וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להבין את העצבים הרגישים": הצצה לאוזני צה"ל ברחוב הפלסטיני

20.11.2016 / 0:21

מה עושים כשהבית שבו רוצה לפעול צה"ל שייך לבכיר במנגנוני הביטחון הפלסטינים? כיצד מתמודדים עם דיפלומטים שמנצלים חסינות להברחות? צוות וואלה! NEWS הצטרף לתרגיל של צוערי משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים

צילום: בני בן סימון, עריכה: אביב אירגז ושניר דבוש

שעת בוקר מוקדמת. מפקד הפלוגה נקש על דלת בית בכפר פלסטיני לצורך ביצוע מארב בכפר, כשלפתע את הדלת פתח קצין ביטחון פלסטיני ובני משפחתו. השקט התחלף בצרחות, כאשר בני המשפחה הפלסטינית התנגדו להשתלטות הכוח על הבית. אחד הצוערים, שעתיד להיות קצין במנהל האזרחי, נדרש להרגיע את הרוחות ולהבטיח את השלמת המשימה.

אמנם מדובר בתרגיל ולא בתרחיש אמת, אך האימון המסכם של צוערי המנהל האזרחי, שצוות וואלה! NEWS זכה להצצה נדירה אליו, עימת את קציני העתיד של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) עם הדילמות היומיומיות עמן יתמודדו לאחר קבלת הדרגות: השתלטות בית פלסטיני על ידי כוח צה"ל למארבים ותצפיות, טיפול וגישור בסכסוכי קרקעות בין ישראלים לפלסטינים, תיאום ביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, פשיטה על מבנים, חיפוש אחר אמצעי לחימה והתמודדות עם הפרות סדר אלימות ומחסומים. הקבוצה הצעירה הזו עתידה להיות האוזניים, העיניים והפה של צה"ל ברחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון.

עוד בוואלה! NEWS:
"אסור להיראות בפאניקה": הלוחם הכי בודד וחשאי בצוללת
הותר לפרסום: חמישה נעצרו בחשד לתכנון פיגוע ירי בירושלים - ושוחררו
השכפ"ץ מנע דקירה: מחבל ניסה לדקור חייל בחווארה שליד שכם - ונורה

תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
"לפעמים אנחנו נתקלים בבית של בכיר פלסטיני, והסיטואציה משתנה לגמרי". תרגיל הצוערים/ראובן קסטרו

"לפעמים אנחנו נתקלים בבית מאוכלס של בכיר במנגנוני הביטחון הפלסטינים, והסיטואציה משתנה לגמרי. יש פה רגישות. מה שאני מצפה מהכוח זה לעצור שנייה, ולחשוב", תדרך את הצוערים סרן אמיר אבו ג'אנב, מפקד נציגות אייל (קלקיליה) של המנהל האזרחי. "גם אם המודיעין אומר שזו נקודה טובה לתצפית, והמ"פ מתעקש שככה אמרו לו, צריך לבחון חלופות. זה אירוע עם חיכוך שאנחנו צריכים להימנע ממנו. צריך לשמור על מרקם החיים בכפר ולהימנע מחיכוך עם השוטרים הפלסטינים (שו"פים)", הוסיף, והזניק את התרגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בבתים, במעברים ובמחסומים: מתווכים בין הצבא לפלסטינים

המציאות ביהודה ושומרון רגישה ביותר בשנה האחרונה, והמציאות ברחוב הפלסטיני לא מזהירה. הצעירים מעוניינים בעיקר באיתור מקורות פרנסה, ואילו הרשות הפלסטינית עסוקה בהנעת מהלכים מדיניים נגד ישראל ובמלחמות פנימיות על זהות יורשו של יו"ר הרשות, אבו מאזן. עימותים פוליטיים עם חמאס, ואף בחירתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית על פני קלינטון הדמוקרטית, העלו את מפלס המתח בצמרת הרשות. כל אלו עשויים לסדוק את המצב הביטחוני בגדה, ובהתאמה גם את התיאום הביטחוני בין ישראל לפלסטינים.

קציני המנהל האזרחי הינם מהסנסורים המבצעיים הרגישים ביותר בגדה. בעודו מפקח על הצוערים בתרגיל המסכם ומעיר הערות על תפקודם, ראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, תת-אלוף אחוות בן חור, סיפר על הגזרה שהולכת והופכת נפיצה יותר מיום ליום. "בעוד שבוע-שבועיים הצוערים הללו יהיו בשטח. התרגיל שראיתם מדמה חיכוך שקורה יום יום בין האוכלוסייה הישראלית לפלסטינית", הסביר. "המטרה שלנו בסופו של דבר היא לאפשר לכוחות לבצע את המשימות המבצעיות שלהם, תוך מינימום הפרעה לשגרת החיים הפלסטינית, בבתים, במעברים ובמחסומים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו של תת-אלוף בן חור, ככל שהמצב הביטחוני הופך מורכב יותר ביהודה ושומרון, אתגר המאמץ האזרחי גדל. לאחר שנה אלימה בגדה, בה פיגועי דריסה, דקירה וירי ליבו את המתח בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון והתושבים הישראלים ביהודה ושומרון, במנהל האזרחי מנסים לעצור את ההסלמה. "ברור שככל שהסיטואציה הביטחונית יותר מסובכת, אז הפגיעה במרקם החיים כדי לשבש את פעילות הטרור משמעותית יותר", אמר בן חור. "פה קציני המנהל האזרחי באים לידי ביטוי. המטרה שלנו היא לאפשר את הפעילות הזו ככל שאפשר ועדיין למנוע הסלמה. למנוע את המפגע הבא".

"לפעמים העיסוק הוא באזרחים, לפעמים בראשי מדינות"

"הפרות הסדר אלימות ובני הבית מתעמתים בכוח עם החיילים. עכשיו תתמודד"

התרגיל המסכם של צוערי המנהל האזרחי נערך במתחם מבנים מתקופת המנדט הבריטי בבסיס לכיש, שהפך לכפר פלסטיני, ובו חיילים דוברי השפה הערבית דימו את האזרחים הפלסטינים. אחד הצוערים דיבר בערבית עם "הקצין הפלסטיני" שבבית שאליו נכנסו הכוחות, והביע צער על הפעולה. לפתע סרן אבו-ג'אנב, הקשה על הצוערים והודיע כי בחוץ התפתחו הפרות סדר. "תעצור את הכוח, תודיע למ"פ שהמח"ט לא זמין ותבחר חלופה. הפרות הסדר אלימות ובני הבית מתעמתים בכוח עם החיילים. עכשיו תתמודד".

בתחנה הבאה באימון מתרגלים הצוערים התמודדות עם אוכלוסייה אחרת שבה הם ייתקלו במהלך שירותם, ארגוני הסיוע הבינלאומיים. כאן השיח מתנהל בעיקר בשפה האנגלית. רס"ן מוטי סטולוביץ, ראש מדור ארגוני סיוע בינלאומיים במנהל האזרחי ביהודה ושומרון, ניהל את התרגיל בתחנה זו. "יש לא מעט דילמות. למשל, כאשר מגיעים כלי רכב של ארגוני סיוע, נותנים להם לעבור או לא בזמן אירוע ביטחוני? ומה עם דיפלומטים? איזו אישיות חשובה בודקים ואיזו לא?", תיאר רס"ן סטולוביץ. "בלהט האירוע הכוחות יכולים להתנהל לפי הצבעים שחור ולבן, וכדי לעבור את האירועים הללו על הצד הטוב ביותר הם צריכים להסתייע בקציני המנהל האזרחי. המפקדים בשטח צריכים לגלות גמישות. יש כללים שמסוכמים מראש עם משרד החוץ המגדירים כיצד להתנהל מול אותם גורמים. חשוב להתנהל סביב השפה הדיפלומטית, להיעזר בה. אנחנו סוג של שגרירים קטנים".

תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
בעבר ניצלו דיפלומטים את חסינותם. תרגיל הצוערים/ראובן קסטרו

בעבר דיפלומטים ניצלו את החסינות שלהם באזור. כך למשל, במעבר אלנבי נרשמו לא מעט מקרים שבהם דיפלומטים ניסו להבריח טובין בניגוד לחוק. "אנחנו רוצים לאפשר חופש תנועה. כמובן שעל פי הערכות מצב משתנים דברים", הסביר רס"ן סטולביץ. "במידה וקרה אירוע הנוסחה הכי טובה היא להגיע לנקודה מהר, להבין מה קרה ולתת כלים למפקד המבצעי לטפל במשימה שלו. לפעמים העיסוק הוא באזרחים פלסטינים ולפעמים בראשי מדינות, שרים, בכירים בקהילה הבינלאומית, ולפעמים זו יכולה להיות השיירה של אבו מאזן", הוסיף.

העצבים הרגישים ביותר ברחוב הפלסטיני

"אנחנו עומדים כרגע בפני פעילות מבצעית בתוך הקסבה בשכם. כוח מבצעי נדרש להיכנס לבית כדי לחפש אמצעי לחימה. מה קורה בפנים? נגלה תוך כדי. לפעמים יש הפתעות", אמר לצוערים רס"ן עאטף חצבאני, סגן ראש ענף תיאום ביטחוני במנהל האזרחי, והציג בפניהם את התחנה השלישית בתרגיל המסכם. מפקד הפלוגה דפק על הדלת בחוזקה. הדלת נפתחה ובמקום החלו צעקות ודחיפות מצד בני הבית הפלסטיני, שסירבו לביצוע החיפוש.

מהר מאוד נדרש צוער המנהל האזרחי להתמודד עם תרחיש הכולל חיפוש נשק בביתו של קצין בכיר במנגנוני הביטחון הפלסטינים. "אין לנו כוונה לפגוע באזרחים ולא באנשי המנגנונים הפלסטינים. בכולם ננהג בכבוד", הסביר רס"ן חצבאני, שעמד בפתח המבנה בזמן שהצוער ניסה להסביר למפקד הפלוגה כי עליו להקפיא את המצב. "במצב כזה צריך להקשיב לקצין הפלסטיני ולהבין האם הנשק מוחזק באישור או לא. אנחנו באים לחפש נשק לא חוקי. מדי יום מתבצעות פעולות לאיתור אמצעי לחימה ביהודה ושומרון ואנחנו צריכים להתנהל ברגישות", המשיך רס"ן חצבאני.

לדבריו, קציני המנהל האזרחי שם כדי למזער כמה שיותר את החיכוך, גם במצבים מורכבים אלו. "השוטרים הפלסטינים הם עמיתים שלנו. אנחנו עובדים מולם ביום יום, ובאותה צורה הוא ינהג כשהוא יטפל באזרח ישראלי", אמר רס"ן חצבאני.

תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
האתגר המרכזי - ללמוד את המנטליות באזור. תרגיל הצוערים/ראובן קסטרו

אחד האתגרים המרכזיים והייחודיים ביותר בהכשרת קציני התיאום הוא ללמד אותם לא רק את השפה הערבית, אלא גם את המנטליות באזור. התרגיל המסכם מעמת את הצוערים עם האתגר הקשה ביותר עמו מתמודדים קציני התיאום, כך על פי מפקד בית הספר לתיאום וקישור במשרד המתפ"ש בשטחים, סא"ל קובי גרצוולף – התיווך בין כוחות הצבא, האוכלוסיות השונות באזור והארגונים הבינלאומיים. "אנחנו מומחים לזירה הפלסטינית. משקפים מציאות שמתרחשת בשטח. התפקיד שלנו הוא, בין היתר, להבין את העצבים הרגישים ביותר ברחוב הפלסטיני ולהתאים לכך את הפעילות הצבאית", הסביר.

"מנסים להנמיך את מפלס התסכול"

התיאום עם מנגנוני הביטחון הפלסטיני בא לידי ביטוי לא רק בסיכול טרור ומניעת הפרות סדר מול ישראל, אלא גם בהחזרת ישראלים וחיילים שטעו בדרכם ונכנסו לשטחי A. "אני הייתי מעורב באופן אישי באירוע שבו שתי חיילות נכנסו לפני מספר חודשים בשוגג לטול כרם", סיפר רס"ן חצבאני. "התקשרתי לקצין הבכיר הפלסטיני בגזרה וביקשתי ממנו להיות מעורב אישית בהסגרת החיילות, כדי להבטיח שלא יקרה להן כלום. הפלסטינים הם אלה שבהתחלה יצרו איתי קשר ודיווחו לי על החיילות. זה אומר הכול. אבל צריך להדגיש שזה גם אינטרס עבורם, הם לא עובדים אצלנו", הוסיף רס"ן חצבאני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ראש המנהל ביהודה ושומרון, תת-אלוף בן חור, מדגיש את חשיבותם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים לסיכול פיגועים. "התיאום הביטחוני נמצא בתקופה טובה מאוד בכל הממדים שלו. ראינו את זה בסוף השבוע האחרון בסיכול פיגוע המטען בחברון, ואנחנו רואים את זה כמעט מדי שבוע", אמר.

"אנחנו גם מבינים שיש קשר בין ביטחון, כלכלה ומאמץ אזרחי ליצירת היציבות. המאמץ האזרחי שאנחנו מפעילים כדי לשפר את המצב של האזרח הפלסטיני בכפר ובעיר תורם בצורה ישירה לביטחון", הוסיף. "אנחנו כל הזמן עסוקים בלראות איך אנחנו משפרים את שגרת החיים ברחוב הפלסטיני, גם ביצירת תשתיות ארוכות טווח ופרויקטים אזרחיים, גם במקומות עבודה כדי להנמיך את מפלס התסכול. מטרת המאמצים הללו היא לבודד את האוכלוסייה מטרור".

לכאורה אתה עוסק בנושאים אזרחיים ברובם, אך בשבוע שעבר חייל שלך נפגע מאש מחבל במחסום. מה צריכים לדעת מועמדים לשירות ביטחון על התפקידים במנהל האזרחי?

"המנהל האזרחי נמצא בליבת העשייה הביטחונית ביהודה ושומרון. הקצינים והחיילים שותפים בצורה מלאה לפעילות. לצערי גם החייל שלנו, גלעד, היה במחסום בית המשפט בכניסה לרמאללה על מנת לסייע לכלי רכב פלסטינים לעבור. מחבל, שבמקרה הזה היה שוטר פלסטיני, הגיע למחסום, ניסה לחסל את החיילים שם ופגע בגלעד", אמר תת-אלוף בן חור. "החייל שלנו לשמחתי יצא מזה ואני מקווה שיבריא כמה שיותר מהר ויחזור לשרת. החיילים שמגיעים אלינו צריכים להבין שיש פה אתגר משמעותי ומורכב. אנחנו חיים בטווח האפור שבין האוכלוסיות. ברמות הבכירות זה מאוד ברור, אבל עבור החיילים הזוטרים זה יותר מורכב להבין את זה. ירו עלייך עכשיו ומחר אתה עוזר לפלסטיני לצאת לעבוד".

תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מורכבת ברחוב הפלסטיני". תרגיל הצוערים/ראובן קסטרו

לדבריו של תת-אלוף בן חור המצב ביהודה ושומרון נמצא בתקופה נפיצה, והוא מייחס זאת למשתנים פוליטיים, חברתיים וכלכליים בגדה, אותם נדרשים אנשי המנהל האזרחי ללמוד ולהבין לעומק. "אנחנו נמצאים בתקופה שגם מבחינת ההנהגה הפלסטינית היא מאוד מורכבת, ועדים למה שקורה בין פתח לחמאס. כל הדברים האלה מקרינים על הציבור", הסביר. "המצב בעולם הערבי בכלל וההשראות שאנחנו רואים מדאעש ומסוריה גם הם מלבים את האווירה. המציאות הכלכלית הלא פשוטה של מרבית הפלסטינים, בעיקר הדור הצעיר, המשכיל אך מובטל באחוזים מאוד גבוהים. יש פה הרבה מאוד אתגרים גדולים להנהגה הפלסטינית ולציבור הפלסטיני לחיות בתוך המעטפת הזו".

להשקפתו של תת-אלוף בן חור, פעילות מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל והאזרחי היא דרמטית בסיוע לכוחות הביטחון, אך דווקא בייצוב המצב הביטחוני. "קצין אחד של המנהל האזרחי וחייל אחד שלנו לפעמים מחליפים מחלקה ופלוגה שלמה במגע, בשיח, בתקשורת ובתיאום. זה חוסך פעילות של הרבה מאוד כוחות ופעילות שיש בה נפגעים בעצימות גבוהה. אנחנו רואים את זה יום יום שעה שעה. זו בדיוק החשיבות והסיוע של הארגון הזה למאמץ הביטחוני", סיכם.

(עדכון ראשון: 16:07)

תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
תרגיל המדמה לחימה בשטחים מאוכלסים/ראובן קסטרו
תרגיל של מתאם פעולות הממשלה בשטחים המדמה לחימה בלב שטח אוכלוסייה פלסטינית, בא"פ לכיש, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
תרגיל החיילים/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully