וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת חוק המואזין: "אף גזען לא יצליח למנוע את הקריאה במסגדים"

13.11.2016 / 13:13

השרים ידונו היום בחוק המבקש לאסור את השימוש בכריזה במסגדים, שבו תומך ראש הממשלה. ח"כ עודה אמר לאולפן וואלה! NEWS: "זה חלק מההסתה של הממשלה". יוזם החוק, ח"כ אילטוב: "מדובר במטרד רעש אכזרי"

צילום: ערן גילווארג ורוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בשתי הצעות חוק לאיסור שימוש במערכות כריזה בבתי תפילה, שלמעשה תמנע מהמואזין במסגדים לקרוא לתושבים להגיע לתפילה באמצעות רמקולים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע היום תמיכה בחוק, ואמר בפתח ישיבת הממשלה: "אני לא יכול לספור את הפעמים שפנו אלי אזרחים מכל הדתות שקובלים על הרעש. ישראל מחויבת לחופש הדת מכל הדתות, אבל מחויבת להגן גם על האזרחים מהרעש. כך קורה גם בערים באירופה, ואני תומך באכיפה וחקיקה דומה בישראל".

את הצעת החוק הראשונה יזם ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), ואליו הצטרפו בין היתר הח"כים מירב בן ארי (כולנו), מיקי זוהר ונורית קורן (הליכוד). הצעת החוק השנייה בנושא הוגשה כבר לפני כשנתיים, ואותה יזם ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). בימים האחרונים נשמעו טענות בעד ונגד החוק. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, המתנגד בחריפות להצעה, התעמת באולפן וואלה! NEWS עם אחד מיוזמיו, ח"כ אילטוב, בנושא.

"יש כאן רדיפה נגד מיעוט לאומי", אמר עודה והוסיף: "זה חלק מההסתה המתמשכת, וחלק מהחוקים הגזעניים. יש ממשלה שמקדמת לאומנות על חשבון כולם. יש גישה לאומנית והסתגרותית שרוצה לראות רק לאום אחד וצבע אחד, ויש גישה אחרת, רב-תרבותית, שרואה את העושר בשוני במגוון". עודה ציין כי בחודש שעבר כיבד את יום הכיפורים, וכי הוא מבקש שהציבור היהודי יכבד את מנהגי הציבור המוסלמי.

ח"כ איימן עודה בטקס לציון יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב. 15 במאי 2016. ראובן קסטרו
"גישה לאומנית והסתגרותית". עודה/ראובן קסטרו

עודה טען כי קול המואזין כלל אינו חזק, ואינו מפריע לתושבים. לדבריו, מדובר במסורת ארוכת שנים בת 1400 שנה. "המואזין הוא קול כל כך טבעי וכל כך אינטגרלי מכל המרחב שאנחנו נמצאים בו. זה חלק מיסודות האסלאם וכך קוראים לתפילה. יש פה שני עמים ואנחנו ילידים ובני המקום. לא באנו למדינה המדינה באה אלינו. אף גזען לא יצליח למנוע את זה. אפילו אם יחוקקו את החוק זה לא ימנע את קול המואזין, חד וחלק".

ח"כ אילטוב דחה את טיעוניו של עודה, ואמר כי לא מדובר בניסיון לפגוע בחופש הדת. "לפני 1400 שנה לא היו כרזות או מגברים", ציין. "עם כל הכבוד, קראו בקול רגיל ולא הפריעו. אנחנו לא מפריעים לשום תהליך דתי. אנחנו מקבלים תלונות לא רק מיהודים, גם מנוצרים, דרוזים ומוסלמים שלא שומרי דת. הדבר הזה הוא מטרד עבורם. זה לא קשור לימין או לשמאל אלא לאיכות החיים".

לדברי אילטוב, "הם פשוט רוצים להפריע לכל המיעוטים האחרים או לשכנים היהודים. הם עושים מטרדי רעש בצורה מאוד אכזרית, בדיצבלים שהם לא דיצבלים, ולא נותנים לאנשים את החופש מדת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אילטוב טען כי במדינות ערב השונות ישנם חוקים המגבילים את השימוש ברמקולים במסגדים. "צריך להפנות את עודה לערב הסעודית ולמצרים, שם יש הסדרה של רמת הדיצבלים המותרת. אני לא מדבר רק על מדינות האסלאם, אלא גם על מדינות מערביות, ששם חופש הפולחן הוא אחד היסודות של העולם הליברלי המערבי. גם באירופה יש מגבלות חמורות על סוגיית מטרדי הרעש של המסגדים".

אילטוב הוסיף כי יש צורך בחקיקה בשל התגברות המטרד בשנים האחרונות. "אנחנו חיים ביחד עם המיעוט המוסלמי לא מעט זמן", אמר. "היה זמן רב לתקן את המטרדים האלה, אבל בשנים האחרונות זה עבר את גבול הטעם הטוב ולכן צריכה להיות התערבות חקיקתית. בעיירות שבהן יש תקנות וחוקים למניעת רעשים לא משתמשים בדברים האלה, ולכן באה הצעת החוק להעלות את הסוגיה הזאת על סדר היום ולתקן את העיוותים והבעיות שקיימות כרגע".

אילטוב אמר כי אם החוק יעבור, יימצאו פתרונות טכנולוגיים שבאמצעותם ניתן יהיה לקרוא למתפללים להגיע למסגד מבלי להשתמש ברמקולים. "יש דרכים אחרות לקרוא לאנשים להתפלל: יש וואטסאפ, יש אסמסים, רמקולים שאפשר להעמיד בבית, יש אינטרנט", ציין. "גם ליהודים זמני תפילה הם חשובים, ובזמן האחרון יש יותר ויותר אנשים דתיים שהולכים ומפללים ולא בא אליהם איש חב"ד וצועק את זמני שבת. זה הטריד בזמנו לאנשים".

מסגד אל-אקצא, ירושלים. דצמבר 2015. קובי ריכטר, תצפית TPS
ייאסר השימוש ברמקולים? מסגד אל-אקצ שבירושלים/תצפית TPS, קובי ריכטר

כבר לפני כחמש שנים הוגשה הצעת חוק בנושא, על ידי הח"כית לשעבר מישראל ביתנו אנסטסיה מיכאלי. היא הסבירה אז כי החוק אינו אנטי-מוסלמי, אלא פשוט נועד לשמור על איכות חייהם של השכנים היהודים הסובלים מקריאות המואזין בשעות הבוקר המוקדמות. כשהתברר שאין רוב להצעתה, היא משכה אותה. בחודש נובמבר 2015 העלה ח"כ יוגב נוסח חדש של הצעת החוק. גם הוא טען כי החוק נועד למנוע מטרדי רעש יומיומיים, וציין כי ישנו אלמנט נוסף בהצעתו: "חופש הדת לא צריך להיות גורם בפגיעה באיכות החיים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים ולעתים אף דברי הסתה"

הצעת החוק של יוגב עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה במרץ האחרון, אך הדיון בה נדחה בהעדר תומכים. היום היא תעלה כאמור שוב לדיון לאחר שתוקנה. הנוסח המתוקן של הצעת החוק אינו שונה מהותית מזו של אילטוב, שהדיון בה נדחה בשל העובדה שהוגשה לפני הבחירות האחרונות לכנסת. נוכח הרכב הקואליציה, חוששים רבים בציבור הערבי בישראל כי הצעת החוק תאושר בסופו של דבר בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully