וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתידו "לא מזהיר": כך התנהל המרדף להשגת הרוב לחוק ההסדרה

17.11.2016 / 0:09

בכירים בקואליציה סבורים שהחוק המכשיר מאחזים לא חוקיים ועבר בקריאה טרומית לא יקודם. עם זאת, שעות לפני ההצבעה התחוללה דרמה של ממש מאחורי הקלעים, כשבין היתר הודלפה החלטת כחלון והאשמה לכך הוטלה על יו"ר הקואליציה

עריכה: ניר חן

חוק ההסדרה אמנם אושר אתמול (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת והחגיגות בבית היהודי כבר החלו אך הדרך להסדרת המאחזים הלא חוקיים עוד ארוכה. בכירים בקואליציה סבורים שהחוק, המכשיר מאחזים לא חוקיים, לא יקודם והגדירו את עתידו "לא מזהיר". עם זאת, קשה להתעלם מהדרמה שהתנהלה מאחורי הקלעים בשעות שלפני ההצבעה.

את היממה האחרונה הקדיש יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, לשיחות עם ראשי סיעות כולנו והבית היהודי. את הקושי האמתי בהשגת רוב להצבעה הבין ח"כ ביטן אחרי דבריו של שר האוצר משה כחלון בכנס העיתונות באילת, שלפיהם לא יתמוך בחוק אם הוא פוגע בבית המשפט העליון. ביטן החל לספור אצבעות והסתבר לו כי אם לא יתחיל לעבוד הוא נמצא בפתחו של משבר רציני בקואליציה.

בשיחות שהתקיימו אתמול ושלשום עיקר המחלוקת בין הצדדים התמקד באחד מסעיפי החוק (סעיף 7) המחיל את חוק ההסדרה על המאחז עמונה ועל פסקי דין נוספים של בג"ץ. לפי הסעיף, "ממועד תחילתו של חוק זה ועד להשלמת הליכי התכנון במקרקעין הטעונים הסדרה יותלו כל הליכי האכיפה, הצווים המנהליים והשיפוטיים ופסקי דין בדבר מימושם של צווים אלו, העומדים נגד מבנים במקרקעין אלו ביום תחילתו של חוק זה".

לקריאה נוספת:
לאחר הסערה בקואליציה: חוק ההסדרה עבר בכנסת בקריאה טרומית
בליכוד תוקפים את בנט בחריפות: "ממשיך לירות בנגמ"ש"
"הישג משמעותי" או "חלום בלהות": הח"כים מגיבים לחוק ההסדרה

חבר הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
הבין שיש סיכוי למשבר בקואליציה. ביטן/נועם מושקוביץ

בכולנו פירשו שהסעיף הספציפי פוגע בבית המשפט העליון ובפסיקותיו, אך בבית היהודי לא הסכימו להתחייב על אף שינוי. יתרה מכך, בתדרוכים רשמיים טענו כי "אין מגעים ואין פשרה". גם יו"ר המפלגה, שר החינוך נפתלי בנט, שיתף פעולה עם האסטרטגיה הזו וכשנתקל במסדרון בהפצרות של ח"כ ביטן לשוחח עמו, הגביר את קולו וחזר שוב: "אין מגעים", תוך שהוא מספיק להציץ שהעיתונאים בצדי הדרך לא מפספסים את המאורע. בחדרי חדרים אף אחד לא רצה שזה יבשיל למשבר רציני, גם לא הבית היהודי, ששלח את ח"כ שולי מועלם-רפאלי לשיחות בחדרו של ביטן, חרף ההצהרה ש"אין מגעים".

מה שהאיץ את כחלון לקבל החלטה סופית היה התרגיל של האופוזיציה. סמוך לשעה 12:00 משכה האופוזיציה את כל הצעות החוק הפרטיות כך שההצבעה על חוק ההסדרה תתפוס את הקואליציה לא מוכנה. כחלון יצא בדיוק מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומיהר לכנס את סיעתו כדי לקבל את ההחלטה.

ח"כ ביטן הצטרף לישיבה של כולנו שהתנהלה סביב נוסח ההצהרה שלו על כך שהחוק לא יפגע בבית המשפט העליון. ביטן הציע כי ייאמר שמן הראוי לא לפגוע או כי יעשה מאמץ והתעקש שההודעה תהיה כללית ולא בכפוף לסיכום עם המפלגה. כחלון התנגד וביטן ניסה לומר להם כי "הולכים לו על הראש". שר האוצר הסביר לו שיקבל את הקרדיט על המהלך. ביטן נעתר, יצא מהחדר וכחלון נשאר להכריע עם הח"כים אם לקבל את ההצעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר החינוך נפתלי בנט בדיון בנושא תוצאות מבחנן המיצ"ב הארצי לשנת תשע"ו, 15 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
הפציר ש"אין מגעים". בנט/ניב אהרונסון

עוד בטרם סיים כחלון את הישיבה, הודלף על החלטתו להצביע בעד החוק. עם זאת, כשיצא מהסיעה נתקל בעיתונאים ששאלו אותו על כך, והשיב: "לא קיבלנו החלטה". דקות בודדות אחרי הישיבה, כשבמליאה כבר הציגו את החוק, הופיע שוב כחלון בלשכת ראש הממשלה. הוא בא לסגור סיכומים אחרונים, אך גם האשים את ח"כ ביטן בהדלפה לתקשורת. נתניהו דרש מיד לזמן אליו את ח"כ ביטן והשר יריב לוין. מלבד ההחלטה על כך שביטן יצהיר שהחוק אינו פוגע בבית המשפט העליון, קשה לדעת מה קרה בתוך לשכת נתניהו בשיחה הזו, אבל כשביטן יצא ממנה הוא כעס, וסינן לעברו של השר לוין: "הם חשבו שאני הוצאתי את זה. זה שטויות".

מה שר האוצר הרוויח כתוצאה מתמיכתו בחוק ההסדרה? ייתכן שלעולם לא נדע, אבל במליאת הכנסת היה ניתן להבחין בפניו המחויכות של בנט לעומת פניו העצובות של נתניהו. אלה הבעות פנים שסיפרו את הסיפור כולו: בנט ניצח בסיבוב הזה, אך מבחן התוצאה יהיה בסוף הדרך וזו עוד ארוכה.

שר האוצר משה כחלון בכנס אילת לעיתונות, 15 בנובמבר 2016. חיים דוד, מערכת וואלה! NEWS
תרגיל האופוזיציה האיץ את מהלכיו. כחלון באילת/מערכת וואלה! NEWS, חיים דוד

אחרי אישור החוק בקריאה טרומית אמר ביטן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS שהממשלה תצליח לפתור את בעיית פינוי המאחז הלא חוקי עמונה ללא חוק באמצעות פתרון אחר, שעליו סירב להרחיב. "אנחנו עובדים עליו כמה חודשים מסביב לשעון", אמר והוסיף: "הפתרון הזה לא קשור לעמונה. מדובר ב-2,500 יחידות דיור שנמצאות באותו מצב משפטי ואין לגביהן פסק דין. את אלה נפתור ללא חוק ההסדרה. אם נצליח תוך כמה ימים לרבע את המעגל בעניין הזה, נהיה מסוכמים עם המערכת המשפטית".

בשבוע הבא יעבור חוק ההסדרה לוועדת הכנסת אחרי שבקואליציה נמנעו להעביר אותו לוועדת חוקה של ח"כ ניסן סלומיאנסקי כפי שתוכנן בתחילה. הסיבה לכך נובעת בשל חברותו של ח"כ בני בגין בוועדת חוקה. בגין ידוע כמתנגד נלהב של החוק, התבטא והצביע נגדו. החשש היה כי התנגדותו תקנה לאופוזיציה רוב בוועדה.

בוועדת הכנסת יוחלט על הקמת ועדה מיוחדת עם חברים מהקואליציה והאופוזיציה שתכין אותו לקריאה ראשונה. יהיו שיאמרו שהמהלכים הפרלמנטריים האלה הם חסרי משמעות לנוכח הניסיונות הלא רשמיים לתקוע את החוק בדרך. על דבר אחד אין חולק, על ההבנה של הממשלה כולה שאת המשבר בעמונה צריך לפתור ויפה שעה אחת קודם.

(עדכון ראשון: 21:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully