וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האלקטורים הסוררים": הסיכוי הקלוש של קלינטון להגיע לבית הלבן

טראמפ זכה בבחירות בזכות מספר גדול יותר של אלקטורים - נציגים שאמורים להגיע פיזית לוושינגטון ולהצביע. לכאורה אין דבר העוצר אותם מלבחור במי שהם רוצים, אולם מעולם לא קרה ש"אלקטור סורר" מנע בחירה של נשיא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נאום ההפסד של הילרי קלינטון: "יום אחד ננפץ את תקרת הזכוכית")

הניצחון הסוחף של דונלד טראמפ אתמול (רביעי) הותיר את הדמוקרטים הרבים מאוכזבים, כואבים ופעורי פה. כמה שעות לאחר היוודע דבר בחירתו של המועמד הרפובליקני, נשאה המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון נאום הפסד מרגש. עם זאת, עדיין יש סיכוי קלוש שטראמפ לא יזכה למשול בוושינגטון. לסיכוי הקטן הזה קוראים "אלקטורים סוררים".

ספירת הקולות בתום הבחירות גילתה כי קלינטון קיבלה את רוב הקולות - כ-200 אלף יותר קולות מאשר טראמפ, אך הבחירות לא נערכות בבחירה ישירה, אלא בשיטת האלקטורים. בכל מדינה יש כמה אלקטורים, שלאחר הבחירות הם מצביעים עבור המועמדים לנשיאות. בניגוד לרוב הקולות שלו זכתה קלינטון, טראמפ זכה ברוב האלקטורים - 290 אלקטורים. המינימום הנדרש כדי לזכות בנשיאות הוא 270.

עוד באותו עניין:
אחרי ניצחון טראמפ: מדינת קליפורניה רוצה "ברקזיט" משלה
ה"אס" של טראמפ: הצעירים והעניים נשבו בקסמו - ללא הבדל דת, גזע ומין
נשיא אחד, 70 תביעות: טראמפ עשוי להתייצב למשפט כבר החודש

הילרי קלינטון אחרי ההפסד לדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. 9 בנובמבר 2016. רויטרס
האלקטורים יחזירו אותה למרוץ? קלינטון לאחר ההפסד/רויטרס

ב-19 בדצמבר מצביעים חבר האלקטורים - הדמורקטים והרפובליקנים, וכל אחד אמור, כביכול, להצביע עבור המועמד של מפלגתו. עם זאת, אין שום דבר העוצר את האלקטורים מלפעול לפי צו מצפונם ולא להצביע עבור המועמד אותו הם אמורים לקדם. אלקטור שבוחר שלא להצביע בהתאם למצופה ממנו, נקרא "אלקטור סורר".

אלקטורים סוררים הם מאוד נדירים. בדיקה של ה"ניו יורק טיימס" גילתה כי 99% מהאלקטורים בוחרים עבור המועמד של מפלגתם, ואלקטור סורר מעולם לא הצליח למנוע ממועמד שניצח בבחירות מלהגיע אל הבית הלבן. האלקטור האחרון, לדוגמא, היה בשנת 2004. אלקטור ממינסוטה סירב להצביע למועמד הדמוקרטי דאז, ג'ון קרי, והצביע במקום לג'ון אדוארדס, שרץ לצד קרי כמועמד לתפקיד סגן הנשיא. עם זאת, האקט היה סמלי בלבד, משום שלג'ורג' בוש היו גם כך 286 אלקטורים. רק 29 מדינות אוסרות על האלקטורים השונים להצביע עבור מועמדים אחרים, אך העונשים על כך קלים.

דונלד טראמפ בנאום ניצחון בעצרת בחירות במנהטן, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. AP
עורר חוסר שביעות רצון בתוך שורות המפלגה. דונלד טראמפ/AP

המנצח בבחירות, דונלד טראמפ, הצליח לגרום לחוסר שביעות רצון, גם בקרב חברי המפלגה הרפובליקנית עצמה, וייתכן שזה יגרום לכמה אלקטורים להפוך לסוררים. כך לדוגמה, אלקטור רפובליקני אחד מטקסס אמר בחודש אוגוסט בראיון ל"פוליטיקו" כי הוא שוקל להצביע עבור יריבתו של טראמפ בחבר האלקטורים. באוקי וו, אלקטור רפובליקני מאטלנטה, סיפר בראיון לתקשורת המקומית כי נקרא להתפטר מתפקידו כאלקטור לאחר שהודיע כי לא מצפונו לא יוכל לאפשר לו להצביע עבור טראמפ.

עם זאת, קלינטון צריכה יותר מאלקטור סורר או שניים - היא זקוקה ללא פחות מ-20 כאלה, והסיכוי שזה יקרה קטן ביותר. אם בכל זאת תתממש התחזית הלא-צפויה הזאת, בתחילת השנה הבאה יתכנס הקונגרס, שנשלט בידי חברי המפלגה הרפובליקנית, לאשר את הצבעת חבר האלקטורים, והוא יוכל למנוע בעיות כגון אלקטורים סוררים במטרה להחזיר את המושכות לידיו של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully