וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלם תלום-השן? סיפורו של הדולפין שהגיח לאחר עשור של שקט

15.11.2016 / 18:29

בדרך מרודוס לישראל, זיהו חוקרים את מה שחשבו לבלתי אפשרי – חמישה דולפינים תלומי שן שיחקו כ-160 ק"מ מחופי תל אביב, כאילו לא נראו לאחרונה רק ב-2005. "חשבנו שהם אינם עוד – ופתאום ראינו אותם"

צילום: טליוס פאפאתאודורו, עריכה: אביב אירגז

בשנת 2005, תועדה הלהקה הגדולה ביותר של דולפינים ת??לומי שן באגן המזרחי של הים התיכון. 35 דולפינים מהזן המיוחד קיפצו בתוך נמל חיפה, מוצאים מקום מקלט מפני רעשי הסונרים של הספינות באזור. מאז, לא נצפה הדולפין מול חופי ישראל – עד לחודש האחרון.

"רק לפני חצי שנה אמרנו 'זהו, הם כבר לא פה. עשור שאין לנו דיווחים', ופתאום פגשתי אותם", סיפר בהתרגשות ד"ר עוז גופמן, מנהל פרויקט הדולפינים של מחמל"י (מרכז חקר מידע וסיוע ליונקים ימיים) והמכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה. "זה קרה כשהפלגנו בחזרה מרודוס, אחרי שכבר עברנו את קפריסין והיינו במרחק של כ-160 ק"מ מחופי תל אביב. פשוט זיהינו אותם. זאת הייתה להקה של חמישה פרטים, בהם שני גורים", שחזר. "הסקיפר של הספינה, שהוא גם חוקר דולפינים ולווייתנים, טען שמדובר בדג חרב או בדולפין המצוי, אבל אז התקרבנו וזיהיתי שאלה לא החבר'ה הרגילים שלנו. כשהסתכלתי על פדחת הראש זיהיתי שזהו תלום השן הנדיר כל כך, וההתרגשות הייתה גדולה. הדולפינים הציגו התנהגות אווירית, קפצו מחוץ למים ועסקו בציד ובמשחק עם דג".

להקת דולפינים ממין סטינו תלום שן, מול חופי ישראל. 15 בנובמבר 2016. עוז גופמן, מערכת וואלה! NEWS
הדולפין תלום השן כפי שנראה על ידי החוקרים בחודש האחרון/מערכת וואלה! NEWS, עוז גופמן

אזור התפוצה של הדולפין תלום השן הוא במזרח אגן הים התיכון, ובין היתר חופי טורקיה, קפריסין, סוריה, לבנון ומצרים. הפעם הראשונה שהוא נצפה מול חופי ישראל הייתה בשנות ה-90, כאשר דולפין בודד הגיע מחוף דוגית שבסיני. ד"ר גופמן הסביר כי בים התיכון קיימים 13 סוגים של דולפינים, לווייתנים וכלבי ים, אולם המין הנדיר ביותר מהם הוא הדולפין תלום השן, שנצפה בחודש האחרון מול חופי ישראל. מבנה גופו הוא צר וקטן יותר מזה של הדולפין המצוי, וסימן ההיכר המרכזי שלו הוא הקודקוד המוגבה שעל פדחת ראשו.

"על תלום השן יש הרבה פחות תצפיות, אפילו מעל כלבי הים הנחשבים לנדירים, אבל צריך להבין שהתצפית הזאת אינה מעידה בהכרח על נדירו?ת, אלא בעיקר על מיעוט תצפיות וסקרים ייעודיים בים העמוד, ועל מיעוט מומחים שידעו לזהות את המין". סיכם ד"ר גופמן. "יכול להיות שגם כלב הים הנזירי, שנצפה לפני תשע שנים בראש הנקרה אחרי חמישים שנות היעדרות, היה כאן כל השנים, אבל לא נצפה במשך עשורים. באופן כללי, המחקר של יונקים ימיים הוא מאוד קשה, בגלל הקושי בגיוס משאבים להסתובב בים ולאסוף מידע".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
להקת דולפינים ממין סטינו תלום שן, מול חופי ישראל. 15 בנובמבר 2016. עוז גופמן, מערכת וואלה! NEWS
"הדולפינים הציגו התנהגות אווירית"/מערכת וואלה! NEWS, עוז גופמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully