וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מתנגד לדרישת בז"ן - וקושר בין הזיהום לבין תחלואה

המשרד ייחס את התחלואה הגבוהה בסרטן ומחלות לב במפרץ לזיהום האוויר, וקרא שלא להיענות לדרישת המפעלים לאשר תכניות בלי התנאים שנועדו לשמור על בריאות הציבור. קריית ביאליק פרשה מאיגוד ערים חיפה להגנת הסביבה בשל הסתרת נתונים

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהב פיטר

(בווידאו: עזאם עזאם ליונה יהב בהפגנה נגד צו הסגירה למפעל בזן: "מקומך בכלא המצרי")

משרד הבריאות פרסם הבוקר (שלישי) נייר עמדה בנושא התחלואה בשל זיהום האוויר במפרץ חיפה, שלפיו באזור חיפה ישנה תחלואה עודפת בהשוואה לממוצע הארצי במחלות לב, במחלות נשימה ובסרטן בקרב מבוגרים. בנייר העמדה נכתב כי מחקרים שונים שנערכו באזור מצאו סימנים ראשוניים לקשר בין זיהום אוויר תעשייתי ותחבורתי למחלות נשימתיות, לסרטן ולמחלות הקשורות למערכת הדם. משרד הבריאות הדגיש כי למרות שהמחקרים מוגבלים באיכותם ובהיקפם, הממצאים בהם עקביים. כמו כן, במשרד מציינים כי באזור מפרץ חיפה נפלטים חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן בשיעור הגבוה ביותר בארץ.

במשרד הבריאות מתנגדים לערעור של חברות בז"ן ותש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) שביקשו להותיר את אישור תכנית הההסדרה וההרחבה של בז"ן ותכנית "קרקעות הצפון" - אך בלי התנאים שנועדו לשמור על בריאות הציבור. "אין להסכים לכך", נכתב במסמך שפרסם משרד הבריאות. עם זאת, המשרד תמך בהחלטת הוועדה המחוזית לאשר את התכניות, זאת בכפוף להסתייגויות שנועדו לשמור על בריאות הציבור, "ולכל הפחות מבלי לגרום להרעה של המצב כיום". כמו כן, במשרד ממליצים להמשיך ולפעול לצמצום זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, להמשיך לאסוף נתונים ולערוך מחקרים נוספים.

עוד באותו עניין:
חיפה דורשת לסגור מפעל מזהם: "כמו נהג שנתפס ב-10,000 קמ"ש"
"נחצו קווים אדומים": צו הפסקת עבודה לאחד ממפעלי בזן במפרץ חיפה
יומיים אחרי השימוע למנכ"ל: שוב פעילות חריגה במפעלי בזן במפרץ חיפה

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
משרד הבריאות קורא לא לאשר את בקשת בז"ן. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

"מגמה ירוקה" כינה את הודעת משרד הבריאות המכירה בקשר בין זיהום אוויר לתחלואה במחוז חיפה "אמיצה". הארגון ציין כי למרות שלא מדובר בנתונים חדשים, עיתוי הפרסום מעניין: "בשבוע שבו אנו ממתינים לדיון מחודש על הרחבת התעשיות וברקע הדיון המשפטי למפעל כרמל אולפינים בגין זיהום אויר ותקלות". נציג הוועד המנהל של מגמה ירוקה ניצן מתן אמר כי "עמדת משרד הבריאות ממחישה את מה שתושבי חיפה נושמים יום יום. אנו מצפים שכל מוסדות המדינה יאמצו את חוות הדעת הרפואית של ראשי משרד הבריאות". הוא קרא למנוע את הרחבת בתי הזיקוק ולפעול בתקיפות לצמצום זיהום האוויר למינימום האפשרי".

בתוך כך, בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה נערך הדיון השלישי בצו הסגירה שהוציאה העירייה למפעל כרמל אולפינים. דוברת "מגמה ירוקה" בחיפה ד"ר רויטל גולדשמיד אמרה כי "מפעל לא יכול להתקיים באזור מיושב ולא לעמוד בהגדרות החוק - ובכך לזהם את האוויר באופן שפוגע בציבור". היא ציינה כי במהלך הקיץ נסגר המפעל למשך 45 יום לצורך שיפוצים, "והמשק לא קרס מכך". היא קראה לסגור את המפעל לשיפוצים מידיים ובמקביל להתחיל בהליך הוצאתו ממפרץ חיפה.

קריית ביאליק פורשת מאיגוד ערים חיפה להגנת הסביבה

במקביל, עיריית קריית ביאליק החליטה לפרוש מאיגוד ערים חיפה להגנת הסביבה בשל חוסר שביעות רצון העירייה מהתנהלות האיגוד. ההחלטה טעונה אישור של שר הפנים אריה דרעי, אך קריית ביאליק הודיעה כי בין כה וכה היא מקפיאה בשלב זה את השתתפותה באיגוד מתחילת השנה הבאה וכי נציג העירייה יגיש את התפטרותו מהאיגוד.

בנוסף, מועצת העיר דורשת משר הפנים לפרק את איגוד הערים ולהעביר את סמכויותיו למשרד להגנת הסביבה. "החלטה על הפרישה מאיגוד ערים הגיעה לאחר אכזבה ארוכה מהתנהלותו הכושלת של האיגוד", אמר ראש העירייה אלי דוקורסקי בישיבת מועצת העיר, "אני מקבל מדי חודש את נתוני הניטור מהאיגוד ולפיהם אני יכול להאמין שאני ראש רשות בשוויץ ולא במפרץ חיפה". הוא הוסיף כי הוא לא דיווח על חריגות זיהום אוויר או נתוני ניטור המצביעים על זיהום: "מצד אחד זה משמח, אך מצד שני אנו חיים כאן ונחשפים למציאות שונה".

הפגנה של תושבי חיפה במחאה על התכנית להרחבת מפעלי בתי הזיקוק, ספטמבר 2016. עמותת "מגמה ירוקה" חיפה, אתר רשמי
תושבי חיפה מפגינים נגד התכנית להרחבת בתי הזיקוק/אתר רשמי, עמותת "מגמה ירוקה" חיפה

הצעד של עיריית קריית ביאליק בא בעקבות תחקיר שפורסם בשבוע שעבר בתקשורת הארצית, ממנו עלה כי במהלך השנה נמחקו מאתר איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה למעלה מ-600 נתוני ניטור שהצביעו על חריגות זיהום אוויר בתחנות הניטור ברחבי האזור. כמו כן, במקרים מסוימים לא בוצע ניטור בזמן הפעלת הלפיד במפעל "כרמל אולפינים". דוקורסקי ציין כי כל הרשויות במטרופולין חיפה מעבירות משאבים רבים לטובת איגוד ערים חיפה, אך בפועל האיגוד אינו יעיל ואין לו כל אמירה שתורמת לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה, "האיגוד אינו מחווה דעתו על השפעות סביבתיות של תכניות בניה משמעותיות להן עלולה להיות השפעה סביבתית".

עמותת "אזרחים למען הסביבה" בירכה על החלטת ראש עיריית קרית ביאליק לפרוש מהאיגוד וקראה לשאר ראשי הערים במפרץ לקבל החלטות דומות, או ליזום רפורמה באיגוד. "איגודי ערים לאיכות הסביבה הם גופים חשובים שמתוקצבים באמצעות כספי ציבור ואמורים להיות הזרוע הביצועית של הרשויות המקומיות בהגנה על הסביבה ובריאות הציבור", אמרה מנהלת העמותה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, "בפועל חלק גדול מהאיגודים האלה הפכו למנגנון של הסתרת מידע ואף הטעית הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully