וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוננות, פליטים ודאעש: שנה למתקפת הטרור בפריז – מה השתנה בצרפת?

12.11.2016 / 13:00

אחרי המתקפה הורה הנשיא הולנד להגביר את המעורבות בלחימה נגד דאעש בסוריה, וסמכויות השוטרים במדינה הורחבו, אך שאלות רבות נותרו ללא תשובה. הערב ייפתח אולם "בטקלאן" מחדש, והניצולים – חלקם מתוסכלים שהחקירה טרם הסתיימה, ואחרים רק רוצים להמשיך הלאה

צילום: רויטרס

שנה אחרי מתקפת הטרור שגבתה את חייהם של 90 בני אדם ייפתח הערב (שבת) מחדש אולם ההופעות "בטקלאן" שבפריז. באירוע הפתיחה החגיגי יופיע הזמר סטינג, בהופעה שתוקדש להרוגי הפיגוע והכנסותיה יועברו לשני ארגוני צדקה הפועלים לסייע לקורבנות המתקפה.

130 בני אדם מ-17 מדינות נהרגו במתקפה של ה-13 בנובמבר 2015, שהחלה בפיגועי התאבדות מחוץ לאצטדיון סטאד דה פראנס במהלך משחק בין נבחרות הכדורגל של צרפת וגרמניה, כשהנשיא פרנסואה הולנד בקהל. כמה דקות לאחר מכן החלו יריות בבתי קפה במזרח פריז. בהמשך הסתערו המחבלים על אולם הקונצרטים - שם נהרגו מרבית הקורבנות.

המתקפה בוצעה בידי אנשי "המדינה האסלאמית" (דאעש), שקרא לתומכיו לתקוף את צרפת בתגובה לתקיפותיה את בסיסי הארגון בעיראק ובסוריה. תשעה מבין המאות שנפצעו עדיין מאושפזים בבתי חולים.

לקריאה נוספת:
צרפת: נחשפה זהותו של מפקד חוליות הטרור בפריז ובבריסל
טרור, שיטפונות ושביתות: התיירים לא באים - ופריז קורסת
בשל פיגועי פריז: ועדת חקירה קוראת להקמת מרכז למלחמה בטרור

מועדון ה"בטלקאן" ייפתח מחדש שנה אחרי הפיגוע. רויטרס
אחרי שנה - האולם ייפתח מחדש/רויטרס

שבעה מהמחבלים נהרגו באותו לילה, חלקם בזמן שפוצצו את עצמם ואחרים נורו על ידי המשטרה. שניים נוספים נהרגו בפשיטה של המשטרה כעבור חמישה ימים על בתים שבהם שהו. דמות מפתח במתקפה, סלאח עבד א-סלאם הצליח להימלט ונעצר ארבעה חודשים לאחר מכן בבלגיה.

שאר חברי רשת הטרור שרדו ותכננו פיגועים נוספים מדירות של קרוביהם בבלגיה ובבסיסי דאעש בסוריה ובעיראק. כמה ימים לאחר מעצרו של סלאם פוצצו שלושה מחבלים פצצות בשדה התעופה וברכבת תחתית בבריסל. 32 בני אדם נהרגו. גם המחבלים נהרגו, ונגד כמה חשודים הוגשו כתבי אישום, אך החקירה נמשכת.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שוטר עוזר לפצוע בסמוך לזירת הפיגוע באולם "בטקלן" בפריז. רויטרס, רויטרס
פינוי אחד הפצועים בבטקלאן, לאחר הפיגוע/רויטרס, רויטרס
אולם בטקלאן, פריז. 15, נובמבר 2015. שי מכלוף
פינת זיכרון לנרצחי הפיגוע בבטקלאן, פריז/שי מכלוף

בתגובה למתקפות הורה הנשיא הולנד על ביצוע התקפות אוויריות חדשות על מטרות של "המדינה האסלאמית" בסוריה, ועל הרחבת המבצע הצבאי של צרפת נגד הארגון, כדי להוכיח שהמדינה לא נכנעה לפחד. אלא שמאז הותקפה צרפת שוב ושוב על ידי מחבלים, לחלקם קשר ישיר לדאעש ולאחרים קיים קשר לארגון רק לכאורה. אחת המתקפות אירעה ביום הבסטיליה, 14 ביולי, בניס, כשנהג משאית השתולל באזור הומה אדם והרג 85. היום, מטוסי קרב וכוחות צרפתיים מעורבים גם במבצע לשחרור מוסול, מעוז דאעש בעיראק, וא-רקה שבצפון סוריה.

בצרפת, הכריזה הממשלה על מצב חירום לאחר המתקפות, שהוארך שוב ושוב ולמעשה נותר עד היום. מצב החירום מאפשר למשטרה שימוש נרחב יותר בחיפושים בבתי חשודים ובמעצרי בית. ארגוני זכויות אדם גינו את הצעדים שנקטה צרפת, וטענו כי מדובר בסנקציות מוגזמות הפוגעות בחירויות הפרט.

ברק אובמה ופרנסואה הולנד מתייחדים עם קורבנות מתקפת הטרור מחוץ לבטקלן בפריז. רויטרס
הנשיא הולנד ונשיא ארה"ב אובמה מניחים פרחים לזכר הנרצחים. פריז 2015/רויטרס

שאלות רבות נותרו פתוחות על המתקפה בפריז. זהותם של שניים מהמחבלים טרם התגלו, אך הרשויות חושדות שהם אזרחים עיראקיים שהגיעו לאירופה באחד מגלי הפליטים שנמלטו מהמלחמה בסוריה. בנוסף, ייתכן שחלק מחברי הרשת המקורית עדיין חופשיים – הרשויות מעולם לא מסרו כמה היו מעורבים בפיגועים של ה-13 בנובמבר. גם "המוח" מאחורי המתקפה לא זוהה בוודאות. הרשויות בצרפת ובבלגיה חושדות כי זה עשוי להיות אוסמה עטר, אזרח בלגי עם עבר ג'יהאדיסטי, שמקום הימצאו הנוכחי אינו ידוע.

חלק מהניצולים מתוסכלים מכך שהחקירה טרם הסתיימה. אחרים, לעומת זאת, רק רוצים להמשיך הלאה. ניצולים ובני משפחותיהם של קורבנות הפיגועים יתכנסו מחר להנציח את יום השנה לפיגועים בכל האתרים שהותקפו. לפני כן, הערב, יגיעו ניצולי הבטקלאן לפתיחה המחודשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully