וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישג משמעותי" או "חלום בלהות": הח"כים מגיבים לחוק ההסדרה

אמנם הדרך ארוכה לאישור החוק, אך מחנה הימין יכול לרשום לעצמו הישג. "אין חוקי ואין מוסרי מההתיישבות ביהודה ושומרון", אמר ח"כ מוטי יוגב. מנגד, באופוזיציה מותחים ביקורת חריפה: "נערי הגבעות ניצחו וישראל הפסידה"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: שר האוצר כחלון מגיב לחוק ההסדרה ולפגיעה האפשרית בבית המשפט העליון)

שמחה בימין ומחאה בשמאל בעקבות אישור הכנסת היום (רביעי) את שלושת נוסחי חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי המאחז עמונה, בקריאה טרומית. זאת, לאחר הודעת סיעת כולנו כי תצביע בעד החוק.

יוזמת החוק ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי כינתה את ההצבעה "הישג משמעותי לנורמליזציה כלפי אזרחי ישראל שומרי חוק החיים ביהודה ושומרון". היא הוסיפה "אסור לנו להרוס בנייה שבוצעה בתום לב ובאישור ממשלות ישראל. חבר מפלגתה מוטי יוגב אמר כי "אין חוקי ואין מוסרי מההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. שבנו לארצנו ונמשיך להסדיר ולחזק את ההתיישבות היהודית עד להחלת ריבונות מלאה". ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "ממשלת הימין הוכיחה היום שהיא יודעת למשול ובעזרת ה' נמשיך היא תמשיך למשול, לשנות ולעשות טוב לעם ישראל בכל התחומים".

ח"כ שולי מועלם בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
"אסור להרוס בניה שבוצעה בתום לב". ח"כ שולי מועלם-רפאלי/יואב דודקביץ'

עוד יוזם של ההצעה, ח"כ יואב קיש (הליכוד), אמר כי המציאות כיום דורשת הסדרה צודקת והגונה וזו אינה יכולה לבוא בדרך של התעמרות בתושבי היישובים, הצגתם כעבריינים וכפורעי חוק ועקירתם מביתם. "אין בכוונתי ליצור מסלול עוקף בג"ץ - דווקא הצורך לכבד את בג"ץ מחייב אותנו לחוקק את חוק ההסדרה", דברי ח"כ קיש.

שרת התרבות מירי רגב (הליכוד) פרסמה בעמוד הפייסבוק צילום שלה מצביעה בעד הצעת החוק תחת הכיתוב "עמונה לא תפונה. חוק ההסדרה עבר קריאה טרומית. בהצלחה לכולנו".

ביקורת חריפה באופוזיציה: "פיגוע מדיני"

חברי האופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על אישור הצעת החוק בקריאה טרומית. "החוק הזה הוא חוק הבלהות של כנסת ישראל", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני), "לא היה כדבר הזה בתולדות המדינה, שהכנסת מצביעה בניגוד מוחלט לחוק בישראל ולחוק הבינלאומי". חברו למפלגה ח"כ אראל מרגלית אמר כי "נערי הגבעות ניצחו ומדינת ישראל הפסידה. שר האוצר וראש הממשלה ארגנו לנו פיגוע מדיני שעוד לא חווינו. השאלה היחידה היום אם אזרחי ישראל יגיעו קודם לקלפי או להאג". הוא הוסיף כי "כשזה תלוי בראש הממשלה, אפשר להיות בטוחים שהאינטרס האישי הוא שיכריע, כרגיל".

השרה מירי רגב מצביע בכנסת בנוגע לחוק ההסדרה, 16 בנובמבר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"עמונה לא תפונה". מירי רגב מצביעה במליאה/צילום מסך, פייסבוק

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה לדבריו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן שהצהיר כי החוק לא יפגע בבית המשפט העליון. "מעולם לא נשמע תרוץ כל כך מגוחך. החוק כבר פוגע ובענק. לא רק בבית המשפט - אלא ביסודות הדמוקרטיה הישראלית", אמרה לבני. חברת סיעתה סתיו שפיר אמרה כי "מי שיש לו חברים בממשלה יכול לעבור על החוק והם כבר ידאגו לו לפיצויים של מיליארדים מכיס הציבור".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי היא מקווה ששום ארגון "לא יוציא לממשלה את הערמונים מהאש ולא יעתור לבג"ץ", זאת כדי שהממשלה "תתמודד עם תוצאות מעשיה הנלוזים". לדבריה, החוק מסוכן לביטחון המדינה ולצביונה. "לא רק שהוא רומס את שלטון החוק, את מערכת המשפט ואת כללי הצדק והמוסר, אלא שהוא מציב את המדינה בעמדה של עימות קשה מול הקהילה הבינלאומית".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר כי "הממשלה קרעה היום את המסכה מפניה והחלה רשמית תהליך של סיפוח בחוק של הגדה המערבית. החוק הזה שהופך גניבה וגזל לחוקיים מוכיח שוב כי הכיבוש אינו יכול להתקיים במקביל לשלטון החוק".

יצחק הרצוג יו"ר האופוזיציה – במליאת הכנסת – דיון מיוחד לרגל יום הזיכרון לפטירתו של ז'בוטינסקי. יצחק הררי, דוברות הכנסת.,
"מצביעים בניגוד לחוק". יו"ר האופוזיציה הרצוג/יצחק הררי, דוברות הכנסת.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הוצא במהלך הדיון על החוק ממליאת הכנסת לאחר שקרא אל שרת המשפטים איילת שקד כי היא וחבריהם הם "הזרוע המדינית של נוער הזוועות". הוא כינה את חוק ההסדרה "בפשע מאורגן ברשות ובסמכות של פוליטיקאים הנשלטים בידי חבורת פולשי קרקעות, עבריינים, כאלה הרואים בבית המשפט העליון יעד להריסה ובחוק המלצה בלבד".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "אפשר להלבין מאחזים אבל אי אפשר להלבין את הפגיעה בחוק הבינלאומי. הקואליציה הצביעה נגד העתיד הביטחוני של אזרחי מדינת ישראל. זו אות קלון למדינה שמתיימרת להיות מדינת חוק דמוקרטית". היא הוסיפה כי "מדובר בחוק סיפוח שקובר את חזון שתי המדינות עמוק מתחת לאדמה". לדבריה, "מליאת הכנסת המליכה היום את נפתלי בנט לראשות הממשלה והצביעה אי אמון בעומד בראשה, בנימין נתניהו".

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
התושבים מקווים להמשיך את החקיקה. עמונה/מגד גוזני

תושבי עמונה עצמם מביטים באישור נוסחי הצעת החוק בתקווה ומקווים שהמאחז יישאר במקומו. "ממשלת ישראל וכנסת ישראל עשו היום צעד משמעותי בדרך להשארת עמונה במקומה לנצח ולהסדרת כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון", נמסר ממטה המאבק בעמונה, "הריבון במדינת ישראל קבע היום ברוב קולות ברור כי עמונה צריכה להישאר במקומה ואנו מצפים ומאמינים כי גם בית המשפט יכבד את ההכרעה הדמוקרטית של העם בישראל ואת החלטות נבחריו".

גם ביישוב עפרה מברכים על אישור החוק בקריאה טרומית וקוראים לחברי הכנסת להשלים את החקיקה בדחיפות. בנוסף, ביישוב דורשים להקפיא את צו ההריסה שהוצא נגד תשעת הבתים כל עוד נמשכים הליכי החקיקה.

מנגד, מארגון יש דין שמייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים שעל אדמותיהם נבנה מאחז עמונה, תשעה בתים בעפרה ומאחזים אחרים, נמסר בתגובה כי "כנסת ישראל מעלה היום בתפקידה - שמירה על זכויות אדם ועל שלטון החוק. חברי הקואליציה, שמינו עצמם לראשונה לריבון בגדה המערבית, ירקו בפניה של הדמוקרטיה הישראלית ושל אזרחי ישראל והתושבים הפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully