וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוכנות לשלם מחיר עבור האמת": שתי סרבניות יתייצבו בבקו"ם

16.11.2016 / 8:41

תמר זאבי ותמר אלון בחרו לסרב מסיבות מצפוניות, למרות שהדבר צפוי להוביל למאסרן. "זה חלק מהמחיר שבחרתי לשלם", הסבירה אחת מהן. "כשהכל הולך בכיוון כל-כך לא נכון, אי אפשר לשנות מבפנים"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: אחרי חצי שנה, סרבנית הגיוס תאיר קמינר השתחררה מהכלא)

תמר זאבי ותמר אלון, שתי צעירות המיועדות לשירות צבאי, יגיעו היום (רביעי) ללשכת הגיוס ויצהירו כי הן לא מוכנות להתגייס. זאת, בשל התנגדותן למעשים שהצבא עושה, לדבריהן, כשליח המדינה בגדה המערבית. "יש לצערי סוג של בנאליות כלפי המעשים הרעים שנעשים בשם הביטחון נגד הפלסטינים", סיפרה זאבי לוואלה! NEWS, "המונים סובלים מדי יום מההתנהלות הזאת במחסומים ובמקומות נוספים - ואנחנו צריכים להתנגד לזה".

לטענתה, לולא הכותרת "שמירה על הביטחון", רבים לא היו מרגישים בנוח בנוגע למעשים רבים שבמבצע צה"ל בשטחים. "אני חושבת שיש עוד אנשים שחיים על האדמה הזו וצריך להתחשב גם בהם", המשיכה זאבי. לדבריה, "לא הגיוני שנחיה בביטחון על חשבון המיליונים שחיים בכלוב כמו בעזה וללא זכויות כמו בגדה".

"לפחות שלוש שנים אני מתעסקת בשאלות האלה. זה היה מאוד הפכפך ועד לפני שנה לא היה לי מושג מה אעשה. לפני כשנה, לאחר לבטים קשים, החלטתי לא להתגייס", הסבירה זאבי, "החלטתי לקחת אחריות על המשמעות המוסרית של המעשים שלי מתוך תחושת שייכות למקום הזה". היא הגדירה את "הקו האדום" שלה בגיוס לצה"ל. "אני לא מוכנה לקחת חלק באופן כל כך אקטיבי בדיכוי של העם הפלסטיני, בשלילת זכויות האדם שלהם באופן כל כך בנאלי, כפי שזה הפך להיות חלק מהשגרה שלנו כאן", אמרה.

עוד בוואלה! NEWS:
בשמאל שוקלים לא לעתור נגד חוק ההסדרה: "שהממשלה תיקח אחריות"
אסד תומך בטראמפ: "אנחנו עשויים להיות בעלי ברית טבעיים"
טבריה, נצרת וחולון: משרד הבריאות דירג את הפגיות הטובות בארץ

תמר זאבי, סרבנית גיוס שצפויה להיכנס ביום רביעי הקרוב לכלא, 14 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
"יש עוד אנשים שחיים כאן וצריך להתחשב בהם". תמר זאבי/ראובן קסטרו

זאבי ואלון צפויות להישפט לתקופת מאסר לאחר שיצהירו על סירובן. לדברי זאבי, "אני יודעת שזה יכול לקחת זמן ומדובר בתהליך ארוך, ושיש מחירים שאצטרך לשלם, אבל אני מוכנה לזה", אמרה זאבי, "התלבטתי איך לסרב, והייתה לי מחשבה ללכת לקב"ן אבל בסופו של דבר הבנתי שהכי נכון לי להיות כנה ולהגיד את האמת שלי וללכת איתה".

זאבי, תושבת שכונת עין כרם בירושלים, מגיעה ממשפחה שאותה היא מגדירה "שמאל, אבל לא שמאל קיצוני". אביה שירת בצבא קבע כמה שנים, ושתי אחיותיה הגדולות ממנה שירתו גם הן בצבא. "אני גם חושבת שאם הכיבוש הזה יגמר, יהיה יותר סיכוי לשלום, וככל שהוא ממשיך אנחנו מפתחים עוד שנאה ותיעוב אחד לשני", הסבירה. "אני מסכימה שיש שנאה, אלימות ובעיה ביטחונית - אבל לא פותרים את זה עם פלסטרים".

היא הבהירה כי "אני יודעת שאני בת 19, ושיש לי הרבה מה ללמוד, אבל אני בטוחה שהאלימות הזו היא לא הדרך". לטענתה, "הרבה יגידו שזה נאיבי, אבל אם זה נכון, אז למה בכלל לחיות במקום כזה?".

"הייתי הרבה שנים בחוג סיירות, וטיילתי גם באזורים בגדה ואני אוהבת אותם", סיפרה זאבי, שטענה כי החזרת השטחים האלה לפלסטינים תעציב אותה במידה מסוימת. "אני מקווה שאחרי הסכם שלום נוכל לחזור לפחות לטייל שם", הוסיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זו גם האחריות שלי לומר שזה לא בסדר". לשכת הגיוס בתל השומר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסות להתלבטויות שהיו לה בנושא, היא ציינה כי תמיד, וגם היום, היא הרגישה חלק מהחברה הישראלית, דבר שהקשה על ההחלטה. "היה לי ברור שהכיבוש והדיכוי הם לא בסדר, אבל הטיעון שתמיד תקע אותי היה שגם לי ברור שבמצב הנוכחי צריך כאן צבא", הסבירה. "אז איך אני יכולה לא להתגייס ולהשאיר את האחריות בידיים של האחרים? הבנתי שזו גם האחריות שלי לומר שזה לא בסדר". היא עוד טענה כי "כאשר הכל הולך בכיוון כל-כך לא נכון, אי אפשר לשנות מבפנים, ולמעשים קטנים כחלק מהמערכת אין משמעות".

את השנתיים האחרונות ללימודי התיכון שלה תמר עשתה בבית ספר בינלאומי בהודו יחד עם בני נוער מרחבי העולם. לדבריה, החוויה הזו תרמה לגיבוש דעתה ולהחלטה לא להתגייס. "הייתה לי בחדר שותפה פלסטינית מנצרת, והיא אמרה לי כל הזמן שהיא לא מאמינה שאני שוקלת להתגייס, והיו עוד תלמידים ממדינות אחרות שאמרו אותו הדבר", סיפרה. היא הוסיפה כי לא הייתה יכולה לקבל את הדעה שלהם כמות שהיא, משום שהם "לא מכאן", אך הדברים שלהם סייעו לה להבין שיש אפשרות אחרת.

מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
"אם הכיבוש ייגמר, יהיה יותר סיכוי לשלום". חיילי צה"ל בגדה/ניב אהרונסון

למרות שאביה ואחיותיה שרתו בצבא, משפחתה קיבלה את ההחלטה בצורה חיובית, פרט לאחת מאחיותיה. "כשחזרתי לארץ, סיפרתי להורים שלי. ולמרות שהם היו מעדיפים שאתגייס הם הבינו, והם תומכים בי", אמרה. "לא הייתי יכולה לבקש יותר מזה. גם אחות אחת תומכת באותה צורה, השנייה לא אבל אנחנו לא מדברות על זה". לדבריה, גם חבריה הטובים, שרובם התגייסו, מקבלים זאת בהבנה. "כמו שאני מכבדת את הבחירה שלהם, הם מכבדים את הבחירה שלי ולא הרגשתי מצדם שום בעיה", הבהירה.

"אני חוששת, אבל זו הבחירה שלי, וזה חלק מהמחיר שבחרתי לשלם אחרי שקיבלתי את ההחלטה", הבהירה זאבי, בהתייחסות לביקורת הציבורית הצפויה. "דבר אחד אני יודעת בוודאות, שהשקט הנפשי שאני מרגישה לאחר ההחלטה הוא גדול מאוד, ואני מוכנה גם לזה ומאמינה שאוכל להתמודד עם זה".

"כל הגבולות כבר נחצו - יש להתנגד להפרת הזכויות"

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות ברשת "מסרבות", המלווה את זאבי ואת אלון בסירובן, מסרה כי "בימים בהם הממשלה מקדמת את חוק הלבנת המאחזים, שיכשיר גזל קרקעות פלסטיניות פרטיות, וכיבוש השטחים נמצא בשלהי שנתו ה-50, ברור מאליו שכל הגבולות האדומים כבר נחצו, ויש להתנגד בכל כלי בלתי-אלים למדיניות המפרה זכויות אדם בשיטתיות". לטענת יבלונקו, "את המעשה החשוב הזה עושות הסרבניות תמר זאבי ותמר אלון, שישלמו מחיר כבד כדי לא לשתף פעולה עם דיכוי העם הפלסטיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully