וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ביטול המענקים: ליצמן יפעל לתקצוב תמריצים למתמחים בפריפריה

שר הבריאות התייחס במהלך דיון בפערים בין הפריפריה והמרכז בתחום הבריאות לפרסומים על היעדר תקציב למתן מענקים לרופאים המתמחים בצפון ובדרום. "לא יהיה תקציב בלי תוספת לרופאים בפריפריה", אמר

צילום: יותם רונן, שלומי גבאי ושי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס היום (שלישי) לביטול המענקים למתמחים ברפואה בבתי חולים בפריפריה, ואמר כי משרדו יפעל להוספת תקציבים לעידוד רופאים לעבוד בצפון ובדרום. הדברים נאמרו בדיון של הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), שעסק בפערים בין הפריפריה והמרכז בתחום הבריאות.

ליצמן התייחס לפרסום על ביטול המענקים וציין כי מתן המענקים עוגן בהסכם שהיה תחום בזמן. "מתן העדפה תקציבית לרופאים בפריפריה נקבע לפי ההסכם עם הרופאים לשלוש שנים. אחרי שהסתיימה תקופת ההסכם הוספנו עוד שנה, ואחר כך עוד שנה", הסביר ליצמן, והוסיף: "גם השנה נפעל להוסיף תקציב לעידוד רופאים לפריפריה. סיכמתי עם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יו"ר ועדת הכספים, שלא יהיה תקציב בלי תוספת לרופאים לפריפריה גם לשנה הבאה".

עוד ידיעות בנושא בריאות בוואלה! NEWS:
"נכים סוג ב'": פגועי הנפש סובלים מאפליה קשה שלא מאפשרת שיקום
עשר שעות לבדיקת רופא: מיון היולדות בתל השומר קרס. תיעוד
משרד הבריאות מתנגד לדרישת בז"ן - וקושר בין הזיהום לבין תחלואה

השר יעקב ליצמן, הוועדה לבחינת עתיד ענף הביטוח. 15 באוגוסט 2016. ניב אהרונסון
הבטיח לאתר תקציב נוסף להארכת התמריצים למתמחים. ליצמן/ניב אהרונסון

ליצמן ציין כמה מהישגי משרדו בפריפריה, ואמר: "הקמנו כ-12 מוקדי רפואה דחופה בפריפריה, קבענו שלוש שנים העדפה לרופאים שעובדים בבתי חולים בפריפריה, הבאנו מכשירי MRI לכל בתי החולים בפריפריה, הקמנו מרכז רדיותרפיה בבית החולים זיו בצפת, והודענו על הקמת מרכז שיקומי חדש בכרמיאל".

במהלך הדיון קראה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, לליצמן ליישם את מסקנות ועדת גרוטו ולחזק את מערכת הבריאות בדרום. "נדהמתי כששמעתי שמהקריטריונים למתן מענקים לרופאים נמחקה לחלוטין המילה פריפריה. יש להחזיר את המילה פריפריה לקריטריונים באופן מידי כדי שהרופאים שיגיעו לאזורים פריפריאליים יהנו מתקציבים מיוחדים". "אם הוועדה באמת רוצה לעשות שינוי, עליה להציב לעצמה יעדים - צמצום הפערים בשיעור המועסקים לאלף נפש, בשיעור האחיות ובשיעור המיטות", הדגישה.

גם ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) שנכחה בדיון סיפרה מחוויותיה כתושבת בית שאן. "כשאני מפספסת את שעות הרופא אני נאלצת לנסוע עם הילד שלי ל'ביקור רופא' בעפולה. העומס שם בלתי נסבל, ממתינים שלוש שעות רק בשביל לקבל הפנייה לבית חולים. זו התעללות בילדים", אמרה. "תושבי הפריפריה משלמים את כל הביטוחים המשלימים של קופות החולים, אבל לא נהנים מהשירותים שמקבלים בשאר הארץ. למעשה, הפריפריה מסבסדת את תושבי המרכז".

מרגנית אופיר גוטלר, תושבת בית קשת ורכזת הפורום לקידום הבריאות סיפרה: "אני אם שכולה של מערכת הבריאות בצפון. בתי הייתה יכולה להיות היום בת 15, אך נפטרה בגלל החלטה שגויה שלי להביא אותה לטיפול בבית חולים בצפון".

בנושא זה, הודיע ליצמן כי לא יהיה שינוי בדירוג תקצוב קופות החולים, ואמר כי בכוונתו להיטיב עם הפריפריה לפי המודל הקיים. "שינוי נוסחת התקצוב בשלב זה אחרי חודשים של דיוני תקציב במשרד הבריאות והאוצר, עלול להביא לקריסת האיזון התקציבי בין קופות החולים ומאחריותי לדאוג לכך שזה לא יקרה", אמר השר, שגם הבטיח למשתתפי הדיון כי משרדו יטפל בכל בעיה נקודתית שתופנה אליו. ח"כ זוהר סיכם את הדיון בהבטחה כי הוועדה תקיים דיונים נוספים בסוגיות שעלו היום, וקרא לציבור להעביר פניות בנושא למזכירות הוועדה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בית חולים. ערן גילווארג
"הפריפריה מסבסדת את המרכז". בית חולים/ערן גילווארג

הידיעה על ביטול המענקים הגיעה חודש בלבד לאחר פרסום מסקנות ועדת גרוטו, שבחנה את הרחבת שירותי הרפואה בצפון וקבעה כי מצב השירותים בפריפריה לוקה בחסר לעומת המרכז. בדוח הוועדה צוין כי שיעור הרופאים במחוזות הצפון והדרום עומד על 2.3 ו-3 לאלף תושבים, בהתאמה, לעומת 4.7 רופאים לאלף תושבים באזור תל אביב.

מיעוט המומחים בפריפריה גורם לעומס רב ולתורים ארוכים, או לקבלת טיפול על ידי רופא שאינו מומחה. הדוח העלה גם כי קיימים פערים של 50% במספר מיטות האשפוז לחולים בין בתי חולים במרכז לאלה בפריפריה, וכי שיעור תמותת התינוקות במחוז דרום הוא הגבוה ביותר.

חלק ניכר מהמאבק המתוקשר שניהלו הרופאים בשנת 2011, שכלל צעדות מחאה, הפגנות ושביתות רעב, התמקד בתנאי הרופאים באזור הפריפריה, הגרועים בהרבה מהתנאים במרכז. ההסכם שנחתם לאחר שביתת הרופאים הגדיר הטבות חסרות תקדים למתמחים שיעבירו את ההתמחות שלהם בבתי חולים בפריפריה: החל מהשתתפות בשכר דירה ועד תגמול כספי בסך של 300 אלף שקלים בשנה לכל מתמחה. ההטבה הוכיחה עצמה כפתרון יעיל ומפתה עבור המתמחים וניכר כי בחמש השנים האחרונות, בחרו מתמחים רבים להעתיק את מגוריהם לפריפריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully