקומן של הטענות נגד השב"כ להתברר בשלב מתקדם יותר של ההליך. הודאותיו של מרשנו לא כללו שום פרט ייחודי אלא אך ורק פרטים שנמסרו לו על ידי חוקריו בראשית החקירה. ובכך יש כדי לחזק טענותינו".

עיון בתיעוד חקירותיו של שרארי בשב"כ מלמד כי בישראל היו מודעים לרגישות הכרוכה בפרשה, וזאת בעקבות היותו של שרארי אזרח בריטי. באחת מחקירותיו שאל שרארי האם יוכל לפגוש בנציג מהקונסוליה הבריטית הנדון, ובתגובה אמרו לו החוקרים: "אנו יודעים את עבודתנו. לא היינו עוצרים אותך אלמלא היינו בטוחים במאה אחוזים שהוא מעורב בפעילות עבור חמאס, במיוחד בהתחשב בעובדה שאתה אזרח בריטי". בימים האחרונים נפוצה התגית #FreeFayezSharay בקרב גולשים פרו פלסטינים ואנטי ישראלים, הקוראת לשחרורו ממעצר בטענה כי הוא מעונה לשווא על ידי רשויות הביטחון בישראל. במענה לפניית וואלה! NEWS לאחר חשיפת דבר מעצרו של שרארי, נמסר משגרירות בריטניה בישראל: "אנחנו מספקים סיוע קונסולרי לאזרח בריטי אשר עצור בישראל, ונמצאים בקשר עם הרשויות המקומיות".

תיעודי החקירות הנוספות מלמדים כי שרארי סירב בתחילה להודות בחשדות המיוחסים לו, והודה בהם רק לאחר כשלושה שבועות. כך למשל בתיאור החקירה מה-22 בספטמבר, כתבו החוקרים: "נאמר לנדון כי הוא שקרן ואנו מבינים שהוא עדיין לא מעוניין להתקדם בחקירה". בתיאור נוסף נכתב כי החוקרים אמרו: "אנו עסוקים מאוד עם נחקרים רבים אחרים ואיננו פנויים לשמוע את שקריו (של שרארי – א.ס) ולבזבז את זממנו היקר". כדי לפייס את דעתם של החוקרים ניסה שרארי להציע להם הצעות "פשרה". "הנדון אמר שהוא מוכן לחתום על התחייבות שלא יחזור יותר לפלסטין. הנדון אמר שאנחנו יכולים לכתוב שהוא הכניס 10,000 דולר ושהוא יחתום על זה", נכתב בתיאורי חקירותיו בשב"כ. הצעות אלו, כמובן, נדחו על ידי החוקרים.

כאמור, בסופו של דבר, הודה שרארי בחדשות המיוחסים לו. בסיום חקירתו במשטרה שהתקיימה ב-6 באוקטובר, הוא הביע חרטה על מעשיו והבטיח שלא לשוב עליהם. "אני מבטיח לא לחזור אל חמאס וגם לא לשום פעילות שקשורה אליו. אני מבקש מבית המשפט להבין את המצב שלי ולתת לי הזדמנות לצאת כמה שיותר מהר כדי לחיות עם אשתי ועם ילדי בביטחון".

מתיאורי חקירותיו, עולה המורכבות שבהליך גיוס פעילים שיסייעו לניסיון של חמאס לשדרג את תשתית הטרור שלו ביהודה ושומרון. הללו מלמדים על כך שבשב"כ מבינים כי הניסיון לגיוס פעילים שיסייעו לציר הכספים של חמאס כולל בתוכו גם את ניצולם של חלק מהם. כך למשל כתבו החוקרים לאחר אחר החקירות: "הנדון אמר שקרובי משפחתו אמרו לו שלא יתקרב לגדה המערבית ולא יתעסק עם אבו חאלד כי זה יסבך אותו, משום שהוא פעיל חמאס. נאמר לנדון כי כשם שאבו חאלד סיבך אותו הוא סיבך רבים אחרים וכי למרבה הצער הנדון אינו הראשון שהוא מנצל לטובת משימות עבור חמאס".

אוסמה חמדאן, האחראי על יחסי החוץ בחמאס. AP
האחראי על יחסי החוץ בחמאס, אוסאמה חמדאן/AP

חמאס כבר לא פועל רק במזרח התיכון

התנועה שמסייעת יותר מכל לפעילי חמאס ברחבי העולם היא "האחים המוסלמים", שלה יש נציגים ברבות מהמדינות האירופאיות וגם כמובן אפריקה (ורגע לפני שמישהו כאן מתרגש נורא ומזדעזע מהמחדל האירופאי, צריך לבוא ולומר - גם בישראל פועלים נציגים של האחים המוסלמים, ראה מקרה התנועה האסלאמית). לאחים המוסלמים יש כיום נציגויות ביותר מ-80 מדינות ברחבי הגלובוס, ובאירופה יש לה כמה מרכזי פעילות בולטים: גרמניה, אוסטריה צרפת ובלונדון, בראשות איברהים מוניר המצרי. "האחים", שהיא תנועת האם של חמאס, מארחים את פעילי הארגון הפלסטיני ומסייעים להם להתחבר לפעילים בשטח, שמגיעים לרוב למוסדות צדקה שמפעילה התנועה במדינות האירופאיות. קברניטי "האחים המוסלמים", מעולם לא הסתירו את עמדתם האוהדת ותומכת בתנועת הבת, החמאס. הם מתנגדים בתוקף לקיומה של מדינת ישראל, מעודדים את תנועת החרם (BDS) ומתנגדים גם לרשות הפלסטינית. מכאן שאנשי חמאס שמגיעים לאירופה ובעיקר למדינות שהוזכרו כאן, חשים כמעט בבית במקומות האלה. חמאס עצמו טורח ומצליח לשלוח נציגים לכל רחבי אירופה - מטורקיה במזרח ועד פורטוגל במערב.

הרשת הבינלאומית הזו של חמאס, שמתנהלת גם ברחבי אפריקה, מרוכזת בידיו של אוסאמה חמדאן, הממונה על קשרי החוץ בארגון כשמעליו מפקח מוסא אבו מרזוק, סגנו של ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית שמועמד לרשת אותו בבוא היום. חמדאן חובב תקשורת ידוע, כמו גם ביקורים בבירות אירופאיות על חשבון אותם מכוני מחקר אירופאים או משלם המיסים המקומי. הוא מפנה מאמץ יוצא דופן למען בניית רשת הקשרים הזו באירופה, אולי בתקווה שיחסי הציבור הללו יביאו לשדרוג מעמדו בבוא היום בחמאס ובתנועת האחים המוסלמים.

(עדכון ראשון: 17/11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully