וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לבטל את האלקטורים": אלה שחששו ממחאת תומכי טראמפ הציתו אחת בעצמם

כשתומכי המועמד הרפובליקני איימו למחות במקרה של הפסד, גינו אותם רבים מהמחנה הדמוקרטי וקראו להם לקבל את תוצאות הבחירות באשר יהיו. כעת, עם הפסדה של קלינטון, יצאו רבבות לרחובות, שרפו את דמותו וקראו להדיחו. האם המועמדת המפסידה תעצור בעדם?

עריכת וידאו: ניר חן, צילום: רויטרס

בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית הציתה מחאה סוערת של אמריקנים, רובם דמוקרטים תומכי הילרי קלינטון וברני סנדרס, ברשתות החברתיות וזו התפשטה ביממה האחרונה (חמישי) לרחובות – תחת הכותרת: "הוא לא הנשיא שלי". אמריקנים ליברלים ומתונים, שקיוו לראות את קלינטון מנפצת את תקרת הזכוכית והופכת לנשיאה הראשונה, כמו גם כאלה שהתאכזבו מהקמפיין הבוטה והגזעני של טראמפ, השתמשו ברשת כדי להביע את זעמם, וכשזה גבר, הם יצאו לרחובות בערים המרכזיות. באופן אירוני, רבים מהם הם אלה שהביעו תרעומת על כך שטראמפ סירב להודיע בעימות האחרון שיקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד, כמו גם כאלה שחששו ממהומות רפובליקנים במקרה כזה.

התגית Notmypresident# הפכה ביממה האחרונה לאחת התגיות החמות ביותר בטוויטר והיא לוותה בציוצים שהלינו על העובדה כי נשיאם הנבחר הוא אדם שהואשם שוב ושוב במהלך הקמפיין בשנאת זרים, בגזענות, באסלאמופוביה ובשנאת נשים. "מעולם לא התביישתי יותר במדינה שלי בכל חיי #הואלאהנשיאשלי", כתבה לופיטה אורטיז בטוויטר. "הרגע בחרנו נשיא גזען, סקסיסט שאין לו רקע פוליטי או צבאי. כל הכבוד לנו #הואלאהנשיאשלי", כתבה אחרת.

הבחירות לנשיאות ארה"ב - סיקור מיוחד:
רוסיה מודה: היו לנו קשרים עם מטה טראמפ לפני שנבחר לנשיאות
פגישה עם אובמה וגיבוש מינויים: עידן הנשיא טראמפ מתחיל
נשיא אחד, 70 תביעות: טראמפ עשוי להתייצב למשפט כבר החודש

מפגינים שורפים בובה מנייר של דונלד טראמפ בלוס אנג'לס, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
"בחרנו נשיא גזען". הפגנות בלוס אנג'לס/רויטרס
מפגינים שורפים בובה מנייר של דונלד טראמפ בלוס אנג'לס, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
בובה של טראמפ הועלתה באש. לוס אנג'לס, הלילה/רויטרס

מהר מאוד הומר הזעם ברשתות החברתיות להפגנות ברחובות, ורובן החלו מהאוניברסיטאות והקמפוסים. קצת אחרי חצות אתמול, מיד אחרי נאום טראמפ, יצאו 2,000 סטודנטים מהקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה ווסטווד. אן ג'יי אומורוגייבה, בת 19, שהבחינה בקהל המתאסף, סיפרה כי היא שבורת לב לנוכח תוצאות הבחירות. "כמובן שישר הצטרפתי להפגנה", אמה. "חיבקתי את מי שנראו לי מיואשים".

בתיכון ברקלי בלוס אנג'לס, כ-1,500 תלמידים – כמעט כל התלמידים במוסד החינוכי – יצאו במחאה מהכיתה במהלך השיעור הראשון. הם צייצו Notmypresident# וקראו למוחים להתאחד. אחרים אמרו בספרדית "אנחנו יכולים" ונופפו בדגלי מקסיקו. "זו לא הנטישה הראשונה שעשינו", סיפר דובר מועצת התלמידים. "אנחנו יודעים למה לצפות, מה אנחנו צריכים לעשות". כמה מהמורים ואנשי הסגל ליוו את התלמידים בצעדה.

עצור בהפגנה לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, אוקלנד קליפורניה, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
שבורי לב מהתוצאות. עצור באוקלנד/רויטרס

במהרה התפשטו ההפגנות ברחבי המדינה והלילה הן התקיימו מניו אינגלנד שבחוף המזרחי עד ערים פנימיות יותר כמו קנזס סיטי ובהמשך לאורך החוף המערבי. המפגינים החזיקו שלטים ובובות של הנשיא הנבחר, הפריעו לתנועה ולא הסכימו לקבל את ניצחונו של טראמפ. להבות האירו את שמי קליפורניה כשמפגינים העלו באש בובת ענק מנייר של ראשו של טראמפ בלוס אנג'לס והציתו שריפות קטנות בכבישים באוקלנד. מחאה נוספת במנהטן משכה כאלף בני אדם, שהתאספו מחוץ למגדל טראמפ בשדרה החמישית.

מאות מפגינים התאספו מול בניין העירייה בפילדלפיה למרות מזג האוויר הקריר והרטוב. בבוסטון אלפים זרמו לרחובות בקריאות "טראמפ הוא גזען" ונשאו שלטים שעליהם נכתב "להדיח את טראמפ" ו"לפרק את ועד האלקטורים". הם מחו על העובדה שלפי ספירת הקולות האחרונה, נראה כי קלינטון זכתה ברמה הארצית ליותר קולות מאשר טראמפ, אף שהוא קיבל מספר אלקטורים גדול יותר.

הפגנות לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, לוס אנג'לס, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
חוסמים כבישים בלוס אנג'לס/רויטרס

הפגנות במהלך קמפיין בחירות אינן דבר זר לדמוקרטיה כמו ארצות הברית, אך כאלה שאינן מקבלות את תוצאות הבחירות הן חריגות בנוף האמריקני. "זה נורא שאנחנו צריכים לעשות את זה עכשיו", הודה טרבור ווילר, בן 18 מדקוטה הצפונית שמתגורר בניו יורק. עם זאת, הוא הסביר: "אני מזדהה כקוויר, ואני כנראה אאבד את זכותי להינשא. אני לא אוכל יותר להציג את עצמי בדרך שאני רוצה".

בעימות הנשיאותי השלישי בין המועמדים קלינטון וטראמפ בחר האחרון שלא להצהיר כי יקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד. באמירה זו, שהכעיסה רבים בארצות הברית, הוא הפר מסורת דמוקרטית ארוכת שנים. במחנה הדמוקרטי, וגם כמה רפובליקנים בכירים, גינו אותו על כך בחריפות. כעת הדמוקרטים יוצאים לרחובות מסיבה דומה, אך ההבדל העיקרי הוא קבלת התבוסה של העומדת בראש המחנה שלהם, קלינטון.

"מקווה שהוא יהיה נשיא מוצלח", אמרה אתמול קלינטון בנאום ההפסד. שרת החוץ לשעבר העידה בהתרגשות כי "אמנם זאת לא התוצאה שלה ציפינו, אך אנחנו חייבים לקבל את התוצאה הזו ולהביט לעתיד. דונלד טראמפ יהיה הנשיא שלנו, ואנחנו חייבים לו ראש פתוח ואת ההזדמנות להוביל". לדבריה, "ההפסד כואב ויכאב למשך זמן רב. אני מצטערת שלא ניצחנו את הבחירות". עם זאת, מאז הנאום לא התייחסה לקלינטון להפגנות הסוערות ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully