וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזדמנות היסטורית": בבית היהודי משתמשים בטראמפ כמנוף לחץ

ח"כ בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם-רפאלי קראו לנתניהו לאשר את חוק ההסדרה בוועדת השרים לאחר ניצחונו של המועמד הרפובליקני שהביע תמיכה בהתנחלויות: "נוצר חלון זמנים". ואולם, היועמ"ש מתנגד

צילוםף רוני כנפו, עריכת וידאו: עמרי וייס

(בווידאו: עימות בנושא פינוי עמונה בין ח"כ בצלאל סמוטריץ' לח"כ תמר זנדברג)

במפלגת הבית היהודי מבקשים לנצל את ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית כדי לאשר את חוק ההסדרה. ח"כ בצלאל סמוטריץ וח"כ שולי מועלם-רפאלי שלחו הבוקר (רביעי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו כתבו כי הם מבקשים "לפעול בחלון הזמנים שנוצר" ולאשר כבר בישיבה הקרובה של ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק, שנועד להסדיר את מעמד ההתנחלויות והמאחזים שנבנו על קרקע פלסטינית.

"תוצאות הבחירות בארצות הברית מביאות לסיום מערכת יחסים מורכבת עם הממשל הקיים, ויצירת מערכת יחסים אחרת עם הממשל החדש", כתבו סמוטריץ' ומועלם-רפאלי. "ציינת כמה פעמים כי פעולותיה של ישראל ביהודה ושומרון עשויות לגרור מהלכים מדיניים נגד המדינה ביוזמת ארצות הברית, או היעדר גיבוי ממנה למען ישראל". השניים המשיכו וכתבו כי טראמפ "הצהיר לאורך השנה האחרונה על נאמנותו למדינת ישראל, הביע עמדה ברורה בנוגע לסוגיה הפלסטינית, ואף על כוונתו להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים".

לדבריהם, "זהו מהלך בעל אמירה משמעותית בזירה הבינלאומית, שמעיד בעיקר על תפיסת עולמו בעניין מעמדה של ישראל כבת ברית וכריבון על אדמתה. שילוב של רוח חדשה בבית הלבן והעובדה כי ארצות הברית נמצאת בתקופה של חילופי שלטון, יוצרים כאן הזדמנות היסטורית המאפשרת להסדיר את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

עוד באותו עניין:
בנט: אם פינוי עמונה לא יידחה – אלך על חוק ההסדרה עד הסוף
הוגשה הצעה מתוקנת לחוק ההסדרה: הפקעת קרקעות – רק עד הסדר מדיני
המדינה לבג"ץ: "שב"כ טוען כי פינוי עמונה ישפיע על ביטחון האזור"

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
מקווים לנצל את "חלון ההזדמנויות". המאחז עמונה/מגד גוזני

גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה, מחשש להתנגדות בזירה הבינלאומית - וכן בשל התנגדות נחרצת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שסבור כי החוק אינו מידתי ואינו עומד במבחן בג"צ. בשבוע שעבר, הנוסח הקודם של הצעת החוק הונח על סדר יומה של ועדת שרים לחקיקה, אך ראש הממשלה הביא את הנושא להכרעת ראשי המפלגות בקואליציה שהחליטו לדחות את הדיון על החוק עד לאחר הכרעת בג"צ בבקשת המדינה לדחות את פינוי עמונה.

כמה ימים לאחר מכן הגישו מועלם וסמוטריץ', יחד עם ח"כ דוד ביטן ויואב קיש (הליכוד), נוסח מתוקן לחוק, בניסיון לעקוף את הביקורת המשפטית על הנוסח הקודם. עם זאת, לפי ההערכה גם ההצעה המתוקנת לא מתקנת את הפגמים המשפטיים והיועץ המשפטי לממשלה יתנגד גם לה.

בבית היהודי תקפו היום את היועץ המשפטי ואמרו כי הם מתכוונים להעלות את הצעת החוק למרות התנגדותו. "תפקידו של היועמ"ש הוא לייעץ, תפקידה של הכנסת היא לחוקק ותפקידה של הממשלה למשול ולהוביל את הדרך בשמה נבחרה", אמרה ח"כ שולי מועלם. "אני מכבדת את חוות דעתו של היועץ, אך לא נתנהל על פיה. ישנן חוות דעת משפטיות אחרות שלא רואות בעיה חוקתית בחוק ההסדרה בנוסחו הקודם ובנוסחו החדש".

בצלאל סמוטריץ', שולי מועלם. ניב אהרונסון, יואב דודקביץ', עיבוד תמונה
"יצירת מערכת יחסית עם הממשל החדש". ח"כ סמוטריץ ושולי מועלם-רפאלי/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, יואב דודקביץ'

"אנו קוראים לך לפעול בחלון הזמנים שנוצר ולאשר ביום ראשון הקרוב את חוק ההסדרה", כתבו הח"כים והדגישו כי אין סיבה לחשש מתגובת נשיא ארצות הברית המכהן ברק אובמה: "נדגיש כי ההיתכנות שאובמה יבצע מהלכים חד-צדדיים נגד ישראל עד תום כהונתו איננה סבירה, בהתחשב בתוצאות החד משמעיות ובתרבות הפוליטית בארצות הברית. למהלך כזה לא תהיה לגיטימציה ציבורית".

על פי הנוסח החדש של החוק, הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים, תיושם לא לצמיתות, אל רק עד להגעה להסדר קבע מדיני בנוגע לשטחי הגדה המערבית. כמו כן, ניתנת זכות לבעלי הקרקע הפלסטינים לפנות לבית המשפט הישראלי נגד הצעת הפיצוי, זאת במטרה למנוע את האפשרות שבה יפנו בעלי הקרקע לערכאות משפטיות בחו"ל. שינוי נוסף בנוסח המחודש נוגע לאופן ההוכחה של חזקת בניית ההתנחלות או המאחז בתום לב, שמצריך הוכחה כי המדינה הייתה שותפה להקמתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully